تهدید داعش تا زمان خشکاندن منبع ایدئولوژیک آن وجود دارد

سرویس سوریه - فرماندهی کل SDF به مناسبت پنجمین سالگرد عملیات باخوز با اشاره به اتمام حضور میدانی داعش در شمال و شرق سوریه با آن عملیات، اعلام کرد که تهدید داعش تا زمانی که منبع ایدئولوژیک داعش خشک نشود وجود دارد و این مسئله نیاز به همکاری موثر بین‌المللی دارد.

به گزارش کردپرس، فرماندهی کل نیروهای سوریه دموکراتیک(SDF) به مناسبت پنجمین سالگرد عملیات باخوز اعلام کرد که با این عملیات حضور میدانی داعش در شمال و شرق سوریه پایان یافت اما تا زمانی که منبع ایدئولوژیک آن خشک نشود، تهدید آن برای منطقه ادامه خواهد داشت و همچنین تاکید کرد که نیاز به همکاری موثر بین‌المللی در این زمینه وجود دارد.

به نوشته آژانس خبری هاوار، فرماندهی کل SDF به مناسبت پنجمین سالگرد عملیات باخوز که علیه داعش آغاز شد و به حضور جغرافیایی داعش در ۲۳ مارس ۲۰۱۹ پایان داد، بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه منتشر شده در سایت رسمی SDF آمده است: «در مرحله مبارزه با حضور داعش، حمایت مردم و ساختارهای شمال و شرق سوریه از اهمیت بالایی برخوردار بود و در شکست داعش نیز نقش بسزایی داشت.»

در ادامه بیانیه، فرماندهی SDF یادآور شد که نیروهای ما مقاومتی تاریخی در برابر ظالم‌ترین تبهکاران که تاریخ بشریت به خود دیده است، انجام دادند و افزود: «جهان شاهد این مسئله بود. مبارزان ما به هدفی که برای آن می‌جنگیدند ایمان داشتند. هسته‌های داعش ضربات سنگینی را از نیروهای SDF متحمل شدند، کنترل جغرافیایی آنها کاهش یافت و هنگامی که آنها متوجه شدند که پایان آنها نزدیک است از غیرنظامیانی که ربوده بودند به عنوان سپر انسانی استفاده کردند اما نیروهای ما با تخصص و استانداردهای انسانی به غیرنظامیان نزدیک شدند. نیروهای SDF چندین بار عملیات را متوقف و کریدورهای انسانی را باز کردند تا غیرنظامیان بتوانند از دست داعش فرار کنند. غیرنظامیان طبق قانون و استانداردهای بشردوستانه به مناطق امن منتقل شدند. همچنین اعضای داعش که تسلیم شده بودند به بازداشتگاه های ویژه منتقل شدند».

در این بیانیه همچنین آمده است که هنوز نیز داعش همچنان یک تهدید بزرگ برای منطقه و جهان است و در تلاش است تا از طریق هسته‌های پنهان خود، خود را سازماندهی کند و به رویاهای خود برای بازپس گیری کنترل جغرافیایی منطقه جامه عمل بپوشاند.

در این بیانیه فرماندهی کل SDF همچنین خاطرنشان شد که عملیات نظامی SDF علیه هسته‌های داعش ادامه دارد اما تا زمانی که منبع ایدئولوژی آن خشک نشود، موفقیت مورد نظر در منطقه و جهان محقق نخواهد شد و اقداماتی که علیه ایدئولوژی داعش باید انجام شود به شرح زیر است: «در تمام دنیا نیاز به همکاری موثر کشورها با نیروهای SDF وجود دارد. مشارکت نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با ترور و ​​ارائه حمایت‌های لازم برای ادامه مبارزه با داعش مهم است. این امر همچنین مستلزم همکاری برای بازسازی منطقه‌ای است که داعش در سال‌های گذشته ویرانی‌های بزرگی در آن ایجاد کرده است. بنابراین برای ایجاد نهادهای عمومی نیاز به مشارکت گسترده بین‌المللی وجود دارد. همچنین همکاری برای حل پرونده زندانیان داعش و بازگشت آنها به کشورهایشان حمایت بین‌المللی ضروری است. همچنین ضروری است که یک دادگاه بین‌المللی در مناطق ما برای محاکمه آنها بر اساس قوانین بین‌المللی ایجاد شود.»

در این بیانیه همچنین تاکید شد که حل پرونده خانواده‌های داعش در اردوگاه هول نیز امر بزرگی است که نمی‌توان از آن غافل شد. اگرچه نیروهای ما تلاش می‌کنند پایگاهی را که هسته‌های داعش در داخل اردوگاه ساخته بودند نابود کنند، اما خطر همچنان مانند بمب در این اردوگاه باقی مانده است. این به خودی خود جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد و همه باید با آن مقابله کنند.

در پایان این بیانیه با اشاره به حمایت دولت ترکیه از هسته‌های داعش و احیای برخی از حملات داعش در منطقه دیرالزور، آمده است: «می‌بینیم که شکست داعش مستلزم یک اقدام و همکاری موثر جامعه بین المللی است».

کد خبر 2768507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha