توسعه دروغین و تخریب محیط زیست در تکاب/رحمت اله محبوبی

رحمت اله محبوبی، فعال مدنی در یادداشتی با اشاره به تخریب گسترده محیط زیست و منابع طبیعی چندین راهکار موثر برای کاهش این تخرب ها ارایه داده است.

آیا ارزش دارد؟ صد نفر بر سرمایه شان بیافزاید و میلیون ها انسان فقیر و فقیرتر گردند و زیر باطله های معدنی و  انواع آلودگی های زیستی قرار بگیرند؟

کاهش تنوع زیستی،  امروز بشر را تهدید می‌کند و بدتر از آن در طبیعت و محیط زیست تکاب این مهم به نام توسعه دروغین ضمن تخریب محیط زیست به همراه آلودگی آب، هوا و خاک موجبات حذف محیط زیست و تنوع زیستی گردیده که در نهایت زندگی و زیست امروز و آینده مردم تکاب مورد تهدید جدی قرار گرفته است.

معیار تنوع زیستی در سیاره زمین به عنوان تنوع کلی زندگی در جهان تعریف می‌شود.با توجه به این که تنوع زیستی سرمایه ای عمومی و متعلق به همگان است، متأسفانه بشر با سوء رفتار در طبیعت، زمینه انقراض تنوع زیستی و نابودی زیستگاه ها را ایجاد کرده که مشکلات فراوانی برای ادامه حیات و بقا در زمین به وجود آورده است..

تخریب محیط زیست و کاهش تنوع زیستی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که جامعه جهانی با آن  مواجهه است. فعالیت‌های انسانی مانند تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل‌ها، آلودگی آب و هوا و افزایش دمای جهانی، به نوبه خود موجب کاهش تنوع زیستی و تخریب محیط زیست می‌شوند.

حداقل ترین پیشنهادی که می شود در قبال سوال معدن داران و تغییر دهندگان دولتی و خصولتی کاربری اراضی  با هر نامی و بهانه ای داد این است بیایید در شوراها و انجمن ها و جلسات عریض و طویل همچون شورای عالی تعامل ، شورای عالی حفاظت از بیت المال و... عوض چشم پوشی از تخریب محیط زیست و کاهش تنوع زیستی به بهانه اشتغالزایی و تولید کاذب، اول ظرفیت سنجی و تاب آوری محیط زیست و منابع طبیعی  را که همان معیار و مأمن اصلی نوع زیستی است در نظر بگیرید نه سرنوشت مالی سرمایه گذاران معدنی را.

دوم در دادن مجوز های معدنی و تغییر کاربری اراضی  اولویت بندی نمایید که در حال حاضر و چند سال آینده نیاز ملی و صندوق ذخیره ملی به کدام کانی نیازمندتر است فقط به همان کانی با رعایت تمام جوانب قانونی مجوز صادر نمایید.

سوم با درنظر گرفتن حقوق بین نسلی که ناشی از نگاه قرآنی قانون اساسی به انفال است حقوق شهروندی و حقوق بین نسلی را نیز ملاک صدور مجوز های معدنی و تغییر کاربری اراضی قرار دهید تا شاید کمی از سرعت کاهش تنوع زیستی و تخریب محیط زیست بکاهید.

چهارم و ختم کلام هرچقدر برای راهکار و حل مشکل ارز و پشتوانه خزانه ملی چشم به صدور مجوزهای فله ای بهره برداری از طبیعت و محیط زیست با عنوان انواع معادن با توجیه های غلط اقتصادی بددوزید به همان اندازه بر تعداد کیسه های چه کنم چه کنم تأمین مواد غذایی و دیگر شاخص های زیست سالم برای شهروندان می افزایید؛ یعنی هر اندازه از محیط زیست و طبیعت بکاهید همان اندازه کشور و مردم را فقیر تر کرده اید هر چند  نفراتی زیر چتر تولید و اشتغال کاذب و معدن داری روز به روز فربه تر خواهد شد در هر لباس و مقامی که باشد!

  آیا ارزش دارد؟ صد نفر بر سرمایه شان بیافزاید و میلیون ها انسان فقیر و فقیرتر گردند و زیر باطله های معدنی و  انواع آلودگی های زیستی قرار بگیرند؟
 

کد خبر 2770890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha