تنها در طی 5 سال 255 نفر در زندان های ترکیه جان باخته اند/خواستار آزادی زندانیان بیمار هستیم

سرویس ترکیه - در پی مرگ مشکوک یکی دیگر از زندانیان سیاسی کرد در زندان مانیسا، انجمن حقوق بشر ترکیه ضمن مسئول دانستن حکومت در حفظ حیات زندانیان، خواستار آزادی زندانیان بیمار شد.

به گزارش کردپرس، انجمن حقوق بشر ترکیه (İHD) شاخه ازمیر، به موضوع مرگ محمت سوینچ زندانی سیاسی کرد در زندان آق حصار مانیسای ترکیه، همچنین مرگ زندانیان سیاسی دیگر در زندان ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که تنها در طی 5 سال اخیر 255 تن از محکومان در زندان های ترکیه جان خود را از دست داده اند. انجمن حقوق بشر حکومت را مسئول حفظ جان انسان ها دانست.

پس از درگذشت محمت سوینچ زندانی سیاسی کرد در سلول انفرادی زندان آق حصار مانیسا، در هفته ای که گذشت، باز هم توجه نهادهای حقوق بشری به موضوع مرگ زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی کرد در زندان های ترکیه جلب شد.

علی آیدین دبیر شاخه ازمیر انجمن حقوق بشر ترکیه، ضمن اعلام همدردی با اعضای خانواده سوینچ تأکید کرد که «حق حیات باید بدون هیچ تبعیضی برای همه به رسمیت شناخته شود.»

آیدین با اشاره به وضعیت یک زندانی بیمار دیگر به نام نورالدین باشاران که حق دسترسی او به خدمات بهداشتی از سوی زندان نقض شده است، گفت: «نورالدین باشاران، متولد 1981، در سال 2016 به زندان افتاد و به 25 سال حبس محکوم شد. این زندانی به دلیل تصادفی در سال های پیش از زندان معلول است و به ناچار از صندلی چرخدار استفاده می کند.»

آیدین با اشاره به وضعیت سلامتی و پرونده های پزشکی باشاران گفت که بر اساس اسناد پزشکی باشاران دیگر نمی تواند در زندان بماند. با این حال دادستانی حکم بر تداوم زندان او داده است. آیدین افزود: «با تایید سازمان پزشکی قانونی خواستار رفع صلاحیت دادستان مذکور هستیم. همچنین ما خواستار آزادی باشاران و دیگر زندانیان بیمار هستیم.»

آیدین با یادآوری این که حفظ حیات زندانیان، و سلامتی جسمی و روحی آنان بر عهده حکومت است، گفت: «از سال 2017 تا کنون اجساد 255 زندانی از زندان های ترکیه بیرون آمده است.»

گفتنی است، محمت سوینچ زندانی سیاسی کرد 63 ساله که از 28 سال پیش تا کنون در زندان به سر می بُرد، به دلیل خونریزی مغزی در سلول انفرادی زندان آق حصار مانیسا جان سپرد. پیکر او به خانواده اش تحویل داده شد و دولت از ارائه خودروی مخصوص تشییع جنازه به خانواده او خودداری کرد. همچنین امام جماعت مسجد محله پیری رئیس منطقه داریجای قوجائلی -مسجد محله ای که جسد سوینچ قرار بود در آنجا به خاک سپرده شود - با «نجس» دانستن او از غسل و انجام واجبات دینی مربوط به کفن و دفن جسد خودداری کرد و خانواده سوینچ خود مجبور به انجام واجبات دینی مربوطه شدند.

اعضای خانواده سوینچ شامل همسر و سه فرزند او که به بهانه همه گیری بیش از دو سال بود که پدرشان را ندیده بودند، با اعلام این که مرگ سوینچ مشکوک بوده است، با مراجعه به انجمن حقوق بشر خواستار پیگیری پرونده مرگ او شدند. سوینچ قرار بود یک سال و نیم دیگر آزاد شود.

کد خبر 30490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha