ناتوانی ائتلاف صدر-بارزانی- حلبوسی در تشکیل دولت بدون مشارکت چارچوب هماهنگی

سرویس جهان- نشریه آمریکایی المانیتور با اشاره به این که ائتلاف سه جانبه حزب دموکرات کردستان عراق، جریان صدر و ائتلاف به رهبری رئیس مجلس عراق در تشکیل دولت اکثریت ناتوان بوده، یکی از احتمالات برای تشکیل دولت را حضور ائتلاف چارچوب هماهنگی در دولت و تشکیل دولت فراگیر در عراق دانسته است.

به گزارش کردپرس، با گذشت شش ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، هنوز چشم انداز تشکیل دولت جدید در این کشور مبهم است. علت اصلی تشکیل دولت جدید عدم تفاهم احزاب و ائتلافات سیاسی در چگونگی تشکیل دولت و اصرار ائتلاف سه گانه بارزانی-صدر و حلبوسی بر تشکیل دولت اکثریت و کنار گذاشتن بخش بزرگی از نیروهای سیاسی عراق گزارش شده است.

نشریه آمریکایی المانیتور در گزارشی پیرامون وضعیت سیاسی کنونی عراق، هشدار داده است در صورتی که روند کنونی تشکیل دولت در این کشور ادامه یابد راهی برای برون رفت از بن بست سیاسی متصور نیست.

این نشریه یکی از علل اصلی بن بست کنونی در عراق را ناتوانی ائتلاف سه گانه حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف بخشی از سنی های عراق به رهبری الحلبوسی رئیس مجلس این کشور برای تشکیل دولت اکثریت از طریق مجاب کردن دو سوم 329 نماینده مجلس برای تشکیل جلسه تعیین رئیس جمهور جدید کشور از میان احزاب کرد عنوان کرده است.

المانیتور پیش بینی کرده است این ائتلاف همچنان ناتوان از تشکیل دولت جدید عراق خواهد بود و جریان صدر با داشتن بیشترین تعداد نماینده در مجلس عراق چاره ای جز دعوت از چهارچوب هماهنگی برای مشارکت در تشکیل دولت نخواهد داشت و به این ترتیب، دولت جدید عراق نیز مانند گذشته شامل اکثر احزاب و گروه های سیاسی این کشور خواهد بود.

کد خبر 30378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha