فاشیسم صدام توسط  اردوغان ادامه دارد

سرویس ترکیه - مردم در شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، آنکارا، دیاربکر، اورفا، ماردین و شرناخ با برگزاری تجمعاتی یاد جان باختگان قتل عام حلبچه را گرامی داشتند.

به گزارش کردپرس، مردم و اعضای بسیاری از سازمان های مردم نهاد و احزاب در شهرهای مختلف ترکیه از جمله باتمان، دیاربکر، اورفا، ماردین، شرناخ، آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا و آدی یامان با برگزاری تجمعاتی در سی و چهارمین سالگرد قتل عام مردم حلبچه، به جان باختگان این فاجعه ادای احترام کردند.

بنا برگزارش مزوپوتامیا، در استانبول تجمعی با شرکت اعضای کنگره دموکراتیک خلق ها (HDK)، انجمن حقوقدانان معاصر (ÇHD)، و بسیاری از سازمان های جوانان دانشگاهی با تجمع در مقابل دانشکده داروسازی دانشگاه استانبول برگزار شد. شرکت کنندگان در این مراسم یاد جان باختگان کشتارهای بایزید و حلبچه را گرامی داشتند. آنها با نصب بنرهایی با شعارهای «قتل عام های بایزید و حلبچه را فراموش نمی کنیم، فاشیسم صدام با بمباران های شیمیایی رژیم AKP و اردوغان ادامه دارد، و شانه به شانه علیه فاشیسم» و شعارهایی با همین مضامین به زبان های کُردی و ترکی سر دادند.

زلیخا گلوم نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در تجمع دیگری که در خیابان مرمره منطقه آوجیلار استانبول برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ کردها پر از قتل عام است، گفت: «مردم با شرکت در این تجمعات خواستار بازخواست مسئولین این کشتارها هستند. کردها در همه جا در معرض کشتارهای مشابهی قرار دارند. در ترکیه نیز همین کشتارها در روبوسکی و درسیم و غیره رخ داده اند.»

گلوم با بیان این که کردها خواهان عدالت هستند گفت: «کسانی که این کشتارها را انجام داده اند باید پاسخگو باشند. ما مردم کرد، مردم ترکیه، مردم ارمنی و همه مردم ستمدیده، روزهایی را رقم خواهیم زد که با هویت خود و در برابری در صلح و صفا زندگی کنیم.»

یعقوب تانیش رئیس استانی HDP شاخه سیلوپی شرناخ، با سخنرانی در مراسم برگزار شده در شرناخ، گفت: «کشتار حلبچه یکی از بزرگ‌ترین قتل‌عام‌ها علیه مردم کرد بود. علیرغم اینکه مردم کرد در طول تاریخ خود با ده ها قتل عام و نسل کشی مواجه بوده اند، مبارزه آنها برای رسیدن به برابری و آزادی بی وقفه ادامه داشته است. کردها همچنان با مقاومت خود امیدی برای همه مردم ستمدیده هستند.»

مردم در شهرهای دیگر ترکیه نیز با برگزاری تجمعات و مراسم مشابه یاد و خاطره جان باختگان قتل هام های حلبچه و بایزید را گرامی داشته و به استفاده حکومت ترکیه از سلاح های شیمیایی علیه کردها اعتراض کردند.

کد خبر 29282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha