اخباری که می نویسیم به مذاق حکومت خوش نمی آید

سرویس ترکیه - زینب دورگوت خبرنگار افشاگر کرد، پس از 4 روز بازداشت در اداره امنیت شعبه ضد ترور استان شرناخ، به طور مشروط آزاد شد. 

به گزارش کردپرس، زینب دورگوت خبرنگار جوان کُرد اهل جزیر شرناخ که در حمله بامدادی از سوی نیروهای پلیس ضد ترور ترکیه به خانه اش در 14 فوریه بازداشت شده بود، پس از طی مراحل بازجویی و معرفی به دادگاه، غروب پنجشنبه 17 فوریه به شرط کنترل قضائی آزاد شد.

به نوشته مزوپوتامیا، در مدت زمانی که دورگوت در دادگاه شرناخ در حال محاکمه بود، سردار آلتان روزنامه نگار کرد و رئیس مشترک انجمن روزنامه نگاران دجله و فرات (DFG) همچنین بسیاری دیگر از روزنامه نگاران و شهروندان کرد به نشانه همبستگی با دورگوت در مقابل ساختمان دادسرا به انتظار ایستادند.

آلتان رئیس مشترک DFG پس از آزادی دورگوت در سخنانی کوتاه اعلام کرد: «ما فشار علیه خبرنگارها و روزنامه نگارها را نمی پذیریم. ما بار دیگر شاهد بازداشت خبرنگاری بودیم که هیچ جرمی به جز اطلاع رسانی مرتکب نشده است.»

زینب دورگوت نیز پس از آزادی از همه روزنامه نگاران و کسانی که با اعلام همبستگی از او حمایت کرده بودند، تشکر کرد. او گفت: «آرزو می کنم همه فعالان حوزه رسانه و دوستان خبرنگار و روزنامه نگار هرچه زودتر آزاد شوند.»

دورگوت که پیش از این سابقه سه بار بازداشت و 4 پرونده قضائی باز دارد، با بیان اینکه با خشونت حمله به خانه اش بیگانه نیست، گفت: «هر روز از یورش پلیس به خانه های مردم گزارش می دهم. من به سخنان مردم درباره رفتارهای غیرقانونی پلیس در هنگام یورش به خانه هایشان گوش می‌دهم و از آنها عکس می‌گیرم. این بار من شخصاً یکی از آن رفتارهای غیرقانونی را که پیشتر درباره شان خبر می نوشتم، تجربه کردم.»

او همچنین درباره روند بازجویی در اداره امنیت گفت که رفتار نیروهای پلیس با او شبیه یک عضو سازمان تروریستی بوده، نه یک خبرنگار. بازجو از او پرسیده است که چرا به جای خبرهای اجتماعی در حوزه اخبار زرد کار نمی کند. او گفت: «پیداست شیوه اطلاع رسانی ما درباره رفتارهای غیرقانونی در جزیر و شرناخ به مذاق برخی خوش نمی آید.»

لازم به یادآوری است زینب دورگوت خبرنگار جوان اهل جزیر شرناخ است که پیشتر به دلیل افشاگری درباره ماجرای پرتاب شدن دو شهروند غیر نظامی کرد از هلیکوپتر نظامی، بازداشت و محاکمه شده بود. گزارش کشته شدن معراج میراوغلو کودک 7 ساله اهل ایدیل شرناخ توسط خودروی زرهی پلیس نیز توسط دورگوت نوشته و پیگیری شد. او همچنین با بسیاری از اعضای حزب کارگران کردستان (PKK) که پس از سی سال از زندان آزاد شده اند و همچنین بسیاری از چهره های مشهور دیگر احزاب سیاسی کرد مصاحبه کرده است.

کد خبر 27670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha