توسعه گردشگری یا نابودی میراث تاریخی/مهرزاد گروپ متعلق به کیست؟

حدود چند ماهی است که مجتمع گردشگری با نام «میرخان نگل» در نزدیکی روستای تاریخی و دارای قدمت نگل از توابع شهرستان سروآباد کردستان افتتاح شده است، افتتاحی که به ظاهر از جنس توسعه گردشگری است اما در باطن تنها به دنبال تخریب میراث تاریخی این منطقه و حفاری های غیرمجاز بوده است.

به گزارش کرد پرس، داستان از این قرار است که در اطراف مجتمع گردشگری میرخان نگل، چندین پل قدیمی از دوران مختلف تاریخی مانند دوره ساسانی و اسلامی وجود دارد که بدون رعایت حریم تاریخی این آثار، تخریب و ساخت و سازهایی در اطراف آنها صورت گرفته است.

پس از اعتراضات مردمی نسبت به تخریب و حفاری های غیرمجاز در محدوده پل های تاریخی به بهانه توسعه گردشگری منطقه و ناامید شدن مردم از مراجعه به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، اسنادی به دست خبرنگار کرد پرس رسیده که  مشخص می کند که تمام این اتفاقات زیر سایه شرکتی با عنوان «مهرزاد گروپ» که توسط برادر بزرگتر مدیرکل میراث فرهنگی کردستان اداره می شود، اتفاق افتاده است.

جالب اینکه در کنار تمام تخریب و حفاری های غیرمجاز در این منطقه، برای احداث مجتمع گردشگری «میرخان نگل» از سوی اداره کل میراث فرهنگی کردستان، چندین میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره پایین در نظر گرفته شده و پس از معرفی به بانک، تسهیلات به شرکت «مهرزاد گروپ» پرداخت شده است.

متاسفانه برای احداث ابنیه این مجتمع گردشگری و ایجاد پارکینگ مورد نیاز برای خودروهای مسافران و گردشگران، بخش عمده ای از بستر رودخانه ای که پل معلق شیشه ای و زیپ لاین بر روی آن احداث شده تخریب شده و اطراف پل های تاریخی دوره ساسانی و اسلامی نیز برای یافتن عتیقه، زیر و رو شده است.

به نظر می رسد شرکت «مهرزاد گروپ» با حمایت های منصور مهرزاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، به نام توسعه گردشگری به دنبال سوء استفاده از این موضوع بوده و در لوای ساخت و سازها، به دنبال حفاری های غیرمجاز و در جست و جوی عتیقه و زیرخاکی است.

با توجه به مدارکی که موجود است، نیاز است که دادستانی به عنوان مدعی العموم به این ماجرا سریعا ورود کند و در کنار آن نیز دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی نسبت به نحوه واگذاری این پروژه به شرکت خانوادگی جناب مدیرکل (مهرزاد گروپ) ورود کرده تا بیش از این زمینه سوءاستفاده از آثار و بناهای تاریخی کردستان به این افراد داده نشود.

در کنار این موضوع اسناد و مدارکی نیز در رابطه با واگذاری چندین ابنیه قدیمی و تاریخی کردستان به شرکت «مهرزاد گروپ» به دست این خبرگزاری رسیده که در روزهای آینده نیز در راستای روشن کردن افکار و اذهان عمومی، آنها نیز منتشر می شود.

کد خبر 2761307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha