اقلیتهای ایزدی و کاکه‌یی: ما نیز به عنوان بخشی از اقلیتهای اقلیم، خواستار تخصیص کرسی پارلمانی هستیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان- حکم کمیته قضایی انتخابات عراق درمورد توزیع کرسی اقلیتها در اقلیم کردستان، باعث ایجاد بحث و جدلهای زیادی میان برخی از اقلیتهای مذهبی در اقلیم کردستان شده است؛ برخی از فعالان می گویند که احزاب سیاسی نماینده کرسی‌های پارلمانی هستند نه نماینده خود اقلیتها، و خواستار تجدید نظر در حکم و سرشماری رای دهندگان اقلیت های قومی و مذهبی هستند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، مشاور پارلمان اقلیم کردستان در امور نسل کشی که خود یک ایزدی است، با اعتراض به وضع موجود به صدای آمریکا گفت: «همه مناصب غیرنظامی به اقلیتهای دیگر داده می‌شود، به عنوان مثال، بنا به عرف قوه قضاییه، یک ایزدی نباید قاضی و یا رئیس دانشگاه شود».

کاکه‌یی ها به گفته خودشان حدود 150 هزار تا 200 هزار نفر جمعیت دارند و در استان های عراق و اقلیم پراکنده هستند، آنها خواستار تخصیص کرسی های پارلمانی و سرشماری واقعی اقلیتهای قومی و مذهبی شده اند.

ایزدی‌ها یک اقلیت مذهبی دیگر در عراق و اقلیم کردستان هستند که به گفته خودشان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارند، آنها نگران‌ این هستند که به اقلیت های قومی کرسی اختصاص داده شود، اما نامزدها توسط احزاب سیاسی معرفی شوند.

ناصر کریت، شخصیت سیاسی ایزدی و مشاور پارلمان کردستان در امور نسل کشی در اظهاراتی به صدای آمریکا گفت: «تقسیم اقلیم کردستان به چهار حوزه انتخابیه به رغم حضور اقلیتهای دیگر، به نوعی اثبات این طرز فکر است که اقلیتها باید تحت سلطه حزب باشند، همانطور که حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان دائماً درحال جنگ و جدال برسر کرسی‌ های پارلمانی هستند. ما خواستار تخصیص کرسی پارلمانی به ایزدی ها شده‌ایم و می‌خواهیم ایزدی‌ها لیست نامزدهای مختص خود را داشته باشند».

آیدین معروف وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیتها در اظهاراتی به رسانه خبری کردستان24، توزیع کرسی اقلیتها را ناعادلانه خواند و گفت: «توزیع کرسی ها بر اساس جغرافیا، بیشتر یک تصمیم سیاسی و غیر قابل پذیرش است».

کد خبر 2770903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha