زخم های التیام ناپذیر کردهای عفرین

سرویس جهان- بر اساس گزارش موسسه عدالت و حقیقت سوریه، کردهای عفرین سوریه در 5 سال گذشته تحت شدیدترین نقض حقوق انسانی و شکنجه، حداقل 5 گروه مسلح وابسته به ترکیه قرار گرفته اند.

به گزارش کردپرس، شهر کردنشین عفرین و حومه آن، در سال 2018 توسط ترکیه و گروههای وابسته به آن در سوریه تصرف شد. از آن زمان تاکنون گزارش های متعددی از نقض حقوق انسانی مردم این منطقه که بیشترشان کرد هستند، منتشر شده است.

موسسه عدالت و حقیقت سوریه که وضعیت مناطق مختلف سوریه را از نظر وضعیت حقوق بشر رصد می کند، در گزارشی به مناسبت گذشت حدود 5 سال از اشغال عفرین توسط ترکیه و گروههای تندرو وابسته به این کشور، از زخمهای التیام نیافته و ادامه قتل و غارت ساکنان اصلی این منطقه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، گروههای زیادی که وابسته به ترکیه هستند همچنان به نقض حقوق مردم ساکن در عفرین ادامه می دهند اما 5 گروه نقش بیشتری در سرکوب کردهای این منطقه نقش دارند که عبارتند از: لشکر حمزه، تیپ سلطان مراد، جیش الشرقیه، فیلق الشام و جبهه الشامیه.

این موسسه که با شاهدان عینی مصاحبه کرده از دستگیری، غصب اموال و اخراج گسترده کردهای ساکن عفرین توسط این گروهها خبر داده است. موسسه عدالت و حقیقت معتقد است گروههای وابسته به ارتش آزاد سوریه تحت حمایت ترکیه، برای اعمال فشار و سرکوب کردها همواره دو اتهام علیه کردهای عفرین مطرح کرده و آنها را به داشتن ارتباط با اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه و نیز عضویت در حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک متهم می کنند.

در این گزارش به شکنجه و اعتراف به وابستگی به این نهادها و گروهها به عنوان دو ابزار برای توجیه غصب اموال و املاک کردهای عفرین اشاره شده است. غالبا اموال و املاک غصب شده از کردهای عفرین به خانواده های جنگجویان وابسته به ترکیه و یا آوارگان سایر مناطق سوریه واگذار شده است.

این موسسه با توجه به شواهدی که به تازگی به دست آورده، سرکوب کردهای ایزدی عفرین توسط گروههای وابسته به ترکیه را خارج از تصور توصیف کرده است. این موسسه ادعا کرده است که در برخی موارد، نیروهای شورشیان کل ساکنان روستاهای ایزدی نشین را اخراج کرده و این روستاها در اختیار شبه نظامیان ارتش آزاد و خانواده های آنان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این موسسه سوری مستقر در فرانسه، تغییرات جمعیتی و فرهنگی ایجاد شده توسط شورشیان وابسته به ترکیه در مناطق کردنشین بویژه عفرین به حدی است که می توان از واژه های پاکسازی برای توصیف آن استفاده کرد.

انستیتو عدالت و حقیقت هشدار داده است فشارها علیه کردها در عفرین همچنان ادامه دارد و رایج ترین ابزار برای اخراج و غصب اموال کردها قتل، شکنجه، ربایش و باج گیری است.

این موسسه با اشاره به گزارش های متعدد سازمان های بین المللی بویژه سازمان ملل درباره نقض گسترده حقوق انسانی کردها در عفرین تاکید کرده است تعدد گزارشهای موثق هر گونه تردید درباره سرکوب کردها در عفرین را رد می کند.

این موسسه هشدار داده است که با وجود این که بیشتر کردها و ایزدیها از این منطقه اخراج شده و یا فرار کرده اند، بازماندگان محدود کرد ساکن عفرین همچنان با انواع فشارها از سوی گروههای شبه نظامی وابسته به ترکیه مواجه هستند.

کد خبر 2763256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha