تشدید تنش میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات با اتهام زنی متقابل بافل طالبانی و مسرور بارزانی

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان در نشست چهارجانبه‌ای که برگزار کردند به توافق نرسیدند و تنش میان آنان بالا گرفت. نچیروان بارزانی اوضاع را آرام کرد مسرور بارزانی گفت شما مخالف دولت هستید بافل طالبانی گفت دولت عملکرد تبعیض آمیزی دارد شما هیچ اختیاری برای وزرای اتحادیه میهنی کردستان باقی نگذاشته اید مسرور بارزانی به بافل طالبانی گفت اگر روابط شما با بغداد اینقدر خوب است چرا حقوق معلمان سلیمانیه را پرداخت نمی‌کنید تا معلمان به سر کلاس‌های درس بازگردند؟

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، مقر دفتر سیاسی حکومت اقلیم کردستان در پیرمام روز سه‌شنبه تاریخ ۲۰۲۳/۱۱/۷ به محل گفتگوهای داغ پسران طالبانی و بارزانی تبدیل شد، در صورتی که نچیروان بارزانی اوضاع را آرام نمی‌کرد، بحث به شدت بالا می‌گرفت.

برای اطلاع از جزییات بیشتر دیدار  میان هیأت عالی رتبه اقلیم کردستان و حزب دمکرات کردستان به‌ویژه نشست چهارجانبه، رسانه خبری دراو با چند تن از مقامات ارشد این احزاب گفت‌وگو کرد.

جزئیات جلسه چهارجانبه

در ابتدا هیأت اتحادیه میهنی با تأخیر به مقر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان رسید، زیرا قرار بود بافل طالبانی با هلیکوپتر به پیرمام برود، اما اجازه ندادند، به همین دلیل هیأت اتحادیه میهنی دیرتر به محل جلسه رسید.

نچیروان بارزانی ضمن خوش آمدگویی به هیئت میهمان با طرح این سوال جلسه را شروع کرد: «آیا می توانیم با هم کار کنیم یا خیر؟»

بافل طالبانی در پاسخ گفت: «ما با برقراری توافق موافق هستیم اما باید ابتدا مشکلات موجود رفع گردند، حزب دمکرات برای دستیابی به توافق بین ما عجله دارد، در حالی که ابتدا باید مسائل را حل کنیم، سپس دست به قلم بزنیم و توافق جدیدی را بر روی کاغذ بنوسیم.» مقامات حزب دمکرات در پاسخ گفتند ما چه عجله‌ای داریم شما فکر می‌کنید اگر توافقی در بین ما ایجاد نشود ما با مشکل روبه رو خواهیم شد بگذارید توافق انجام نگیرد ببینیم شاهد بروز چه اتفاقی خواهیم بود!؟

در این دیدار مقامات اتحادیه میهنی بسیار بی پروا سخن گفته‌اند و به طرف مقابل اعلام کرده است شما برای توافق عجله دارید ما می‌دانیم که دولت با مشکل روبه رو شده است.

جلسه و گفتگوها عادی بود و هر دو طرف گلایه های خود را مطرح کرده‌اند، سپس بافل طالبانی خواستار تشکیل جلسه چهار جانبه بین (نچیروان بارزانی، مسرور بارزانی، بافل طالبانی، قباد طالبانی) شد.

گفتگوی چهار جانبه

دیدار هیأت بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان از نشست مقامات و اعضای دفتر سیاسی به نشست فرزندان طالبانی و بارزانی (نیچیروان بارزانی، مسرور بارزانی، بافل طالبانی، قباد طالبانی) تغییر کرد. این چهار نفر به اتاق مخصوص «آزاد برواری» عضو دفتر سیاسی پارتی رفتند و در آنجا سخنان شدیدالحن و درگیری شدیدی بین مسرور بارزانی و بافل طالبانی رخ داد، به ویژه پس از آن که بافل طالبانی در بیانیه این نشست موافق نوشتن حمایت از دولت اقلیم کردستان نبود. مسرور بارزانی از موضع بافل طالبانی به شدت عصبانی و نگران شد و اعلام کرد  که شما مخالف دولت هستید در حالیکه خود در آن سهیم هستید.

بافل طالبانی گفت: «این دولت متعلق به شما است، اتحادیه میهنی عملا مشارکتی در این دولت ندارد، شما هیچ اختیاری برای وزرای ما باقی نگذاشته اید.»

قباد طالبانی گفت: «به معاون نخست‌وزیر فقط بر روی کاغذ اختیارات داده شده است، در حقیقت معاون نخست‌وزیر هیچ اختیاری ندارد.»

بافل طالبانی گفت: «این کابینه بین مناطق اقلیم کردستان تبعیض قائل شده و از پروژه های سلیمانیه جلوگیری می کند.»

بارزانی گفت: «ما می دانیم که شما چه کرده اید و چگونه از بغداد برای دولت موانع ایجاد کرده اید. شما در تمام تصمیمات دادگاه فدرال علیه اقلیم کردستان شرکت داشتید و از آنها آگاه بودید.»

مسرور بارزانی افزود شما در قانون بودجه آورده اید که می توانید حقوق سلیمانیه را از بغداد تامین کنید، آقای بافل طالبانی ممنون می شوم اگر روابطتان اینقدر با بغداد خوب است حقوق خود را از بغداد تامین کنید تا مردم سلیمانیه بدون حقوق نباشند و معلمان بتوانند در سر کلاسهای درس حاضر شوند چرا این کار را انجام نمی‌دهید؟

مسرور بارزانی گفت: « شما گاز را به بغداد تحویل داده اید و این موضوع بدون موافقت شما انجام نشده است، در حالی که این امر وظیفه دولت اقلیم کردستان است.»

بافل طالبانی گفت به شما قول می دهم که اجازه ارسال گاز کورمور به کرکوک را بدون موافقت دولت اقلیم کردستان نخواهم داد.

یکی از مقامات ارشد به دراو اعلام کرد در این دیدار میان بافل طالبانی و مسرور بارزانی سخنان شدیدالحنی رد و بدل شده است، اگر نچیروان بارزانی در این نشست شرکت نمی کرد و اوضاع را آرام نمی کرد، روابط بین این دوحزب به جدایی کامل می‌انجامید.

اعضای دفتر سیاسی و هیأت‌های طرفین مدت‌ها منتظر نشست چهارجانبه بودند و سایر اعضای هیئت بویژه اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی از این دیدار چهار جانبه نگران بودند. در زمان نشست چهارجانبه از عماد احمد از اتحادیه میهنی و محمود محمد از پارتی خواسته شد که برای نوشتن بیانیه مشترک این دیدار وارد اتاق شود به این ترتیب این دیدار به پایان رسید و بافل طالبانی به بغداد بازگشت.

کد خبر 2763000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha