درخواست دانشگاه «میشیگان» برای پژوهش در تپه «چغاگاوانه» کرمانشاه

سرویس کرمانشاه- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: اهمیت تپه چغاگاوانه از نگاه پژوهشگران بین المللی در حدی است که دانشگاه‌های مشهور جهان تقاضای همکاری برای بررسی و شناسایی و پژوهش‌های بیشتر در این تپه را دارند؛ از جمله اعلام آمادگی دانشگاه میشیگان که شیوه های همکاری با آن در دست بررسی و اقدامات اداری است.

به گزارش کُرد پرس به نقل از فارس، امید قادری درخصوص وضعیت پروژه تپه چغاگاوانه اسلام آباد غرب، اظهار داشت: صاحب نظران بسیاری در مورد اهمیت این تپه اظهار نظر کرد‌ه‌اند و نتیجه نهایی تمکین به دستور معاون اول رئیس جمهور و استاندار در توقف ساخت رو گذر بوده است و از آن تاریخ عملیات عمرانی متوقف شده است.

وی با اعلام اینکه کماکان مطالبات جدی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و همچنین شهرداری اسلام‌آباد برای ساماندهی تپه چغاگاوانه همچنان باقی است اظهار داشت: ما در استان کرمانشاه ۲۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده داریم که هر کدام روایتگر بخشی از تاریخ این سرزمین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: یکی از مهمترین بخش‌های تاریخی خاورمیانه، تپه چغاگاوانه اسلام آباد است و لوح‌های گلی کشف شده این تپه شاید اهمیتی کمتر از کتیبه‌های بیستون نداشته باشند.

قادری تصریح کرد: برای مثال این الواح روایتگر زنان کارآفرین و مشاغل و شیوه‌های معیشتی انسان دوره‌های تاریخی هستند که می‌تواند ارزش‌های خاصی برای باستان شناسان و نقل تاریخ این سرزمین داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که دانسته‌های ما در در خصوص این تپه بسیار کم است و نیازمند بررسی شناسایی و پژوهش‌های بیشتر است، بنابراین برای ساماندهی تپه نیاز به مطالعات بیشتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تغییرات و دستکاری در این تپه آسیب‌های جدی را برای یافته‌های جدید باستان شناسی به وجود می‌آورد، اظهار داشت: در سنوات گذشته با طرح‌های غیر کارشناسی از سوی شهرداری و مدیران وقت بخشی از تپه به پارک و فضای سبز اقدام به ایجاد پله‌های دسترسی به بالای تپه نموده‌اند که در این طرح ساده ترین اصول حفاظت از میراث را نادیده گرفته‌اند و آسیب‌های فراوانی را به تپه وارد آورده است و بخشی از تاریخ تپه را مخدوش ساخته‌اند.

وی ادامه داد: نهایتا این طرح‌ها با شکست مواجه شده‌اند، بنابراین علت مقاومت‌ها در خصوص جلوگیری از ادامه ساخت این پروژه جلوگیری از آسیب‌های بیشتر انسانی بر تپه چغاگاوانه است.

قادری گفت: بر اساس عکس‌های قدیمی معلوم شده است محدوده تپه بسیار وسیعتر از موقعیت کنونی‌اش بوده که در اثر ساخت و سازهای بی رویه از بین رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه بیان داشت: اهمیت تپه چغاگاوانه از نگاه پژوهشگران بین المللی در حدی است که دانشگاه‌های مشهور جهان تقاضای همکاری برای بررسی و شناسایی و پژوهش‌های بیشتر در این تپه را دارند از جمله اعلام آمادگی دانشگاه میشیگان است که شیوه های همکاری با آن در دست بررسی و اقدامات اداری است.

وی افزود: به منظور حفاظت بیشتر از این تپه در حال عقد قراردادی هستیم که ضوابط عرصه و حریم حفاظتی این اثر را بر اساس واقعیت هایی که باستان شناسان می گویند را تغییر داده و ضوابط جدید را با امضای وزیر ابلاغ کنیم.

قادری اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار و همکاری شهرداری و فرمانداری اسلام آباد، تقاضا کرده ایم تا بخشی از تپه را به سایت موزه کاوش ها تبدیل و اشیای کشف شده آن را به نمایش بگذاریم که البته مستلزم اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد تومان است.

کد خبر 282797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha