کمبود آب در آینده ترسناک خواهد بود

سرویس ایران- سازمان بین المللی توسعه و همکاری اقتصادی از ترس کمبود آب در آینده گفته و هشدار داده که اگر مدیریت منابع آب جدی گرفته نشود باید منتظر فاجعه ای تلخ در جهان باشیم.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سازمان بین المللی توسعه و همکاری اقتصادی (OCDE) عنوان کرده تا سال ۲۰۲۵، برای اکثریت ساکنان این سیاره، دسترسی به آب ناکافی و یا به طور چشمگیری با کمبود مواجه خواهد بود. با فشار حاضر بر منابع آب انتظار می رود که تنش جدید ژئوپلیتیک هم شکل بگیرد.

 یکی از فشارهای وارده بر منابع آب، افزایش جمعیت جهان و رسیدن به ۸ میلیارد تَن تا سال ۲۰۲۵ است. این افزایش جمعیت عمدتاً در کشورهایی رخ خواهد داد که با کمبود منابع آب مواجه هستند.

شهرنشینی سریع همراه با انفجار جمعیت در ۲۵ سال آینده، عاملی خواهد بود تا حدود ۲.۵ میلیارد تَن در کشورهای در حال توسعه، ساکن شهرها شوند و همین افزایش جمعیت شهرنشین باعث ایجاد مشکلات جدی تامین آب خواهد بود.

بسیاری از شهرها به زبان ساده، حداقل های استقبال از این افزایش جمعیت را هم نخواهند داشت. زیرساخت های شهری نیاز به تأمین هزینه های بالایی دارد که در کنار تأمین آب، به آن ها هم باید فکر شود. (دسترسی به خدمات بهداشتی، سلامتی و فرهنگی، آموزشی و حمل و نقل). در کشورهای در حال توسعه، فشارها با آگاهی مردم از این مسئله که تنها مشکلات محیط زیستی نیستند تقویت خواهد شد، در واقع سلامت هم دغدغه جوامع خواهد بود.

در کنار این موارد، گرم تر شدن زمین، اثرات غیرمستقیمی مانند افزایش تلفات تبخیر آب ها، کاهش تغذیه سفره های آب زیرزمینی را هم در پی خواهد داشت که می تواند بر ذخیره منابع آبی تأثیرگذار باشد. حتی در مناطقی که حجم بارش سالانه به سختی تغییر می کند، مشکلاتی از تمرکز بارش در زمستان هم ممکن است به وجود آید، خصوصاً در مناطقی که قطب کشاورزی هستند. تأثیر مشکل جهانی تغییر آب و هوا، احتمالاً می تواند تأثیراتی فراتر از خشکسالی و یا سیل بر مناطق داشته باشد.

چه پاسخ هایی می تواند به طور مشخص برای این مشکلات وجود داشته باشد؟

 راه حل های فنی در مقیاس بزرگ در بعضی از کشورها به کار گرفته شده اند. همانند استراتژی ساخت سدهای بزرگ برای مهار سیل و محافظت در برابر نوسانات تغییر آب و هوایی و همچنین تامین انرژی برقابی؛ با این حال، دست کاری و نفوذ در طبیعت می تواند عواقب و نتایج ناخواسته ای را در پی داشته باشد. منتقدان راه حل های بزرگ مقیاس یادآوری می کنند که این کارها نه تنها باعث حفاظت از آب نمی شود بلکه منجر به افزایش و تشدید خشکسالی هم خواهند شد.

علاوه بر این، چنین کارهای بزرگ در زمان خود فقط دارای امتیاز نبوده اند. اینجا و آنجا، راه حل های فنی در مقیاس های کوچک هم ارائه شده است.  

امروزه، توجه به راه حل های متمرکز برای رسیدگی به تقاضا، از جمله از طریق مکانیسم های قیمت گذاری در بازار، به منظور ترویج استفاده پایدار هم مورد بحث است.

اگر اغلب کشورهای توسعه یافته مشکل کمبود آب ندارند، آن ها اغلب با مشکلات تآمین آب روبرو هستند. منابع آب شیرین در سیاره به احتمال زیاد تحت فشارهایی از قبیل زباله، مدیریت نه چندان درست با قیمت آب بهای کم، زیرساخت های ناکافی مواجه خواهد بود، در حالیکه فن آوریهای بهتر می تواند در حل مشکلات کمک کند.

برای تشویق یک مصرف پایدار، ضروری است که منابع و اکوسیستم ها ارزش گذاری اقتصادی شوند و هزینه های دیگر مانند منابع آلاینده در قیمت گذاری لحاظ گردد. اصلاح قیمت ها از نقطه نظر اقتصادی جالب توجه است.

در بخش کشاورزی، که در حدود ۷۰ درصد از مصرف جهانی آب را (در برابر ۲۰ درصد مصرف صنعتی و ۱۰ درصد برای مصارف خانگی) به خود اختصاص داده است، می تواند دارای یک درجه رقابت بین بخشی به جز موارد خاص، سوبسیدها و برنامه های عمومی برای گسترش آبیاری برای دستیابی به منابع نادر آب باشد.

حقوق قابل معامله می تواند راه دیگری برای مدیریت منابع آب باشد. برای طرفداران این راه حل، اطمینان حاصل خواهد شد که قیمت آب نشان دهنده ارزش از دیگر کاربریهای احتمالی باشد و ایجاد مشوق هایی برای استفاده بیشتر تولید کننده و کارآمدتر نسبت به هزینه است. به طور مثال، کشاورزان که آب را با قیمت آزاد معامله می فروشند، می توانند دارای انگیزه ای برای فروش آب مازاد خود با قیمت بالاتر به اراضی دیگر شوند.

با این حال، چنین سیستمی می تواند برای پیاده سازی و مدیریت پرهزینه باشد. این اجازه (قانون) باید اصلاح شود. منظور از پیاده سازی اقدامات برای اطمینان از اجزای حقوقی و یا ساخت تأسیسات جدید برای دسترسی آب توسط ظرفیت مصرف کنندگان است.   در هر صورت، دولت ها هنوز هم مسئول برخی از جنبه ها مانند استانداردهای کیفی، یا کنترل سیلاب هستند.

برای کاهش اتفاقات ناگوار در آینده، از همین امروز باید محافظت از منابع آغاز گردد. در برخی از مناطق جهان وضعیت بیشتر نگران کننده است. تجربه به ما آموخته که شرایط بسیار دشوار خواهد بود. این شرایط دشوار در ترکیب فعالیت های سیاسی، سرمایه گذاری و شکل هایی از توسعه که اطمینان دهد از دسترسی عادلانه به مقدار کافی آب سالم بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. /

* منبع: ترجمه شده از سایت: https://www.oecd-ilibrary.org/

کد خبر 2765894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha