پروین بولدان خواستار توقف نقض حقوق بشر در زندان های ترکیه شد

سرویس ترکیه - پروین بولدان رئیس مشترک HDP ضمن اعلام همبستگی با مادران زندانیان سیاسی در «حرکت دیده بان عدالت» خواستار توقف نقض حقوق بشر در زندان های ترکیه شد.

به گزارش کردپرس، پروین بولدان رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با اعلام حمایت از مادران زندانیان سیاسی که حرکت اعتراضی «دیده بان عدالت» را به راه انداخته اند، خواستار توقف نقض حقوق بشر در زندان های ترکیه شد.

بنا بر گزارش سایت رسمی HDP، هیأتی متشکل از اعضای ارشد HDP از جمله پروین بولدان، مرال دانیش بشتاش رئیس مشترک فراکسیون حزب، و تعدادی از اعضای جنبش زنان آزاد (TJA) در تجمع اعضای خانواده های محکومان در مقابل ساختمان پزشکی قانونی دیاربکر شرکت کردند.

بولدان در این تجمع با بیان این که مادران زندانیان نزدیک به شش ماه است که حرکت اعتراضی «دیده بان عدالت» را در شهرهای مختلف ترکیه آغاز کرده اند، گفت: «این مادران شش ماه است که خواهان عدالت هستند. آنها در شهرهای آمد، وان، ازمیر، استانبول و اورفا با برگزاری نشست های اعتراضی دیده بان عدالت خواستار به پایان رسیدن نقض حقوق زندانیان هستند.»

بولدان با اشاره به افزایش اخبار مرگ زندانیان بیمار در زندان ها گفت: «در دوره ای زندگی می کنیم که هر روز خبر مرگ می آید. حکومت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی بیمار می کند.»

رئیس مشترک HDP با بیان این که «زندان های ترکیه آینه تمام نمای کشور هستند» گفت: «بچه های خانواده های ساکن دیاربکر در ادیرنه و تکیرداغ زندانی می شوند تا نتوانند خانواده های خود را ببینند. حتی اگر با خانواده های خود تماس برقرار کنند مجازات می شوند. همه این چیزها به ما نشان می دهد که قوه قضائیه در این کشور مستقل نیست و در خدمت کاخ [ریاست جمهوری] است.»

بولدان با مخاطب قرار دادن حکومت ترکیه و دستگاه قضائی آن اعلام کرد که با تحقق آزادی در کشور آنها نیز به پای میز محاکمه کشیده خواهند شد.

رئیس مشترک HDP ضمن اعلام همبستگی با مادران زندانیان سیاسی که حرکت اعتراضی دیده بان عدالت را به راه انداخته اند، از همه مردم صاحب وجدان خواست تا برای تحقق عدالت و آزادی در کنار این مادران بایستند.

در این نشست مادرانی که فرزندان آنها 28 تا 30 سال است به دلیل اتهامات سیاسی در زندان های ترکیه به سر می برند، خواستار آزادی فرزندان خود شدند.

حرکت اعتراضی دیده بان عدالت چیست؟

حرکت اعتراضی دیده بان عدالت از شش ماه پیش توسط مادران زندانیان سیاسی در کردستان ترکیه به راه افتاد. این مادران خواستار آزادی و درمان زندانیان سیاسی هستند که به دلیل شرایط سخت زندان ها بیمار شده اند. از دیگر خواسته های این مادران تسهیل شرایط دیدار محکومان با اعضای خانواده هایشان است. آنها همچنین خواستار توقف نقض حقوق بشر در زندان های ترکیه هستند. در حال حاضر 1600 زندانی سیاسی بیمار در ترکیه وجود دارد که شرایط درمان در زندان ها را ندارند و هر هفته اجساد تعدادی از آنها به خانواده هایشان تحویل داده می شود.

حرکت دیده بان عدالت شامل نشست های هر روزه مادران زندانیان سیاسی در کانون وکلای دیاربکر است و گروه های سیاسی و فعالان اجتماعی مختلفی تا کنون در این نشست ها شرکت کرده اند.

کد خبر 31531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha