هر آنچه باید در مورد حمله آمریکا به عراق و سوریه بدانید

سرویس سوریه - شب گذشته چندین نقطه و موضع در عراق و سوریه در واکنش به هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکایی در اردن توسط گروه‌های مقاومت اسلامی، هدف حمله قرار گرفتند که در این حملات دست‌کم ۲۸ تن جان باختند.

به گزارش کردپرس،  ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به کشته شدن ۳ سرباز این کشور در حمله به پایگاه «برج-۲۲» در مرز سوریه و اردن حملاتی را به مواضع «گروه‌های موسوم به مقاومت اسلامی» در عراق و سوریه انجام داده است و منابع محلی عراق و سوریه نیز از جان باختن حداقل ۲۸ تن در این حملات خبر دادند.

سناکام اعلام کرد ساعت ۱۶ به وقت منطقه زمانی شرقی به بیش از ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه حمله کرده است. 

ارتش آمریکا اعلام کرد در حمله به این مواضع از «هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند» استفاده شده است. 

طبق این بیانیه، در این حملات ۱۲۵ «جنگ‌افزار دقیق» به کار گرفته شد. سنت‌کام مدعی شده «مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، انبارهای پهپاد و تأسیسات زنجیره‌ای تأمین لجستیک و مهمات» در این حملات مورد اصابت قرار گرفتند. 

در ارتباط با این حملات، منابع نیروهای موسوم به «الحشد الشعبی» نیز گفتند که دست کم ۱۰ تن از اعضای این نیروها در استان الانبار جان خود را از دست داده و زخمی شده‌اند. در سوریه نیز منابع محلی از جان باختن ۱۸ تن از نیروهای تحت حمایت دولت مرکزی سوریه در حملات امشب آمریکا خبر دادند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری تلفنی گفت که این ۸۵ هدف در هفت نقطه، چهار نقطه در سوریه و سه نقطه در عراق قرار داشتند.

ایالات متحده آمریکا بارها تاکید کرده که به دنبال تشدید درگیری در خاورمیانه و روریایی مستقیم و درگیری با جمهوری اسلامی ایران نیست. مقامات کشورمان نیز مسئولیت حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در شمال شرق اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز و زخمی شدن دست کم ۴۱ تن دیگر شد را نیز رد کردند.

کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد که حملات هوایی ۳۰ دقیقه به طول انجامیده و موفقیت آمیز بوده است.

هنوز مشخص نیست که این حملات چه تاثیری خواهد داشت. تعدادی از نمایندگان کنگره از بایدن انتقاد کرده و گفته اند که حملات باید زودتر انجام می شد زیرا این تاخیر به گروه های مسلح فرصت داده تا مواضع خود را ترک کرده و مخفی شوند.

از آنجایی که گروه‌های مسلح زیادی در بسیاری از کشورهای مختلف علیه ایالات متحده فعالیت می‌کنند، انتظار نمی رود که با چنین حمله‌ای آسیبی جدی به آنها وارد شود.

در حالی که «کتائب حزب الله» یکی از گروه‌های موسوم به مقاومت اسلامی در عراق گفته است که حملات به نیروهای آمریکایی را تعلیق می‌کند، برخی دیگر متعهد شده اند که به جنگ ادامه دهند تا خود را به عنوان قهرمانانی که از آرمان مقدس فلسطین دفاع می کنند به تصویر بکشند، زیرا غزه زیر آتش و محاصره رژیم غاصب صهیونیستی است و جنگ پایانی ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از حمله در بیانیه‌ای گفت: «پاسخ ما از امروز آغاز شده است. بگذارید همه کسانی که می‌خواهند به ما آسیب برسانند این را بدانند: اگر شما به یک آمریکایی آسیب بزنید، ما پاسخ خواهیم داد.»

در همین حال، در بیانیه وزارت دفاع ایالات متحده نیز آمده است که اهداف آگاهانه برای جلوگیری از در معرض آسیب قرار گرفتن غیرنظامیان انتخاب شده اند. وی افزود که انتخاب این اهداف «بر اساس شواهد روشنی مبنی بر ارتباط آنها با حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه بوده است. اما او از گفتن اینکه چه مدرکی وجود دارد خودداری کرد.

سنتکام مدعی است که بیش از ۱۲۵ موشک در این حملات استفاده شده است و این موشک‌ها توسط تعدادی جت جنگنده از جمله هواپیمای دوربرد B-1 که به صورت ویژه با این هدف از ایالات متحده پرواز کرده بود، شلیک شده اند.

«داگلاس سیمز» مدیر ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در کنفرانس مطبوعاتی صوتی «جان کربی»تصریح کرد که آب و هوا نقش کلیدی در برنامه‌ریزی ایالات متحده برای حملات داشت تا مطمئن شوند که موشک‌های آنها به مکان‌های مناسب اصابت می‌کنند و غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهند.

سیمز افزود: «ما می دانیم که برخی از شبه‌نظامیان از این مکان‌ها که هدف قرار گرفتند، استفاده می‌کنند. ما حملات امشب را زمانی انجام دادیم که می‌دانستیم ممکن است به کسانی که در داخل بودند تلفاتی وارد شود.»

مقامات گروه‌های مسلح که نخواستند نامشان فاش شود به خبرنگاران شبکه تلوزیونی روداو گفتند که سه خانه که به عنوان مقر فرماندهی و یک انبار تسلیحات توسط شبه‌نظامیان استفاده می شد در شهر قائم هدف قرار گرفت و یک مقر الحشدالشعبی نیز در عکشات ویران شد.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه خود، گفت: «رئیس‌جمهور دستور عملیات‌های بعدی را صادر کرده است تا گروه‌های موسوم به مقاومت را در مورد حملاتشان به نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف پاسخگو کنند. این حملات در زمان و مکان انتخابی ما اعلام خواهد شد.»

«راجر ویکر» جمهوری خواه ارشد کمیته امور نظامی سنا نیز در رابطه با حملات گفت: «از این حملات استقبال می‌کنیم اما برای سه آمریکایی که کشته شدند و ۵۰ سربازی که زخمی شدند، خیلی دیر این حملات انجام شد.

در نهایت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در بیانیه ای گفت که حملات «در زمان و مکان انتخابی ما ادامه خواهند داشت.»

به نظر می‌رسد این حملات در حدی نبوده‌اند که به منافع گروه‌های موسوم به مقاومت اسلامی در سوریه و عراق آسیبی جدی وارد کنند و باید منتظر ماند و دید که آیا این حملات ادامه می‌یابند و یا واکنش گروه‌های مقاومت نسبت به این حملات چیست.

بهمن میرانی - کردپرس

کد خبر 2766507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha