برگزاری مراسم اهدای جوایز روزنامه نگاری موسی آنتر در استانبول

سرویس ترکیه - مراسم اهدای جوایز روزنامه نگاری موسی آنتر در کادیکوی استانبول برگزار شد.

به گزارش کردپرس، سی امین مراسم اهدای جایزه‌ روزنامه‌نگاری «موسی آنتر و جانباختگان مطبوعات آزاد» توسط روزنامه‌ ینی یاشام در استانبول برگزار شد. این مراسم با شرکت گسترده‌ روزنامه‌نگاران، احزاب سیاسی و فعالین اجتماعی برگزار شد. 

این مراسم برای ادای احترام به جان‌باختگان مبارزات دمکراسی و آزادی با یک دقیقه سکوت آغاز شد. چنگیز چیچک سخنگوی مشترک کنگره‌ دمکراتیک خلق‌ها (HDK) و صاحب امتیاز روزنامه‌ ینی یاشام، در سخنانی در این مراسم مطبوعات آزاد را به عنوان بانگ حقیقت توصیف کرد.

چیچک با اشاره به انزوای اجباری عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK  در زندان امرالی گفت: «یانارداغ برای بازگو کردن یک حقیقت درباره اوجالان زندانی شد. مطبوعات آزاد می‌گویند که ما باید در طرف حقیقت باشیم. همچنین مطبوعات آزاد در محکوم کردن افرادی که در برابر انزوای امرالی خود را کر و ناشنوا کرده‌اند، نقش مهمی دارند. به این ترتیب مطبوعات آزاد به جزئی جدانشدنی و جسور در مبارزه کردها بدل شده اند.»

در این مراسم همچنین سردار آلتان، سخنگوی مشترک انجمن روزنامه نگاران دجله فرات (DFG)، هجران اورون سردبیر نشریه ژن هفته نامه زیر مجموعه در روزنامه‌ ینی‌ یاشام، سری ثریا اوندر نماینده حزب چپ سبز در استانبول، دجله آنتر پسر موسی آنتر، اسن گل دمیر و چنگیز چیچک سخنگویان مشترک کنگره دموکراتیک خلق ها (HDK)، ارن کسکین رئیس انجمن حقوق بشر (İHD) و سزگین تانری کولو نماینده کرد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از دیاربکر حضور به هم رسانه و به ایراد سخنرانی پرداختند. 

عبدالرحمن گوک روزنامه نگار کرد در بند و سردبیر مزوپوتامیا، متین یوکسو از یشیل گازته، دیلان پاموک از یشیل گازته، اسماعیل آری از روززنامه بیرگون، و شماری دیگر از روزنامه نگاران که برخی از آنها زندانی هستند، برنده جوایز امسال موسی آنتر شدند. 

جایزه افتخاری امسال نیز به انجمن همبستگی و همیاری بین خانواده های جان باختگان مهد تمدن (MEBYA-DER) به دلیل فعالیت های آنها در پیگیری پرونده های جانباختگان توسط دولت ترکیه اهدا شد.

گفتنی است، جوایز روزنامه‌نگاری «موسی آنتر» و «جان باختگان مطبوعات آزاد» هر ساله به یاد موسی آنتر که در 20 سپتامبر 1992 در دیاربکر به قتل رسید، به روزنامه نگارانی که برای تحقق مطبوعات آزاد تلاش می کنند، اهدا می شود.

کد خبر 2761148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha