مهاباد در محاصره ترافیک؛ بازگشایی گره های کور به کارشناسان سپرده شد

سرویس آذربایجان غربی- ۹۰ درصد شهر مهاباد دارای ترافیک سنگین است، نادیده گرفته این معضل، نگاه سلیقه ایی و نبود رویکرد علمی در مدیریت شهری، به افزایش گره های ترافیکی و بالا گرفتن انتقادات مردمی در سال های اخیر منجر شده است. اکنون شورا و شهرداری مهاباد با امضای تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد این شهر در پی دستیابی به «طرح جامع ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری» هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، گره های ترافیکی دیر زمانی است، شهر مهاباد را در هم تنیده. بافت قدیمی، عرض کم معابر، شمار بالای خودروها، پارک های دوبله و ... در نبود طرح جامع حمل و نقل ترافیکی شهری گاهی طی کردن مسیری کوتاه را به توقف های طولانی پشت حجم انبوهی از وسایل نقلیه و چراغ قرمزهای متعدد تبدیل می کند.

گاهی حتی انتظار در ترافیک مهاباد به بیش از نیم ساعت هم رسیده و سر آخر راننده مجبور می شود برای دور زدن ترافیک از کوچه پس کوچه های شهر حرکت کند و آنجا هم دوباره با سیلی از خودروها روبه رو می شود؛ این یعنی انتقال غیر رسمی ترافیک از معابر رسمی به مسیرهای فرعی و کوچه ها.

برخورد سلیقه ای مدیریت شهری و سیطره ترافیک سنگین در مهاباد

هم اکنون ۹۰ درصد شهر دارای ترافیک سنگین است و روبه رو شدن مسئولان با این موضوع تا کنون کاملا سلیقه ای و به شیوه آزمون و خطا بوده است. گاهی پیش آمده طرحی توسط شورای ترافیک کاملا سلیقه‌ای اعمال شده و در کمتر از ٢٤ ساعت طرح جمع‌آوری شده چرا که در همان یک روز اعمال طرح چندین فقره تصادف به دلیل ناآشنا بودن مردم با طرح و عدم جوابگویی آن اتفاق افتاده است!!

در این سال ها نیز بیشتر تصادفات درون شهری در همان گره‌های ترافیکی موجود شکل گرفته و این مسئله صدای اعتراض مردم را بلند کرده است. در حالی که از سال ها پیش مدیریت شهری مهاباد می توانست از یک شرکت مشاور برای تهیه طرح جامع ساماندهی ترافیکی کمک بگیرد، اما آنچه تا کنون شاهد بوده ایم جلسات مکرر و نظرات غیر کارشناسی و سلیقه ایی بوده، جلساتی که در آن مسئولان ترافیک را تنها حل مشکل تردد در یک یا دو خیابان تجسم می کردند، در حالیکه ترافیک امروزه به یک علم تبدیل شده است.

با این وضعیت تصور اینکه ٢٠ سال آینده تردد وسایل نقلیه در شهر مهاباد چگونه خواهد بود، مشکل نیست! و از حالا باید از آن روز وحشت کرد، اگر مدیریت شهری جدید فکری به حال این وضعیت نکند.

روز گذشته شورای ترافیک مهاباد برای پاسخگویی به انتقادات مردمی و وضعیت موجود با حضور فرماندار ویژه، تشکیل جلسه داد. شورا، این بار متفاوت از سایر جلسات پیشین به صورتی جدی خواستار حل معضل ترافیک و کاهش بار ترافیکی شهر شد. جلسه ای امیدوار کننده که شاید اینبار بتواند گره های ترافیکی شهر را باز کند.

شهر مهاباد از آشفتگی ترافیکی در رنج است

فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در این جلسه با اشاره به اینکه شهر از آشفتگی ترافیکی در رنج است، گفت: افزایش خودرو و میزان تردد های بالای درون‌شهری به این مشکل دامن زده است در حالیکه امروز ترافیک به یک علم تبدیل شده است و باید نگاهی جامع و بلند مدت به حل مسئله ترافیک در مهاباد شکل بگیرد.

امیر قادری افزود: مردم واقعاً از وضعیت ترافیک شهری گلایه دارند، هرچند برنامه‌های کوتاه مدت بتوانند این معضل را حل کنند اما هدف ما اجرای برنامه های بلند مدت برای رفع اساسی مسئله است.

او تاکید کرد: معضل ترافیک باید توسط متخصصان امر بررسی و حل و فصل شود. در حال حاضر نیز طرح ساماندهی حمل و نقل شهر مهاباد توسط شورا و شهرداری و دانشگاهیان امضا شده و امید است با اجرای طرح، بار ترافیکی شهر کمتر شده و روان سازی در تردد انجام بگیرد.

قادری با اشاره به اینکه نگاه به شهر باید انسان محور باشد، افزود: ایجاد پیاده راه در بافت مرکزی شهر توسط مشاور در دست بررسی است، همچنین از ترافیک هسته مرکزی شهر باید کاسته شود و شهر مهاباد از حالت تک هسته‌ای به چندین هسته مهم و مرکزی تبدیل شود تا بتوانیم از ظرفیت همه معابر در سطح شهر جهت ساماندهی طرح ترافیکی استفاده کنیم.

فرماندار ویژه مهاباد بیان کرد: فرهنگ ترافیک و تصمیمات مدیریتی درست در این حوزه می‌تواند به باز شدن گره های ترافیک و کاهش این مورد منجر شود.

او در پایان با تاکید بر فرهنگ دوچرخه سواری گفت: این مورد نیز می‌تواند ضمن کمک به سلامت جسم و روان مردم در قالب طرح ترافیکی ارزشمند تلقی شود و باید قطعاً به آن توجه شود.

امضای تفاهم‌نامه ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری بین شهرداری و دانشگاه آزاد مهاباد

شورای دوره ششم اینبار در اقدامی مثبت؛ طی قراردادی با دانشگاه آزاد واحد مهاباد، تفاهم‌نامه طرح ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری را امضا کرده و قرار است کارشناسان امر به صورت دقیق و علمی برای حل معضل ترافیک شهر مهاباد اقدام کنند.

شهردار مهاباد نیز در این خصوص در شورای ترافیک گفت: پیرو و نابسامانی های ترافیکی در سطح شهر به ویژه بافت مرکزی اولویت ساماندهی طرح ترافیکی در اولویت کاری شهرداری قرار گرفته است.

بابک رستم پور افزود: تعدد نظرات و مشکلات ترافیکی در مهاباد یکی از معضلات این حوزه است، اما خوشبختانه طرح جامع ترافیکی با هدف ساماندهی وضعیت ترافیک شهری توسط کارشناسان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است. آمارگیری مطالعاتی و ارزیابی‌های محلی انجام شده و طرح ترافیکی شهر به زودی اجرا می شود.

او ادامه داد: تا کنون دو دستگاه نیسان خودروبر جهت روان سازی مصیبی ترافیک در معابر مرکزی شهر به کار گرفته شده است.

دوچرخه کمترین سهم را در بین تردد وسایل نقلیه شهری مهاباد دارد

نائب رییس شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دوچرخه کمترین سهم را در بین تردد وسایل نقلیه شهر مهاباد دارد، گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده ۸۷ درصد تردد های داخل شهری خودروهای شخصی و فاقد هدف هستند ۸ درصد خودروهای اداری و ۴۸ درصد خودروهای باری و دوچرخه در کمترین رتبه با ٠.٤ درصد قرار دارد.

آرش شهابی افزود: در راستای تردد پارک شهری، مطالعاتی برای شکل گیری مسیر امن دوچرخه سواری در شهر انجام شده که در صورت تصویب کلنگ‌زنی خواهد شد.

شهابی با بیان اینکه ایستگاه های تاکسی در گلوگاه محورهای اصلی قرار دارند و همین مسئله موجب افزایش ترافیک شده است، گفت: همچنین نمایشگاههای خودرو در چندین معبر اصلی گره ترافیکی ایجاد کرده‌اند در کنار آن، طرح های زیادی در راستای کاهش بار ترفیکی و فرهنگ سازی در این حوزه وجود دارد که بازگشت طرح سه شنبه های بدون خودرو به مهاباد، پیاده روی های خانوادگی، استفاده از دوچرخه از آن جمله است.

نائب رئیس شورای شهر همچنین به تفاهم نامه شهرداری و دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: اساتید فارغ التحصیل رشته ترافیک، طرح ساماندهی ترافیک شهری را اجرا خواهند کرد.

وجود ٩١٤ تاکسی در مهاباد/ ۳۲۸ دستگاه فرسوده است

شهابی گفت: در حال حاضر در سطح شهر ۹۱۴ تاکسی، ۹۰ تاکسی ون و ۳۹ میدل باکس وجود دارد که در مجموع ۳۲۸ تاکسی فرسوده هستند و به دلیل بحران مالی شهرداری امکان تعویض آنها وجود ندارد اما در نظر داریم تسهیلاتی برای خرید لاستیک و سایر موارد مورد نیاز در اختیار آنها قرار دهیم.

او در پایان خواستار پیگیری سهم شهرداری از جرایم وصول شده جهت حل معضلات موجود شد.

تبدیل پارکینگ های شخصی به مغازه و افزایش بار ترافیکی

رئیس پلیس راهور مهاباد نیز در این جلسه گفت: پارکینگ های شخصی متاسفانه به مغازه تبدیل شده‌اند و پارک خودروها به خیابانها منتقل شده، این موضوع تراکم ترافیکی به تقاطع ها را افزایش داده است است.

سرهنگ حاتم ابراهیمی با اشاره به فعالیت دو دستگاه نیسان خودروبر افزود: تاکنون ۱۰۰ دستگاه خودرو در مهاباد به پارکینگ منتقل شده است و این مورد در روان سازی ترافیک شهری موثر بوده است.

او تاکید کرد: در خیابان‌های اصلی شهر باید در کنار تابلو توقف ممنوع، حمل با جرثقیل نیز قرار داده شود تا بار قانونی این موضوع شکل بگیرد.

مهاباد رتبه اول استان در کاهش تصادفات درون شهری

ابراهیمی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در مهاباد گفت: شهر مهاباد رتبه اول استان در کاهش تصادفات را از آن خود کرده است. همچنین تصادفات جرحی ۹ درصد کاهش پیدا کرده است اما متاسفانه تصادفات خسارتی با ۴ درصد افزایش روبه رو بوده که این مورد به فرهنگ سازی و کاهش سرعت حرکت خودروها در داخل شهر نیاز دارد.

در این جلسه همچنین رئیس مرکز بهداشت مهاباد گفت: متاسفانه در شهر مهاباد روند کرونا صعودی است و ماندن در قله پیک خطرناک است لذا رعایت ظرفیت ٦٠ درصدی ناوگان حمل و نقل شهری و الزام استفاده از ماسک ضروری است.

گفتنی است؛ در این جلسه انتقاد از عملکرد راهداری مهاباد در خصوص نحوه روکش آسفالت برخی مسیرها که هنوز خط کشی نشده‌اند، از سوی فرماندار انجام گرفت و راهداری موظف شد نسبت به روکش آسفالت ها و خط کشی ها اقدام کند.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 27978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha