جنگ تازه اروپا علیه مخالفان کرد ترکیه

سرویس جهان- برخی کشورهای اروپایی ضمن استرداد کردهای تحت تعقیب ترکیه، اقدام به تفتیش دفاتر رسانه ای مخالفان کرد، به بهانه یافتن شبکه مالی حامی پ.ک.ک کرده اند.

به گزارش کردپرس، در دو ماه گذشته کشورهای فرانسه و سوئد ضمن اقدام به استرداد مخالفان کرد ترکیه، به بازداشت افراد به بهانه وابستگی به پ.ک.ک و به درخواست دولت رجب طیب اردوغان ادامه می دهند.

تعقیب مخالفان کرد ترکیه در اروپا حداقل در کشورهای آلمان، انگلیس، بلژیک، یونان و فرانسه به صورت جدی پیگیری می شود. این اقدامات پس از تعویق دو ساله عضویت سوئد در ناتو توسط دولت رجب طیب اردوغان به بهانه فعالیت گسترده مخالفان کرد در این کشورها تشدید شده است. با موافقت ترکیه با درخواست سوئد، کشورهای اروپایی محدود کردن مخالفان کرد ترکیه در این قاره را تسریع و تشدید کردند و دولت آمریکا نیز با فروش جنگنده های اف 16 به این کشور موافقت کرد.

فرانسه در هفته های اخیر 3 تن از کردهای ساکن این کشور را به اتهام عضویت در پ.ک.ک و یا حمایت از این گروه معارض ترکیه که آنکارا و کشورهای غربی آن را یک گروه تروریستی اعلام کرده اند، تحویل ترکیه داد. روز گذشته 8 تن دیگر از کردهای ساکن این کشور بازداشت شدند. در کنار این بازداشت ها باید به قتل مخالفان کرد در فرانسه و بی نتیجه بودن و یا نیمه کاره ماندن پرونده های قتل کردهای مقیم فرانسه نیز اشاره کرد.

روز گذشته همچنین پلیس بلژیک به دفتر دو رسانه مدیا خبر و سترک تی وی یورش برد. به نوشته روزنامه استاندارد بلژیک، پلیس ضمن شکستن درهای ساختمان محل استقرار این شبکه ها اقدام به تفتیش محل کرد.

 این روزنامه ادعا کرده است که اقدام به تفتیش دفتر دو شبکه تلویزیونی کردهای ترکیه در بلژیک به درخواست فرانسه صورت گرفته است. پلیس فرانسه گفته است در حال تحقیق در مورد شبکه مالی حامی پ.ک.ک در اروپاست. دادستان عمومی بلژیک گفته است دفتر ضد تروریسم دادستانی عمومی فرانسه درخواست انجام این تحقیق را کرده است. این شبکه های تلویزیونی نیز مرتبط با پ.ک.ک و شبکه مالی آن تشخیص داده شده اند. این در حالی است که فرانسه پ.ک.ک را یک گروه تروریستی اعلام کرده اما بلژیک چنین اعتقادی ندارد.

یورش به دفتر دو رسانه کرد در بلژیک همزمان با گذشت 126 سال از انتشار اولین روزنامه کردی زبان صورت گرفته است. پلیس بلژیک در سال 2010 نیز اقدام به یورش به دفتر شبکه تلویزیونی روژ تی وی کرده بود. این شبکه ها عموما روی پوشش تحولات مناطق کردنشین ترکیه و با رویکرد انتقادی متمرکز شده اند.

اقدامات مشابهی در آلمان نیز برای کنترل اعتراضات کردهای مخالف ترکیه در این کشور انجام شده و نمایش دادن نمادهای پ.ک.ک و گروههای  سیاسی و نظامی کرد سوریه نیز در این کشور ممنوع شده است.

در یک سال گذشته دولت انگلیس نیز اقدامات مشابهی شامل بازداشت برخی فعالان کرد و حتی برخی فعالان انگلیسی مسائل کردها کرده است.

کد خبر 2769695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha