خطر نخاله‌های ساختمانی در بارش‌های پاییزی ایلام  / آیا شهرداری و آب منطقه‌ای ترک فعل کردند؟

سرویس ایلام - با هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش‌های پاییزی مناسب، زنگ خطر سرازیر شدن نخاله‌های ساختمانی اطراف شهر به داخل ایلام به صدا درآمده است که به نظر می رسد شهرداری ایلام و آب منطقه‌ای استان در آن اهمال کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، امروز شنبه در نشست پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در استانداری ایلام برگزار شد، نخاله‌های رهاشده در اطراف شهر ایلام به چالشی اساسی تبدیل شد.

شهرداری ایلام مسیل چسبیده به ورودی شهر در دره ارغوان را خارج از محدوده می‌دانست و نماینده آب منطقه‌ای آن را داخل شهر می‌دانست که باید شهرداری آن را پاک کند اما هیچکدام به اهمال خود در نظارت و پیشگیری برای به وجود نیامدن این شرایط بحرانی اشاره نکرد.

از ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف شهر که بگذریم، به عنوان مثال در بسیاری از شهرک‌های اطراف ایلام مردم در حال ساخت و ساز هستند و مشخص نیست تمام خاک‌های و نخاله‌های حاصل از آواربرداری این ساخت و سازهای در سامانه های هوشمند شهرداری در کجا ریخته می‌شود اما آنچه عیان است در کمربندهای اطراف شهر روز به روز بر انبوه نخاله‌هایی که با خودروهای بی پلاک تخلیه می شوند افزوده شده و مسیل‌ها پر شده و خطر سیلاب مانند سال ۹۸ جان و مال ایلامیان را تهدید می‌کند.

سعید هژبری معاون عمرانی استاندار ایلام از هر دو این دستگاهها انتقاد کرد و گفت: آب منطقه‌ای و شهرداری در لایروبی مسیل‌ها و آبراهه‌ها از هر گونه نخاله و آشغال تکلیف قانونی دارند اما سوال اصلی اینجاست چرا در بعد نظارت و پیشگیری هیچ کاری تا کنون صورت نگرفته است.

او گفت: شهرداری باید گزارش دهد که چقدر با متخلفان نخاله‌ها برخورد کرده و چند پرونده تشکیل داده و چند پرونده منجر به حکم شده است و پذیرفته نیست که برای انجام تکالیف قانونی خود از دیگر دستگاه‌ها طلب ماشین آلات و تجهیزات کند.

استاندار ایلام نیز با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های پاییزی و احتمال سیلاب، هر گونه کوتاهی دستگاه های اجرایی در این زمینه را مصداق ترک فعل و قابل پیگیری دانست و گفت: یکی از موضوعات مهم و پیش‌رو با توجه به اخطارهای سازمان هواشناسی، پاکسازی مسیل‌ها است و مسیرهای محل عبور سیلاب باید بصورت فوری پاکسازی شود.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محدوده شهر نیز گفت: بر اساس قانون با کسانی که اقدام به تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه خیابان‌ها، جاده و احیانا مسیل‌ها تخلیه کنند برخورد جدی خواهد شد، این اقدام توهین به حقوق شهروندی است.

استاندار ایلام اضافه کرد: شهرداری باید به گونه‌ای مدیریت کند که هیچ پسماندی در حاشیه شهرها نداشته باشیم، لذا شهر باید آراسته و تمیز باشد، شهرداری‌ها باید پای کار بیایند. 

بهرام نیا با اشاره به هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای مهار سیل نیز تاکید کرد: ظرف ۱۰ روز و در قالب نهضت پاکسازی و بصورت جهادی، عملیات پاکسازی مسیل‌ها، محل عبور آب‌های روان و معابر انجام شود.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2761404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha