بازداشت دمیرتاش و توغلوک خلاف قانون است/ما کرد هستیم، نه تجزیه طلب

سرویس ترکیه - صباحات تونجل با غیر قانونی دانستن تداوم زندان صلاح الدین دمیرتاش و آیسل توغلوک خواستار آزادی آنها شد.

به گزارش کردپرس، صباحات تونجل رئیس سابق حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و فعال اجتماعی کرد، در دادگاه کوبانی، با یادآوری تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره صلاح الدین دمیرتاش رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، خواستار آزادی او شد. تونجل همچنین با یادآوری نقض قانون اساسی ترکیه توسط دادگستری درباره نگه داشتن زندانیان بیمار در زندان، خواستار آزادی آیسل توغلوک نماینده سابق HDP شد که در زندان به آلزایمر دچار شده است.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، تونجل در هشتمین روز از دهمین جلسه رسیدگی به پرونده اعتراضات کوبانی با 108 متهم از جمله رؤسای مشترک سابق HDP، و اعضای کمیته مرکزی این حزب، که در زندان سینجان آنکارا برگزار شد، با بیان این که دو سال با آیسل توغلوک نماینده سابق HDP هم سلولی بوده است، گفت توغلوک سمبل برابری طلبی در این کشور است. او خواستار آزادی توغلوک شد.

تونجل با بیان این که انتقام گیری حکوت ترکیه از کردها صد سال است که ادامه دارد، گفت: «من به عنوان یک کرد وجود دارم، هستم و فرهنگم را با زبانم زنده نگه می دارم. من یک شهروند کرد هستم که حق دارم با زبان و فرهنگ خود زندگی کنم. شما به چه حقی مرا به تجزیه طلبی متهم می کنید؟»

تونجل در ادامه با انتقاد از نقض قانون از سوی قوه قضائیه ترکیه در اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رئیس پیشین HDP شد و گفت: «این پرونده پر از نقص قانونی است. شما از ما می خواهید که دفاعیاتمان را کوتاه کنیم. در حالی که صدها پرونده علیه ما تشکیل داده اید. همه زندگی ما باید در زندان بگذرد. آیا حق دفاع از خود را نداریم؟ شما باید شرایط مناسبی را برای من آماده کنید تا دفاعم را آماده کنم.»

تونجل با یادآوری کشته شدن 38 تن در جریان اعتراضات کوبانی گفت: «من سرم بالاست، رویم سفید است و هیچ حسابی ندارم که به کسی بدهم. ما تاریخ را می سازیم. البته ما به اتهاماتی که به ناروا به ما زده اید پاسخ خواهیم داد. ما از حکومت درباره این 38 نفر خواهیم پرسید.»

او افزود: «این حکومت است که حق حیات را نقض می کند. این حکومت است که نیروهای شبه نظامی را به خیابان ها می ریزد، و سعی می کند با سیاستمداران کرد تسویه حساب کند. با آنها نیز برخورد خواهیم کرد. می توان گفت در حال حاضر قانون اساسی وجود ندارد. اینجا حرف وزیر کشور اعتبار بیشتری دارد. آیا در این فضا می توان یک محاکمه عادلانه انجام داد؟ ما می خواهیم شرایط مناسبی فراهم شود تا بتوانیم از خود دفاع کنیم.»

کد خبر 28957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha