۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
عثمان کاوالا به حبس ابد محکوم شد

سرویس ترکیه - عثمان کاوالا به اتهام اقدام برای براندازی حکومت ترکیه به حبس ابد تشدید شده محکوم شد.

به گزارش کردپرس، دومین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده 16متهم وقایع پارک گزی روز گذشته در دادگاه سیزدهم کیفری استانبول برگزار شد. در جریان این دادگاه احکام بسیار سنگینی از 18 سال زندان تا حبس ابد تشدید شده برای متهمان صادر شد.

عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر به اتهام «اقدام برای براندازی جمهوری ترکیه» به حبس ابد تشدید شده محکوم شد. هیأت دادگاه کاوالا را از اتهام جاسوسی سیاسی و نظامی تبرئه کرد. اتهامی که پیشتر رجب طیب اردوغان علیه او مطرح کرده بود.

مجلا یاپیچی، چیغدم ماتر اوتکو، مینه اوزردن، شرف الدین جان آتالای، تایفون قهرمان و ییگیت اکمکچی به اتهام کمک به «براندازی جمهوری ترکیه» هر کدام به 18 سال زندان محکوم شدند.

حکم بر تداوم مجازات زندان عایشه پینار آلابورا، هنری جک بارکی، جان دوندار، گوکچه ییلماز، خندان ملتم آریکان، خانزاده حکمت گرمیان اوغلو، ممد علی آلابورا، ییگیت آکساک اوغلو و اینانچ اکمکچی نیز صادر شد. حکم زندان برای جان دوندار روزنامه نگار افشاگر ترکیه در حالی صادر شد که او پیشتر به دلیل پرونده افشاگری هایش در ماجرای صدور اسلحه به نیروهای داعش به سه بار حبس ابد متهم شده بود، اما موفق شده بود تا از کشور بگریزد. دوندار در حال حاضر در برلین به سر می برد.

از میان هیأت دادگاه تنها یک نفر بر خلاف اکثریت به حکم دادگاه درباره عثمان کاوالا رأی منفی داد. او گفت که کاوالا و دیگر متهمان باید به دلیل فقدان شواهد آزاد شوند.

پس از اعلام تصمیم از سوی دادگاه حاضران در جلسه با شعارهایی چون «همه جا تقسیم، همه جا مقاومت» و «یک روز AKP در برابر مردم پاسخگو خواهد بود» به این احکام اعتراض کردند.

صحنه خداحافظی متهمان با کودکان و اعضای خانواده شان در مقابل دادگاه توجه بسیاری از رسانه ها را جلب کرد. همچنین احکام سنگین دادگاه پارک گزی باعث واکنش بسیار گستره ای در جامعه ترکیه شد.

(نوشته روی دیوار دادگاه: عدالت اساس حکومت است.)

کد خبر 31388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha