زخم فقر زیرساخت های فرهنگی استان در جشنواره تئاتر ایلام سر باز کرد

سرویس ایلام - جشنواره تناتر استان ایلام با اجرای پنج نمایش صحنه ای و چهار نمایش خیابانی به کار خود پایان داد که اجرای نمایشهای صحنه ای در تماشاخانه استاد باسره ایلام به هیچ وجه جوابگوی استقبال و اشتیاق علاقمندان هنر نمایش در استان نبود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، برای دیدن نمایش «کنت دراکولا» در نخستین روز برگزاری جشنواره تئاتر استان ایلام به مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام مراجعه کردم و با تبلیغات محیطی مناسب و ازدحام خوشحال کننده علاقمندان هنر نمایش روبرو شدم. جلوی پلاتوی استاد باسره به عنوان محل اجرای نمایشهای صحنه ای این جشنواره حسابی شلوغ بود و چند باری که در این پلاتو به دیدن نمایش هنرمندان استان رفته بودم می دانستم که این فضا به هیچ وجه مناسب و متناسب با حضور این همه علاقمند نیست.

فضای کوچک و صندلیهای محدود این سالن هر چند حریف عشق و علاقه شرکت کنندگان در روز اول جشنواره تئاتر ایلام نشد و عده زیادی سر پا و عده‌ای هم روی زمین نشستند و با کنت دراکولا خندیدند و به فکر فرو رفتند، اما این فقر زیرساختی به هیچ‌وجه زیبنده استان ایلام نیست. این اتفاق در نمایشهای دیگر نیز رخ داد و جمعیت زیادی نتوانستند در این تماشاخانه آثار را تماشا کنند.

وحید اسلامی از هنرمندان خوب و شایسته استان ایلام در حوزه فیلم و سینما به خاطر وضعیت به وجود آمده برای مخاطبانی که مشتاقانه برای تماشای اجراها به مجتمع فرهنگی هنری ارشاد آمده و نتوانستند آثار را ببینند، در نقدی صریح در صفحه شخصی خود، مسئولین برگزاری این جشنواره را به باد انتقاد گرفت و گفت: تئاتر شمعی است که توسط مخاطبان آن روشن و فروزان می شود و بیش از هر هنر دیگری باید برای مخاطب تئاتر احترام و ارزش قائل شد.

او با اشاره به ازدحام و کمبود ظرفیت شدید در تماشاخانه استاد باسره ایلام، خاطرنشان کرد: این تماشاخانه ظرفیت ۵۰ نفر را دارد و قطعا نمی توان ۱۵۰ نفر تماشاچی را در آن جا داد و به نظر می رسد که انتخاب این تماشاخانه برای ۵ اجرای صحنه ای در دو روز انتخاب درستی نبوده است.

اسلامی تاکید کرد: در حالی که آمفی تئاتر ارشاد در ۱۰ متری همین تماشاخانه قرار دارد می شد رایزنی کرد و این سالن را برای دو روز اجرا کرایه کرد و یا حتی می شد با برخی دستگاههای اجرایی که دارای سالنهای اجرای مناسبی در مرکز استان هستند برای اجرای این نمایشها رایزنی کرد.

وی افزود: متاسفانه جشنواره تئاتر سال به سال در ایلام حالت ضعیف تری پیدا کرده تا جایی که گمان می رود مسئولین صرفا در پی دادن آمار و بیلان کاری هستند تا اینکه یک رویداد فرهنگی هنری جریان ساز را به اجرا در بیاورند.

این انتقادات در حالی مطرح می شود که در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ایلام وی از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر استان ایلام خبر داد و بر تعیین تکلیف پروژه های فرهنگی و هنری استان تأکید کرد. باید دید که آیا این مهم جامه عمل خواهد پوشید و زیرساختهای فرهنگی مهم استان که اغلب پروژه هایی نیمه کاره و ناتمام در جای جای استان هستند، آیا به نتیجه مطلوب خواهند رسید و در اختیار هنرمندان قرار خواهند گرفت؟

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2763110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha