شرط ترکیه برای افزایش سهم عراق از آب دجله و فرات

سرویس جهان- به نوشته روزنامه نشنال، یکی از شروط اصلی ترکیه برای افزایش سهم عراق از آب دجله و فرات همکاری برای بیرون کردن پ.ک.ک از عراق است.

به گزارش کردپرس، روزنامه نشنال با اشاره به این که یکی از اهداف سفر اخیر وزیر خارجه عراق به ترکیه بررسی سطح همکاریهای دو کشور و چگونگی افزایش تعامل بوده، از مرتبط بودن مسئله رها سازی آب در دو رودخانه بزرگ دجله و فرات از سوی ترکیه با حضور پ.ک.ک در عراق خبر داده است.

بر اساس گزارش این نشریه به نقل از وزیر منابع آبی عراق، این کشور که با مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می کند، برای مهار این بحران به همکاری ترکیه نیاز دارد زیرا منبع اصلی آب دو رود مهم عراق یعنی دجله و فرات کوهستانهای ترکیه است.

این وزیر عراقی از میزان کنونی سهم عراق از آب این دو رود ابراز خرسندی کرده اما تاکید کرده است که عراق می خواهد سهمی عادلانه و منصفانه از آب دجله و فرات می خواهد.

نشریه نشنال ادعا کرده است که ترکیه در ازای همکاری بیشتر تجاری با عراق و رها سازی آب، از دولت عراق می خواهد در مقابله با پ.ک.ک در داخل خاک عراق به این کشور کمک کند. به نوشته این نشریه مقامات ترکیه بر این موضوع تاکید کرده اند.

این روزنامه با اشاره به این که رود فرات قبل از ورود به عراق از برخی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه نیز عبور می کند، بخشی از کم شدن آب این رودخانه را جلوگیری ترکیه از افزایش سطح آب این رودخانه، به دلیل نگاه خصمانه این کشور به نیروهای کرد سوریه دانسته است.

کد خبر 2764845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha