وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیتها: نحوه توزیع کرسی اقلیتها یک تقسیم حزبی است نه جغرافیایی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیتها در دولت اقلیم گفت: «کاهش کرسی اقلیتها از 11 کرسی به 5 کرسی ظلم است و توزیع کرسی ها نیز یک تقسیم حزبی است نه جغرافیایی».

به گزارش کردپرس، وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیتها در دولت اقلیم کردستان و عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمان در گفتگو با شبکه روداو گفت: «مسئله اقلیتها در اصل توسط قانون تنظیم شده است، اما اکنون این موضوع در اقلیم کردستان سیاسی شده است».

وی افزود که تخصیص 5 کرسی به اقلیتها را رد می‌کنیم زیرا کاهش کرسی اقلیتها ظلم در حق آنها است و همینطور نحوه توزیع کرسی ها را نیز رد می‌کنیم چون این نوع توزیع براساس سهم حزبی است نه جغرافیایی.

آیدین معروف از درخواست برای عدم پذیرش سیستم اقلیتها در عراق صحبت کرد و اظهار داشت که ترکمان ها از اقوام اصلی عراق و اقلیم کردستان هستند و به همین خاطر سیستم اقلیتها در عراق را هم رد می‌کنند تا به عنوان یک اقلیت با آنها تعامل نشود.

وی افزود: «ما درخواست می‌کنیم 7 کرسی پارلمان کردستان، 5 کرسی در اربیل و 2 کرسی در سلیمانیه به ترکمانها اختصاص داده شود».

نامبرده همچنین بیان کرد: «نیازی به دخالت هیچ کدام از احزاب سیاسی اقلیم کردستان در امور اقلیتها نیست و ما می خواهیم حتی لیست رای دهی اقلیتها از لیست عمومی رای دهی اقلیم کردستان جدا شود و تنها اقلیتها حق رای‌دادن به کرسی اقلیتها را داشته باشند».

 آیدین معروف اضافه کرد: «ما به عنوان یک قومیت می خواهیم در روند سیاسی عراق و اقلیم کردستان مشارکت داشته باشیم، کاهش کرسی اقلیتها به نفع هیچ حزب و جریانی نیست».

دادگاه عالی فدرال عراق در 22 فوریه 2024، 11 کرسی اقلیتهای پارلمان کردستان را منحل کرد که شامل پنج کرسی برای اقلیت ترکمان، پنج کرسی برای مسیحیان و یک کرسی مختص ارمنی ها بود، اما کمیته قضایی انتخابات در 20 مه 2024، کمیسیون انتخابات را مجبور کرد پنج کرسی پارلمان کردستان را ببه اقلیتها اختصاص دهد و این کرسی ها را بین اربیل، سلیمانیه و دهوک تقسیم کند، به این صورت که دو کرسی به حوزه سلیمانیه، 2 کرسی به حوزه اربیل و یک کرسی هم به حوزه دهوک اختصاص داده شود.

کد خبر 2770910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha