بررسی وضعیت زبان مادری در سوریه جنگ زده

سرویس سوریه-در حالی که دولت سوریه هنوز بر محوریت زبان عربی تاکید می‌کند، ترکیه در مناطق تحت اشغال خود زبان ترکی را اجباری کرده و در مناطق تحت حاکمیت اداره خودگردان نیز سیستم چند زبانه رواج‌ پیدا کرده است.

به گزارش کُردپرس، بیست و یکم فوریه هر سال، روز جهانی زبان مادری است، اما در سوریه واقعیت آموزش و تدریس زبان مادری تحت تاثیر نیروهای نظامی است که کنترل مناطق مختلف را در دست دارند.

بیش از یک دهه از آغاز جنگ در سوریه، واقعیت جنگی و سلطه نظامی منعکس کننده وضعیت زبان مادری در این کشور است. از سویی نادیده گرفتن و بی توجهی به زبان های غیر از عربی در مناطق تحت کنترل دولت و از سوی دیگر تدریس زبان ترکی بصورت اجباری در مناطق تحت اشغال گروه‌های تندرو جهادی تحت حمایت ترکیه تا تجربه چندزبانی در مناطق مدیریت خودمختار کُردستان سوریه همگی خبر از اوضاع پیچیده زبان‌مادری در این کشور جنگزده است.

دمشق: زبان عربی در اولویت است و زبان کشور متحد را بعنوان زبان خارجی ترجیح می‌دهیم

در تمام دوران حاکمیت حزب بعث در سوریه، زبان عربی زبان رسمی در سراسر سوریه بود، در حالی که زبان‌های دیگر مانند کُردی و سریانی ممنوع بود و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کردند یا دستگیر و یا ناپدید می‌شدند.

ناظران بر این باورند که پس از یک دهه جنگ، دمشق همچنان به بقیه زبان ها در مناطق تحت کنترل خود که ۶۳ درصد از مساحت سوریه تخمین زده می شود، بی‌توجهی می‌کند و در بحث زبان‌های خارجی هم متمایل بسمت زبان روسی شده است.

در هجدهم دسامبر گذشته، همایش زبان روسی همزمان با روز جهانی زبان عربی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه دمشق برگزار شد.

ریاست دانشگاه دمشق در مجمع زبان روسی که تحت عنوان "ترویج مطالعه زبان روسی در مؤسسات آموزشی در جمهوری عربی سوریه" برگزار شد، شرکت کرد.

ترکی در مناطق اشغال شده سوریه رسمی است

ترکیه با همکاری جناح های مخالف سوری وفادار به خود، زبان ترکی را در مناطق تحت کنترل خود در شمال غرب این کشور که حدود ۱۰ درصد از مساحت سوریه تخمین زده می شود، تحمیل کرده است.

از آغاز سال تحصیلی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، زبان ترکی در مدارس این مناطق، علاوه بر تغییر کتب درسی و تدریس برخی دروس فعالیت و سایر مطالب علمی، اجباری شده است.

نیروهای ترکیه مناطق جداگانه ای از شمال سوریه را با گروه های مخالف وفادار به آنها در جرابلس، اعزاز، الباب و عفرین در حومه شمالی و سریکانی (رأس العین) و گری‌سپی (تل ابیض) در حومه حسکه و رقه را کنترل می‌کنند در حالی که هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) ادلب را کنترل می کند.

فعالان و ناظران بر این باورند که ترکیه از طریق آموزش و از راه های دیگر به دنبال آماده سازی طرح های توسعه یا الحاق این مناطق به خاک خود است، مشابه آنچه در اسکندرون اتفاق افتاد.

در ششم فوریه گذشته، ترکیه با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، یک دانشکده پزشکی و یک موسسه عالی علوم بهداشتی را در شهر الرای در شمال حلب افتتاح کرد و از ابتدای سال گذشته دوره های متعددی برای یادگیری زبان ترکی در آن شهرها به نام «تومر» راه‌اندازی کرد که مخفف مرکز آموزش و تحقیقات زبان ترکی و خارجی است.

همچنین فعالان اجتماعی عکس های ویژه ای از روستای ماشالا در ناحیه شاران در شرق عفرین منتشر کرده‌اند که مدارسی رت نشان می دهد که پرچم ترکیه در آن برافراشته شده و زبان ترکی در آن آموزش داده می شود.

سیستم‌ چند زبانی در شمال و شرق سوریه

در شمال شرق سوریه، اداره خودمختار سیستم آموزشی چند زبانی را پذیرفته است که مطالعه و تدریس زبان‌هایی مانند کُردی، عربی و سریانی، علاوه بر مواد برای زبان‌های محلی و خارجی به رسمیت شناخته شده است.

در روز جهانی زبان مادری، اداره خودمختار شمال و شرق سوریه روز دوشنبه در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست تا از "اولین تجربه سیستم آموزشی چندزبانه در خاورمیانه" حمایت کند.

در بیست و یکم فوریه گذشته، اداره آموزش و پرورش اداره خودمختار، در یک کنفرانس که به مناسبت روز جهانی زبان مادری برگزار شد، خواستار تشکیل یک جبهه گسترده برای ترویج حقوق اقلیت ها و قومیت ها با هماهنگی نهادهای مدنی و حقوقی در زمینه زبان مادری شد.

کد خبر 27893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha