سهمیه آرد آذربایجان غربی در گردونه ای باطل

سرویس آذربایجان غربی- در کش و قوس تکذیب و تایید سهمیه آرد نانوایی ها در آذربایجان غربی از سوی مسئولان، مشخص شد که آرد سهمیه استان از پاییز سال گذشته تا اواخر بهار سال جاری به بهانه های مختلفی رفته رفته کم شده تا به کمبودی بیش از ٢ هزار تن در سال جاری رسیده است! چندین ماه طول کشید تا این سهمیه با رایزنی های فراوان برگشت داده شد و اکنون معاون استاندار افزایش سهمیه آرد را نتیجه مدیریت بهینه توزیع می داند!

به گزارش کردپرس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اخیرا در حالی کمبود سهمیه آرد به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تُن را تایید کرده است که تا اواخر سال گذشته مسئولان استانداری آذربایجان غربی مدعی بودند کمبودی در سهمیه آرد استان وجود ندارد!

با شروع پاییز که طبق معمول اوج بحران نان در استان آذربایجان غربی شروع می شود، موضوع کمبود آرد و مشکلات دامنه دار آن هم گریبانگیر مردم و نانوایی ها و سایر تولید کنندگان مربوطه می شود. سال گذشته اما مسئولان به خصوص معاونین استاندار اصرار داشتند که کمبودی از لحاظ سهمیه آرد وجود ندارد، اما صف های طویل مردم برای دریافت چند قرص نان مغایر آن چیزی بود که مسئولان دیکته می کردند.

به نحوی که در مهر ماه ١٤٠١ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی تاکید داشت که؛ «هیچ کمبودی در خصوص عرضه آرد و توزیع نان نداریم ولی باید تدابیری اتخاذ شود تا صف‌های تشکیل شده مقابل نانوایی‌ها کاهش یابد که برای این منظور باید فعالیت نانوایی‌ها در دو یا سه شیفت برقرار شود».

با تدوام بحران نان در استان، طولی نکشید که اسفند همان سال جلسه کارگروه آرد و نان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی به ارتباط ویدئو کنفرانس با وزارت کشور!! منجر شد.

این وضعیت در بهار ١٤٠٢ هم ادامه داشت تا اینکه عاقبت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی بالاخره با قبول کاهش سهمیه آرد نانوایی ها، همزمان توپ را به میدان نانواها و حتی مردم انداخت و گفت: «به علت شناسایی سیستمی تخلفات در برخی واحدها قسمتی از سهمیه آرد اختصاص یافته، به نان تبدیل نشد و همین امر باعث کاهش آرد سهمیه استان شد». او حتی در خصوص دلایل شکل گیری صف‌ مقابل نانوایی ها، مدعی شد عده ای به صورت خانوادگی در صف تهیه نان برای فروش به سوپرمارکت‌ها اقدام می‌کنند!!!

این وضعیت به گفته کرمی؛ «باعث شده تا آرد اختصاص یافته به نان تبدیل نشود و در نتیجه از مرکز کشور تصمیم به کاهش سهمیه آرد این واحدها گرفته شد».

در همین خصوص سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس با اشاره به حذف چندین هزار تن سهمیه آرد آذربایجان غربی گفته بود: «به بهانه اینکه در کارتخوان پول واریز نشده و یا تراکنش کم بوده، این سهمیه را حذف کردند در حالیکه خیلی از افراد حتی پولی ندارند که نان خریداری کنند و حتی نان را از نانوایان قرض می گیرند. چرا باید معاون اول رئیس جمهور سهمیه آرد آذربایجان غربی را کم کند؟»

صف های مردمی برای تهیه نان از ساعات اولیه بامداد، کار را به جایی کشاند که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن عذر خواهی از مردم، از برگزاری جلسه‌ای با حضور وزرا و مسئولان مربوطه برای حل معضل توزیع نان و صف‌های طولانی ناشی از آن، خبر داد.

در نهایت اواسط خرداد ماه معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، عاقبت کمبود آرد و بازگشت آن را از سوی دولت به نانوایی های استان تایید کرده و گفت: «۱۰۰ درصد سهیمه آرد نانوایی‌های استان که به دلایلی کسر شده بود، برگشت داده شد و اکنون مشکلی از بابت تهیه آرد و نان وجود ندارد».

با این تفاصیل مشخص است که آرد سهمیه استان از پاییز سال گذشته تا اواخر بهار سال جاری به بهانه های مختلفی که بیشتر انگشت اتهام مسئولان را به سوی مردم و نانوایان دراز کرده است، رفته رفته کم شده تا به کمبودی ٢ هزار و ٥٠٠ تنی رسیده است!!

 حدود ٩ ماه طول کشید تا این سهمیه با رایزنی های فراوان برگشت داده شود و در این میان، این مردم بودند که ساعات ها در صف به امید تهیه قرصی نان معطل می مانند. ریشه مشکل اما در کمبود سراسری آرد است و سهمیه استان ها و توزیع و مدیریت هوشمند بهانه ای بیش نیستند. معضل هدر رفت تولید گندم در کشور به دلیل عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی از سال ها پیش تا کنون ادامه دارد و با توجه به شرایط موجود امسال کشور با کمبود ۶ تا ۷ میلیون تن گندم روبرو است و این مسئله دامنگیر، با تبعات فراوان گاه و بیگاه ادامه دارد و هنوز هم تهیه نان در بسیاری از شهرستان ها و مرکز استان با دردسر فراوان همراه است.

نماینده ارومیه در مجلس هم اواخر خرداد امسال در تایید این مسئله گفته بود: «در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم و ۴۰ همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده و این موضوع متاسفانه در برنامه هفتم توسعه هم دیده نشده است».

در این وضعیت و با تدوام چندین ماهه یک بحران؛ اکنون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزایش سهمیه آرد را نتیجه مدیریت بهینه توزیع در استان می داند! به گفته جواد کرمی؛ «مدیریت توزیع آرد که پیش‌تر از این به صورت سیستمی و از طریق مرکز انجام می‌شد، با تفویض اختیار به استان موجب افزایش سهیمه آرد نانوایی‌ها شده است». او با تایید کمبود سهمیه به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تُن آرد در سال جاری بیان کرد: «هم اکنون این موضوع مدیریت شده و علاوه بر بازگشت سهیمه فوق، ۳۰۰ تُن آرد مازاد نیز موجود است».

اکنون باید دید با بازگشت سهمیه آرد از مرکز و تفویض اختیار مدیریت توزیع آرد به استان صف های نان خاتمه می یابند یا همه اینها مسکنی موقت بر غم نان هستند و آیا با آغاز پاییز، دیگر بحرانی به نان بحران نان در استان نخواهیم داشت؟!/.

کد خبر 2758552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha