استاندار آذربایجان غربی: رویکرد ما برقراری تعامل با ۸۱ استان ترکیه است

سرویس آذربایجان غربی-استاندار آذربایجان غربی گفت: در آینده نزدیک تعاملات را با شمال و غرب و استانهای اثرگذار چون بندر ترابوزان و ارزروم و ازمیر ترکیه نیز گسترش خواهیم داد. نگاه و رویکرد ما برقراری تعامل با ۸۱ استان ترکیه است و هر جایی که زمینه همکاری مشترک داشته باشد به عنوان جامعه هدف و نقشه راه مدنظر خواهیم داشت.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در گفت و گوی ویژه خبری تصریح کرد: بر اساس توافقنامه ای که در سنوات گذشته دو کشور ایران و ترکیه در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی داشتند مقرر بود که استانداران مرزی ترکیه سالانه نشست مشترکی با استاندار آذربایجان غربی داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان به دلیل مزیت های فراوان باید در توسعه روابط ایران و ترکیه نقش مهمی عهده دار باشد گفت: در تحقق چشم انداز ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه، آذربایجان غربی به دلیل بیشترین مرز با ترکیه و پایانه های متعدد می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

او با اشاره به اینکه نشست استانداران مرزی ترکیه و ایران بعد از وقفه ای ۸ ساله برگزار می شد افزود: متاسفانه ۸ سال تعاملات منطقه ای که به عنوان یک ظرفیت در توسعه همه جانبه بین آذربایجان غربی و استانهای هم مرز در ترکیه مطرح بود، تعطیل شده بود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم پیگیر برگزاری نشست مشترک با طرف های ترکیه ای بودیم که به دلیل زلزله و برگزاری انتخابات این امکان میسر نشد و نهایتا با تشکیل دولت جدید و تعیین استانداران موافقت های لازم صورت گرفت.

معتمدیان با بیان اینکه در ششمین نشست همکاری مشترک استانهای مرزی ترکیه و ایران که به میزبانی وان برگزار شد تبادل نظر های خوبی در قالب کمیته های تخصصی گمرکی، ترانزیتی، تجارت مرزی، فرهنگی، گردشگری و ورزشی انجام گرفت، ادامه داد: پس از بررسی و تصویب موضوعات مختلف در کمیته های تخصصی، تفاهمنامه ای در قالب ۳۰ بند به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به دلیل ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک با ۴ استان ترکیه و تنها خط ریلی ایران با ترکیه و سه پایانه مهم بازرگان، رازی و سرو از جایگاه مهمی در روابط دو کشور برخوردار است، گفت: فعالسازی این ظرفیت مهم برای توسعه همه جانبه استان یکی از اولویت های دولت مردمی در راستای تقویت دیپلماسی منطقه ای است.

 یکی از محورهای همکاری مشترک با ترکیه افزایش حمل و نقل ریلی است

استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از رویکردهای دولت سیزدهم تفویض اختیارات به استانداران است.بنده از اولین استاندارانی هستم که تجربه این موضوع را در حوزه برقراری ارتباطات با کشورهای همسایه داشتم. سال قبل تمرکز بر اقلیم کردستان عراق داشتیم و امسال تمرکز بر کشور ترکیه و ارتباطات با مناطق مرزی و عمقی آن است.

او با اشاره به اینکه با توجه به اینکه کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور بر عهده وزراست و معمولا استانها نقشی نداشتند، ادامه داد:بسیاری از تبادل نظرها و تصمیمات در کمیسیون ها گرفته می شد و استانها به دلیل عدم حضور نقشی نداشتند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: در سفری که آیت الله رئیسی به استان داشتند ۴ ابلاغ عضویت در کمیسیون اقتصادی مشترک عراق، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه برای بنده صادر کردند و اخیرا هم به دلیل نگاه ویژه ای که ریاست محترم جمهوری به توسعه روابط با ترکیه داشتند و وزیر راه و شهرسازی در آخرین جلسه مشترکی که با استانداران و هیات دولت داشتند جانشینی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به بنده محول شد.

معتمدیان یکی از اهداف سفر به ترکیه را بررسی میدانی حوزه تجاری و ترانزیتی برشمرد و گفت: در جریان سفر به بندر مرسین به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای اقتصادی شرق به غرب و مهمترین مقصد کالاهای وارداتی ظرفیت های همواری مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

جانشین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه گفت: رویکرد جدیدی را برای اولین بار در تعاملات با ترکیه انجام دادیم به نحوی که از استانهای مرزی فراتر رفته و ارتباطات خود را با استانهای عمقی و موثر برقرار کردیم.

معتمدیان یکی از محورهای همکاری مشترک با ترکیه را افزایش حمل و نقل ریلی دانست که در توافقات صورت گرفته بنا شد ۷۰۰ هزار تن حمل ریلی کنونی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

رویکرد ما برقراری تعامل با ۸۱ استان ترکیه است

او یکی از قطب های اصلی آناتولی جنوبی و آناتولی شرقی را استان غازی عنتاب دانست و گفت: این استان یکی از استانهای مهم و پرجمعیت و قطب صنعتی ترکیه است. کار کردن با این منطقه هم برای ما مهم است. توافقات اولیه خوبی با والی این استان صورت گرفت و نشست های اقتصادی خوبی برای همکاری های مشترک در بحث کشاورزی، مواد اولیه پتروشیمی و نساجی رخ داد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در آینده نزدیک این تعاملات را با شمال و غرب و استانهای اثرگذار چون بندر ترابوزان و ارزروم و ازمیر نیز گسترش خواهیم داد. نگاه و رویکرد ما برقراری تعامل با ۸۱ استان ترکیه است و هر جایی که زمینه همکاری مشترک داشته باشد به عنوان جامعه هدف و نقشه راه مدنظر خواهیم داشت.

او ساماندهی پایانه ها، یکنواخت سازی فعالیت های گمرکی، ۲۴ ساعته کردن مرزها و شناسایی موانع گمرکی دو طرف را از جمله عواملی دانست که می تواند باعث افزایش سطح مراودات و کمک به تحقق چشم انداز ۳۰ میلیارد دلار بین دو کشور باشد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: استفاده از ظرفیت مرزهای رازی و سرو در دستور کار قرار دارد. مرز رازی مرز مسافری است و زیرساخت تجاری ندارد. یکی از موضوعاتی که طرف مقابل درخواست داشته و جزو برنامه های توسعه ای استان نیز بشمار می رود فراهم سازی ظرفیت تجاری این مرز است.

معتمدیان افزود: دو برنامه کوتاه مدت عملیاتی سازی زمینه حمل و نقل و رویه های گمرکی و ترانزیتی و صادرات به صورت حمل مستقیم و ایجاد منطقه آزاد تجاری با طرف ترکیه ای را در مرز رازی پیگیر هستیم که می تواند نتایج درخشانی به همراه داشته باشد.

او به فعلیت رساندن ظرفیت های مرز سرو را از دیگر اقدامات دولت برای توسعه تعاملات اقتصادی دانست و گفت: مصوبه یک منطقه پانصد هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی سرو را اخذ کردیم و بخش خصوصی به سرعت زیرساخت های آن را برای سرمایه گذاری فراهم خواهد کرد. برای گسترش فعالیت های اقتصادی دو جانبه با ترکیه افزایش ظرفیت مرز سرو بسیار مهم است.

صنعت گردشگری نقش ویژه ای در توسعه استان ایفا می کند

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های گردشگری و تاریخی استان، گفت: صنعت گردشگری می تواند نقش ویژه ای در توسعه استان ایفا نماید.با توجه به اهتمام بخش خصوصی و هدفگذاری توسعه ۲۵۰ برابری مرز سرو می توانیم به خوبی در ایجاد لجستیک لازم و فرآیندهای گمرکی نقش آفرین باشیم.

جانشین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه در ادامه تصریح کرد: مقدمات راه اندازی دو مرز جدید در کوزه رش سلماس و  چالدران را هم فراهم کردیم.

معتمدیان یکی از بندهای مهم تفاهم نامه نشست وان را گسترش تعاملات گردشگری دانست و گفت: سالانه بیش از ۳ میلیون گردشگر از مرزهای ما راهی ترکیه می شوند که یک میلیون و پانصدهزار نفر از مرز رازی تردد می کنند. به دنبال آن هستیم تا در تعاملی دو جانبه بستر ورود گردشگران ترکیه ای به استان تسهیل شود.

او ادامه داد: با توجه به مزیت های بی نظیر آذربایجان غربی در  بهره مندی از بناهای تاریخی، و اقامتی و تجاری، این استان می تواند بواسطه فراهم سازی بسترهای لازم از طریق برگزاری کارگروه های مشترک پذیرای گردشگران ترکیه ای باشد.صنعت گردشگری می تواند با تحقق این امر نقش ویژه ای در توسعه استان ایفا نماید.

معتمدیان گفت: برای افزایش سرمایه گذاری ما به عنوان دولت تسهیل گر هستیم. به نحوی که زیرساخت ها را فراهم کنیم تا اتاق های بازرگانی و تجار و بازرگانان بتوانند در این مسیر نقش آفرین باشند. تعاملات برقرار شده توسط بازرگانان دو طرف به نزدیک شدن دیدگاه ها و شناخت از ظرفیت ها منجر خواهد شد لذا با تداوم نشست های تخصصی بصورت فصلی توسط متولیان صنعت و گردشگری می توانیم به شکوفایی اقتصادی امید داشت.

ترکیه چهارمین مقصد صادراتی ایران پس از چین، عراق و امارات

جانشین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست امسال ترکیه چهارمین مقصد صادراتی ایران پس از چین، عراق و امارات بوده است افزود: در این مدت ۲ هزار و ۲۴۱ میلیون دلار صادرات ایران به ترکیه بوده و در مقابل ۲ هزار و ۴۶۸ میلیون دلار نیز واردات از ترکیه به عنوان سومین کشور وارداتی انجام گرفته است.

معتمدیان تصریح کرد:در بحث ورزشی و فرهنگی هم مقرر شد تیم های ورزشی گروهی و انفرادی با شهرستانهای مرزی ما مسابقاتی برگزار کنند.برگزاری همایش های مشترک گردشگری از دیگر بندهای توافقی بود. در بحث دانشگاهی هم راه اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه وان و زبان ترکی استانبولی در دانشگاه ارومیه از دیگر توافقات صورت گرفته بود.

او گفت: در بخش معادن هم سه گام اکتشافات، بهره برداری و فرآوری محصولات را هدفگذاری کردیم. ترکیه در بحث تامین مواد اولیه برای برخی صنایع نیازمند محصولات معدنی است و این ظرفیت در آذربایجان غربی وجود دارد. معدن می تواند یکی از بسترهای مهم توسعه همکاری های اقتصادی با ترکیه بشمار رود.

کد خبر 2761419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha