موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

جمعه ۸ دی ماه؛ زنجیره انسانی جمعی از دوستداران طبیعت پای کوه نقاره کوب بیجار. سرما و نفس هایی که سرد بود اما مهر از آن می بارید.

آنها نگران هستند؛ نگرانِ از بین رفتن بخش مهمی از طبیعت بیجار. داستان از این قرار است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تصمیم گرفته است «موزه فرش بسازد».

جانمایی این موزه اما موجب نگرانی طبیعت گردان شده است، بخش مهم دامنه کوه نقاره کوب را حصار کشیده و بیل های مکانیکی به جان صخره های بکر این کوه افتاده اند.

مسئولان اجرای این پروژه این حصار کشی و تخریب را ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی نام داده اند و مُصِرَند که این پروژه را در این دامنه اجرا کنند. اتفاقی که اگر بیفتند دیگر چیزی از جلوه بی مانندِ نقاره کوب بیجار باقی نمی ماند.

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

شهروندان نگران، دست به دامن نهادهای نظارتی 

شهروندان طبیعت دوست و حاضرین در این زنجیره انسانی می گویند: اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید دارد حفاظت از محیط زیست که متعلق به نسل گذشته و امروز نبوده و باید به نسل های آینده برسد، حفاظت از آن به عهده عموم مردم بوده و هر کس تحت هر عنوانی اقدام به تخریبی کند که قابل جبران و احیای مجدد نباشد، باید مجازات شود.

آقای غفاری اتفاقی که در دامنه کوه نقاره کوب بیجار افتاده را فاجعه می خواند و ادامه داد که منابع طبیعی متعلق به مردم است و صخره هایی که اکنون بر روی آنها ایستاده ایم که بخشی از آنها توسط مسئولان میراث فرهنگی به بهانه احداث موزه فرش تخریب شده است، اگر تمام کارشناسان دنیا هم دور هم جمع شوند، نمی توانند آن را به شکل اولیه خود بازگردانند.

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

یکی دیگر از فعالان محیط زیست که با خبرنگار کرد پرس گفت و گو کرد، می گوید: آنچه که این روزها در بیجار شاهد آن هستیم، طبیعت بکری است که می بینیم به عناوین مختلف و به شکل های گوناگون دستخوش تغییرات و تخریب می شود.

به گفته خانم محمدزاده، کوه نقاره کوب بیجار نماد شهر بیجار است و اکنون که اینگونه آن را می بینیم دلمان واقعا می سوزد که مسئولان چگونه این کار را انجام داده اند.

او ادامه می دهد که وقتی نقاره کوب را خسته و زخمی می بینیم، نشان می دهد که بی توجهی مسئولان نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست روز به روز بیشتر می شود و از این رو از تمام مسئولان درخواست داریم که لطفا تخریب این کوه را تمام کنند و اجازه دهند که کوه نقاره کوب برای بیجار بماند، چرا که این کوه تنها متعلق به این نسل نیست و نسل های آینده قطعا از ما به خاطر اینکه نتوانسته ایم از آن در مقابل تخریب های انسانی جلوگیری و حفاظت کنیم، شکایت خواهند داشت.

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

موزه می خواهیم اما نه به قیمت تخریب منابع زیستی 

دیگر فعال محیط زیستی که در این زنجیره انسانی حاضر بود نیز به خبرنگار کرد پرس گفت که امروز ما به جانمایی این موزه فرش که پروژه اداره کل میراث فرهنگی کردستان اعتراض داریم.

آقای خانی می گوید: بیشتر گله و شکایت ما از مسئولان استانی است چرا که می توانستند تصمیم بهتری برای محل احداث موزه فرش در بیجار بگیرند. با هزینه ای که در این محل برای تخریب کوه نقاره کوب در اجرای این پروژه انجام می شود، مسئولان می توانستند در مرکز شهر به راحتی ملکی را تملک کنند.

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

یکی دیگر از فعالان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، بیان کرد که بیجار با توجه به قدمت ۷ هزار ساله ای که دارد و شهرت جهانی نیز در حوزه فرش دارد، نیاز به موزه فرش دارد و سال ها پیش باید این موزه را می ساختند.

خانم محمدیاری ادامه داد که اما در ساخت این موزه باید مسئولان به مردم جواب دهند که به چه قیمتی می خواهند این موزه را احداث کنند. به قیمت اینکه طبیعت زیبای نقاره کوب بیجار را از بین ببرند برای ساخت یک موزه. واقعا برای اجرای این پروژه کار کارشناسی صورت گرفته که می خواهند کوه های استوار بیجار را که نماد این شهر هستند، تخریب کنند؟

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

وقتی خود وزیر هم به شوری آش پی برده است

این صحبت ها در حالی است که حتی خود آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی هم در بازدید از این پروژه خطاب به مسئولان حاضر گفته بود: با توجه به جانمایی صورت گرفته، این مکان حالا، حالاها برای مردم این شهر موزه نمی شود.

فرماندار بیجار هم که این پروژه در زمان صدارت او مطالعه نشده و راحت تر صحبت می کند، معتقد است محل احداث این موزه می توانست جانمایی بهتری داشته باشد. محمدحسین محبیان می گوید: پروژه موزه فرش بیجار، پروژه ای است که تحقیقات و مطالعان آن از سال ۹۸ آغاز شده و از سال ۱۴۰۰ این پروژه به عنوان یک پروژه که ردیف بودجه برای آن تعریف شده، وارد فاز اجرایی می شود و در ابتدا شرکت مشاور مطالعات را انجام و در حال حاضر نیز حدود ۳۰ درصد اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه، هزینه شده است.

وی ادامه می دهد که هر پروژه عام المنفعه و دولتی که قرار است احداث شود، اگر به مساحت زمین کوچکی نیاز داشته باشد از لکه های دولتی داخل شهر که تحت مالکیت راه و شهرسازی است برای احداث آنها بهره گرفته می شود و در غیر این صورت از اراضی محدوده شهر که یا جزو منابع طبیعی هستند و یا عرصه های ملی تحت مالکیت راه و شهرسازی، استفاده می شود.

به گفته فرماندار بیجار، زمینی که مورد نیاز این پروژه است حدود ۱۲ هزار مترمربع بوده که در محدوده داخل شهر وجود ندارد و از این رو حاشیه شهر و دامنه کوه نقاره کوب توسط مسئولان وقت شهرستان در نظر گرفته شده است.

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

فرماندار بیجار: جانمایی می توانست بهتر باشد 

محبیان ادامه داد که از طرف دیگر وقتی برای یک پروژه دولتی می خواهیم زمینی شخصی را تملک کنیم به یک باره قیمت آن زمین چندین برابر می شود و با توجه به اینکه بیجار در منطقه کویری واقع نشده، تمامی اراضی دولتی آن یا مرتع است و یا جنگل. پس هر جایی را برای اجرای این طرح انتخاب کنیم تخریبی را خواهیم داشت.

او معتقد است که بیجار به موزه فرش نیازمند است، چرا که فرش های نفیسی در حسینه این شهر نگهداری می شوند که قدمت آنها به دوران صفویه باز می گردد و ادامه داد که رفوگر آن که اهل خراسان است، اعلام کرده تا زمانی که زنده باشد کار رفوی این فرش را شخصا به صورت رایگان انجام می دهد و همین مسئله نشان می دهد که چه فرش های نفیسی در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار بیجار ادامه می دهد که برای احداث موزه فرش بیجار نکته اول جانمایی این است که باید در محلی باشد که جزو محدوده شهری بوده تا بتوان نکات امنیتی را به واسطه ارزشمند بودن وسایل داخل آن رعایت کرد و این محل هم جزو اراضی ملی است و هم جزو محدوده شهری و از این بابت مشکلی ندارد.

به گفته محبیان دامنه کوه نسار، دامه کوه زاغه، دامنه کوه بادمستان، دامنه کوه سیاه و دامنه کوه چنگیز قلعه مکان هایی بود که می توانست موزه فرش در آنها نیز احداث شود و هر کدام از این مکان ها را طبیعت دوستان و فعالان محیط زیست اعلام کنند ما حاضریم که تاسیسات موزه فرش را به آنجا منتقل کنیم؛ اما این نکته مهم است بیجار محاصره در بین کوه ها است و این موزه را در هر محلی که بخواهیم احداث کنیم، باید بخشی را تخریب کنیم.

او ادامه داد که نظر شخصی بنده این است که می توانست جانمایی این موزه بهتر باشد چرا که بر روی تخته سنگ هایی که در شیب کوه نقاره کوب وجود دارد، نمی توان ساختمان احداث کرد و لازم است که پیکور صخره های این کوه را بشکند.

موزه فرش میراث؛ نقاره کوب را تخریب می کند؟

همین چند روز قبل هم بازرس کل استان در جریان بازدید از این پروژه، دستور موقتی برای توقف آن داده است و اکنون چشم همه طبیعت دوستان و شهروندان نگران بیجاری به تصمیم نهایی است که مسئولان ارشد در استان قرار است بگیرند. فرماندار بیجار در این رابطه نیز گفت: آقای هواسی رسما به ما اعلام کردند که ادامه مراحل اجرای این پروژه باید متوقف شود تا زمانی که از اداره کل میراث فرهنگی و دیگر دستگاه های زیربط دلایل محکمه پسند برای اجرای پروژه موزه فرش بیجار در این محل اخذ شود.

به گفته محبیان تا کنون برای اجرای این پروژه عدد قابل توجهی هزینه شده و پروژه تا زمانی که مسئولان استانی تصمیم جدیدی نسبت به اجرای آن بگیرند و آقای هواسی بازرس کل استان اعلام کنند، عملیاتی صورت نخواهد پذیرفت.

کد خبر 2765105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha