جهاد تبیین و تبلور نقش کُردها در انقلاب/نقش جهاد تبیین در پیشرفت کردستان

یکی از موضوعات مهم جهاد تبیین، نقش مردم کُرد در نظام مقدس جمهوری اسلامی و حضور مردم در صحنه های مختلف که از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته است، بوده چرا که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون شاهد فتنه های مختلفی در منطقه کردستان بوده ایم؛ اما این فتنه های دشمن با حضور مردم، ناکام ماندند و شکست خوردند؛ پس نقش مردم کُرد در موفقیت و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نقش بسیار حیاتی و مهم بوده و این نقش براساس جهاد تبیین، بایستی برای نسل جوان تبیین شود.

جهاد تبیین و آگاهی بخشی، می تواند نقش بزرگی را در موفقیت و پیشرفت کردستان ایفا کند و همین حرکتی که دولت با عنوان جراحی اقتصادی شروع کرده، باید از طرف مجامع علمی، دانشگاهی و رسانه ها تبیین و حمایت شود.

مردم باید بدانند که نتیجه این حرکت بزرگ چه خواهد بود و چقدر جلوی قاچاق و سوء استفاده از ارزها و یارانه های دولتی گرفته می شود و پول آن از این طریق مستقیماً به جیب خود مردم رفته و از یارانه های عادلانه تری برخوردار می شوند.

اکنون که دشمن در حال پمپاژ ناامیدی در بین اقشار دانشگاهی، دانشجویان و جوانان از طریق رسانه های معاند است، انتظار می رود رسانه ها همراه و همدل باید دستاوردهای علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری، نظامی و ... انقلاب را در برای مردم تشریح کنند.

در سال های پیش از انقلاب، استان کردستان به دلیل قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی همواره از خدمات دولت مرکزی بی نصیب بود و این امر باعث شده بود که کردستان به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور مطرح باشد.

گرچه این استان که به دلیل داشتن فرهنگ و زبانی متفاوت از دیگر مناطق کشور از گذشته دور تاکنون مورد توجه بوده اما امروز در سایه توجهات ویژه نظام اسلامی عقب ماندگی های فراوان گذشته را جبران کرده است؛ هرچند هنوز هم چهره محرومیت در برخی از مناطق این استان به ویژه در بعضی از روستاها به چشم می خورد.

حکومت پهلوی به جرم اینکه مردم کرد در پی انقلاب و خودمختاری از دولت مرکزی هستند با تصور محدود کردن مردم، اجازه خدمت رسانی به مردم این خطه از کشور را نمی داد و مردم از حداقل امکانات نیز بی بهره بودند و به همین دلیل گروه های مختلف جدایی طلب در استان شکل گرفت که به مقابله با حکومت مرکزی می پرداختند.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم میزان خدمت رسانی به آنها نیز روند مناسبی پیدا کرد و نظام اسلامی ایران بدون نگاه به تفاوت زبانی و مذهبی از خدمت رسانی به مردم این استان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد؛ به گونه ای که در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی بنیانگذار فقید انقلاب بارها در سخنرانی های خود بر خدمت رسانی بهتر به مردم کردستان تاکید کرده و همواره با تاکید بر حفظ وحدت ملی، کردستان را بخش جدایی ناپذیری از خاک ایران اسلامی برمی شمردند و امروز نیز در سایه این بیانات حضرت امام خمینی (ره) همواره نظر مسئولان نظام به استان کردستان ویژه است.

نکته مهم در کردستان که شاید در سایر مناطق کشور کمرنگ تر باشد حضور گروهک های ضد انقلاب و اعمال خرابکاری آنها در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود به نحوی که بخش زیادی از هزینه و توان نظام اسلامی در استان به جای عمران و آبادانی صرف مقابله با این گروهک های ضد انقلاب شد اما با نگاهی گذرا به آمارهای موجود، تفاوت های رژیم گذشته با امروز قابل توجه و تامل است به نحوی که تفاوت بعضی از آمار و ارقام از صفر تا ۱۰۰ است.

در سال ۵۷ تنها ۵۵ درصد از جمعیت شهری استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند که این آمار در سایه تلاش های صورت گرفته امروز به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و هم اکنون تعداد بیش از یک هزار و ۷۳۵ روستا از نعمت روشنایی برق برخوردارند در حالی که این میزان در سال ۵۷ تنها ۹ روستا بوده است.

قبل از انقلاب هیچ کدام از روستاهای استان به شبکه مخابرات و گاز متصل نبودند اما امروز یک هزار و ۵۳۶ روستا دارای تلفن و یک هزار و ۵۷۶ روستای کردستان با توجه به صعب العبور بودن مسیرها به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل هستند.

همچنین با توجه به وجود معادن غنی در بخش های مختلف به ویژه سنگ های صنعتی، سنگ آهن، طلا و ... کردستان یکی از مناطق ویژه کشوری است که در صورت سرمایه گذاری در این بخش می تواند به عنوان قطب صنعتی در کشور مطرح شود.

قبل از انقلاب کمتر از ۷۰ کارگاه بزرگ و کوچک صنعتی با اشتغال محدود و حدود یکصد نفر در استان کردستان وجود داشت که امروز این میزان به بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد رسیده است.

در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار نفر در کارگاه های صنعتی استان و تعداد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در معادن کردستان مشغول به کار هستند که این آمار در مقایسه با سال ۵۷ با رشد ۹۰۰ درصدی مواجه است.

در سایه توجهات ویژه به کردستان میزان سرمایه گذاری های بخش خصوصی به استان وارد فاز جدیدی شده و امروز تقاضاها برای ساخت واحدهای صنعتی در استان روند فزاینده ای به خود گرفته به طوری که با کمبود زمین های صنعتی در کردستان مواجه هستیم.

همچنین با توجه به وجود منابع آبی و زمین های حاصلخیز کشاورزی اکثر مردم استان به شغل کشاورزی و دامداری گرایش دارند به نحوی که هم اکنون نیز درآمد بخش زیادی از مردم استان از این محل تامین می شود.

در گذشته تمام کارهای کشاورزی در استان به صورت سنتی انجام می گرفت ولی بحث توجه به مکانیزه کردن کارهای کشاورزی و دامداری در کردستان در سال های بعد از انقلاب از شتاب بسیار خوبی برخوردار بوده به نحوی که هم اکنون در بعضی از بخش ها از میانگین کشور نیز بالاتر است.

اما مهمترین نکته ای که امروز شرایط استان کردستان را در میان دیگر مناطق کشور زبانزد کرده است، امنیت پایداری است که در سایه حضور و مشارکت مردم محلی به دست آمده است.

امروز امنیت کردستان در شرایطی قرار گرفته که همیشه در میان ۵ استان امن کشور جای دارد و همین امر باعث شده سرمایه گذاران بسیاری از جای جای کشور برای فعالیت های اقتصادی به این استان مرزی روی آورند.

امروز جبهه استکبار سعی دارد با نقشه ها و ابزارهای مختلف دستاوردهای انقلاب و پیشرفت کردستان را سرکوب یا استحاله کرده و پیام انقلاب و دستاوردهای بزرگ آن را تحریف کند و از دروغ، ابهام افکنی، وارونه نشان دادن واقعیت ها برای غلبه بر قلب و اذهان مردم استفاده کرده است.

با توجه به اینکه طی ۴۵ سال گذشته دشمن در ابعاد مختلف نظامی، امنیتی، فشارها و تحریم ها شکست خورده است، همه هدف و تلاش خود را به کار گرفته و با تمام توان دست و پا می زند تا مردم را ناامید کرده و دستاوردهای بزرگ نظام را سیاه نمایی کند.

«جهاد تبیین» موضوعی است که چند سال اخیر در بیانات حضرت آیت الله خامنه ای بارها و بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده اند و روایت صادقانه حقایق و تبیین منطقی و هوشمندانه آرمان ها و دستاوردهای انقلاب را علاج این فتنه استکبار دانسته و بر جهاد تبیین تأکید دارند.

از دیدگاه مقام معظم رهبری «جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کسی که می تواند باید نسبت به آن اقدام کند. خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و می توانند ایفای نقش کنند.

تبیین به معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون اینکه با جهت گیری خاصی بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.

اکنون که در این ۴۵ سال از عمر انقلاب، کردستان با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است، باید شعارها و ماهیت انقلاب با عنوان «جهاد تبیین» به مردم شناسانده شود چرا که آنچه مسلم است کامیابی در جهاد تبیین، دستاوردهایی همچون دستیابی به تمدن نوین اسلامی، امیدآفرینی، توسعه و پیشرفت، اقتدار و عزت مندی، امنیت ملی و بین المللی و انسجام و وحدت اسلامی را در پی خواهد داشت.

#پیشرفت_کردستان

گزارش: سروش حبیبی راد

کد خبر 2764406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha