نمایندگان HDP و کانون وکلای دیاربکر ضرب و شتم دانشجویان کُرد را در دانشگاه کارامان محکوم کردند

سرویس ترکیه - در پی حمله گروهی از ملی گرایان گروه افراطی اولکو اوجاقلاری به دانشجویان کرد دانشگاه کارامان و ضرب و شتم آنها، نمایندگان HDP و کانون وکلای دیاربکر این حادثه را محکوم کردند.

به گزارش کردپرس، دانشجویان کرد دانشگاه کارامان که در حال گوش دادن به موسیقی کردی و هلپرکی بودند، از سوی اعضای گروه ملی گرای افراطی «اولکو اوجاقلاری» مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند. عمر فاروق گرگرلی اوغلو نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و اعضای کانون وکلای دیاربکر به این اتفاق واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

بنا بر گزارش ایندیپندنت ترکی در این واقعه گروهی از اعضای اولکو اوجاقلاری شبانه به زور وارد خوابگاه دولتی دانشگاه کارامان شدند و با حمله به دانشجویان کردی که در حال هلپرکی و گوش دادن به موسیقی کردی بودند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

گوشی های تلفن این دانشجویان نیز توقیف شد و از سوی آنها پست هایی در شبکه های مجازی مبنی بر «عذرخواهی از مردم مقدس ترک و صاحبان واقعی دانشگاه کارامان» منتشر شد. در این پست آمده بود: «ما از مردم مقدس ترک و صاحبان واقعی داشگاه کارامان یعنی گروه اولکو اوجاقلاری دانشگاه کارامان، به خاطر رقص بی اخلاق کردی مان عذرخواهی می کنیم.»

در پی وقوع این حوادث شرایط روحی دانشجویان کرد به هم ریخت و برخی از آنها به دلیل فشار روحی و اجتماعی شدید از کارامان خارج شدند.

محمت آلپ اسلان ایشیک، فرماندار کارامان، زمانی که از این واقعه مطلع شد، با نهادهای مربوطه و نمایندگان آنها جلسه ای برگزار کرد و اعلام کرد که این حادثه غیرقابل قبول است.

عمر فاروق گرگرلی اوغلو نماینده HDP از قوجائلی، با اعلام این موضوع در صحن علنی مجلس ترکیه گفت: «دانشجویان کرد به دلیل رقص هلپرکی و گوش دادن و خواندن آواز به زبان کردی مورد حمله و ضرب و شتم گروه ناسیونالیست اولکو اوجاقلاری قرار گرفته اند. برخی از این دانشجویان به دلیل این که در محیط دانشگاه به عنوان خائن خطاب می شوند، مجبور به ترک دانشگاه شده اند.» گرگرلی اوغلو با ارائه یک پرسش پارلمانی خواستار رسیدگی به این حادثه شد.

کانون وکلای دیاربکر نیز با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حادثه، از پیگیری حقوقی آن خبر داد.

کانون وکلای دیاربکر با بیان این که «حمله نژادپرستانه علیه هویت و زبان کردی را محکوم می‌کنیم» اعلام کرد که گروه نژادپرست متشکل از 10 تا 15 تن از دانشجویان غیر خوابگاهی پس از به اشتراک گذاشته شدن تصاویر مربوط به رقص کردی در خوابگاه از سوی دانشجویان کرد، به خوابگاه حمله کرده و دانشجویان کرد را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. بر اساس تحقیقات انجام شده این افراد بدون هیچ مشکلی از سوی پلیس و حراست خوابگاه، از محوطه خارج شده اند. ما این حادثه را پیگیری خواهیم کرد.»

کد خبر 30477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha