گره کور کردها، جنگنده اف 16 و پیوستن سوئد به ناتو

سرویس جهان- با گذشت بیش از یک سال از درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، ترکیه اقدامات سوئد علیه کردها را برای موافقت با پیوستن این کشور به ناتو ناکافی میداند. آمریکا هم می گوید تا زمانی که ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت نکند جنگنده های نسل جدید اف 16 را دریافت نخواهد کرد.

به گزارش کردپرس، با اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان درباره درخواست ترکیه از آمریکا برای دریافت جنگنده های ارتقا یافته اف 16 و اصرار واشنگتن بر موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو در برابر فروش اف 16 به این کشور، به نظر می رسد این موضوع همچنان لاینحل مانده است.

 سوئد نزدیک به دو سال است که درخواست برای پیوستن به ناتو را مطرح کرده است. همه کشورهای عضو ناتو، به جز ترکیه و مجارستان با این درخواست موافقت کرده اند. مجارستان هم گفته است در صورت موافقت ترکیه با این موضوع، این کشور نیز رضایت خود را اعلام خواهد کرد.

اما ترکیه دلیل اصلی مخالفت خود با درخواست سوئد را عدم مقابله این کشور با گروههای کرد ساکن این کشور عنوان کرده است. با وجود این که سوئد فعالیت برخی گروههای کرد را ممنوع کرده و برخی معترضان سیاسی کرد را به ترکیه تحویل داده است اما آنکارا همچنان با خواسته سوئد مخالفت می کند. از آن طرف درخواست چند ساله ترکیه از آمریکا برای دریافت جنگنده های ارتقا یافته اف 16 معلق مانده است. برخی سیاستمداران آمریکایی بویژه برخی نمایندگان سنا و کنگره تاکید کرده اند که تا زمانی سیاست های ترکیه نسبت به برخی کشورها تغییر نکند، این کشور هیچ جنگنده جدیدی دریافت نخواهد کرد.

حتی برخی سیاستمداران و رسانه های آمریکایی پیشنهاد کرده اند این کشور تلاش کند بدون موافقت ترکیه هم بتواند زمینه پیوستن سوئد به ناتو را فراهم کند.

نشریه خبری-تحلیلی المانیتور آمریکا با اشاره به سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر تاکید آمریکا بر فروش جنگنده اف 16 به ترکیه در برابر رای این کشور به پیوستن سوئد به ناتو و اصرار ترکیه بر ناکافی بودن مقابله سوئد با گروههای کرد، نوشت: به نظر می رسد که گره کور پیوستن سوئد به ناتو- با توجه به عدول ننمودن آمریکا و ترکیه از خواسته هایشان و مرتبط شدن کردها، جنگنده اف 16 و موضوع پیوستن سوئد به ناتو به هم، همچنان لاینحل باقی مانده و استکهلم نتواند در آینده ای نزدیک، رویای خود برای عضویت در پیمان نظامی ناتو را محقق کند.

کد خبر 2760672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha