فراخوان دومین جایزه گویندگی کُردی »نرمه واران»

سرویس کرمانشاه _ مدیرمسؤول هفته نامه صدای آزادی در گفتگو با کردپرس از انتشار فراخوان دومین دوره جایزه گویندگی کُردی «نرمه واران» خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ جلیل آهنگرنژاد در این گفتگو توجه به زبان مادری را یکی از مهمترین وظایفی دانست که برای حفظ زبانها به عنوان یکی از مهمترین میراثهای بشری ضروری است. اتفاقی که این سالها به عنوان یک وظیفه سنگین بر دوش گویشوران زبان کوردی در کرماشان و ایلام گذاشته شده است.

وی ادامه داد: خوشحالیم که در این راستا از طرف هفته نامه صدای آزادی و سایت بلوط برای بار دوم، جایزه‌ی گویندگی کوردی نرمه‌واران (گویندگی به گویش‌های کُردی رایج در کرمانشاه و ایلام) را برگزار می‌کنیم. در این دوره با توجه به تجربه‌ی یکساله‌ی این جایزه و همفکری اهل فرهنگ، دو بخش تازه داریم که می توانند به غنای این کار فرهنگی بیفزایند.‌

آهنگرنژاد ضمن گشودن چنین دریچه ای بر جایزه نرمه واران افزود: شاهنامه و رزم نامه‌های کُردی از گنجینه‌های ناب معنوی هستند که استان کرمانشاه گرانیگاه این جریان حماسی به حساب می آید. برای حفظ چنین میراث گرانبهایی، متاسفانه کمترین اقدامی از سوی متولیان فرهنگ و هنر صورت نگرفته است. پس بر همه ما دغدغه‌مندان فرهنگ کردی واجب است که به هر شکل ممکن از آن پاسبانی نموده و بعلاوه از ظرایف و لطایف آن نیز بهره مند گردیم.

وی در ادامه گفت: ما امروزه در این جغرافیای فرهنگی کرمانشاه و ایلام، پیران فرزانه‌ای داریم که در شاهنامه خوانی کردی تبحر دارند و گنج‌های معنوی عرصه فرهنگ و زبان کردی هستند. اینان بایستی به نوعی شناخته شوند و مورد تکریم قرار گیرند. بر همین اساس تصمیم‌گیران جایزه نرمه واران در هفته نامه صدای آزادی و سایت بلوط برای حفظ و اشاعه آواهای حماسی کردی دست فرهنگ‌دوستان را به گرمی می فشارند تا در این مسیر هر کدام به اندازه توان خویش گامی بردارند. فرزندان و وابستگان آنها می‌توانند از شاهنامه‌خوانی‌شان کلیپ بگیرند و به نشانی مجازی دبیرخانه جایزه نرمه‌واران ارسال نمایند.

مدیر سایت بلوط ضمن اشاره به بخش تازه دیگری به نام جایزه بخش کودک در این همایش فرهنگی، اعلام کرد: پدران و مادران می توانند از شعرخوانی کردی کودکانشان فیلم بگیرند و به نشانی مجازی دبیرخانه جایزه بفرستند. داوران جایزه از میان کلیپ‌های شعرخوانی رسیده، نفر برتر را انتخاب می‌کنند.

آهنگرنژاد در پایان ضمن اشاره به استقبال کم نظیر از اولین دوره این جایزه گفت: مهمترین بخش دومین دوره جایزه نرمه واران، انتخاب گویندگان برتر در دور دوم و انتخاب گوینده ممتاز در مرحله نهایی است. همان طور که در سال گذشته هم چنین تجربه ای شکل گرفت، در داوری دور اول 15 نفر انتخاب می شوند و به دور نهایی راه خواهند یافت و در نهایت از میان آنها نفر برگزیده انتخاب خواهد شد. لازم به ذکر است در اولین فرصت آثاری برگزیده برای دکلمه ارائه می شود. آخرین مهلت ارسال، سی‌ام فروردین ماه 1401 خواهد بود.

گفتنی است در دوره اول جایزه نرمه واران فاطمه فتاحی از ماهیدشت به عنوان گوینده برتر شناخته شد و تندیس و جایزه خود را در مراسمی از دست استاد محمدعلی سلطانی تحویل گرفت.

راه ارتباطی دبیرخانه جایزه نرمه واران از طریق واتساپ شماره: 09023783228 است.

کد خبر 28896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha