نعمان کورتولموش رئیس مجلس ترکیه شد

سرویس ترکیه -  نعمان کورتولموش با کسب آرای 321 تن از نمایندگان به عنوان رئیس دوره بیست و هشتم مجلس ترکیه انتخاب شد.

به گزارش کردپرس، نعمان کورتولموش عضو ارشد حزب عدالت و توسعه (AKP) و نامزد ائتلاف جمهور برای ریاست مجلس ترکیه، با کسب 321 رای به ریاست مجلس ترکیه رسید. او سی امین رئیس مجلس ترکیه است که در دوره بیست و هشتم مجلس به ریاست آن برگزیده شده است.

مجلس ترکیه روز گذشته برای ادای سوگند وزرا و اعضای کابینه جدید دولت ترکیه، و تحلیف وزرای جدید، تشکیل جلسه داد. این نشست با ریاست موقت دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) و با سابقه ترین نماینده حال حاضر در مجلس برگزار شد. 

در این مراسم، پس از تحلیف وزرای جدید، نعمان کورتولموش به نمایندگی از AKP و MHP، تکین بینگل از CHP، جهان پاچاچی از حزب خوب، جان آتالای از حزب کارگر، تولای ختیم اوغولاری اوروچ از حزب چپ سبز، مصطفی ینر اوغلو از  DEVA، و سراب یازیجی اوزبودون به نمایندگی از حزب آینده و حزب سعادت با یکدیگر به رقابت پرداختند. این رقابت به دلیل کسب کمتر از 50 درصد آرا به دور سوم کشیده شد. در نهایت نعمان کورتولموش، نامزد AKP و MHP برای ریاست مجلس، با کسب اکثریت مجموع نمایندگان یعنی تامین شرط رای دست کم 301 نماینده در دور سوم با کسب 321 رای به عنوان سی امین رئیس مجلس ترکیه انتخاب شد.

کورتولموش پس از انتخاب به عنوان ریاست جدید مجلس ترکیه، در سخنانی با بیان اینکه به عنوان یک ملت باید اهداف جدید و افق های جدیدی را تعیین کنیم، گفت: «همه ما در قرن دوم جمهوری ترکیه که ما آن را قرن ترکیه می نامیم، با قدرت و مسئولیت کار خواهیم کرد. ما برای یک ترکیه قوی تر و بزرگتر سخت کار خواهیم کرد. انتظار ملت ما از ما تدوین یک قانون اساسی جدید است.»

به نوشته جمهوریت، روز گذشته مراسم سوگند وزرا و نمایندگان جدید در حالی برگزار شد، که میان وزرای سابق که در حال حاضر به عنوان نماینده مجلس برگزیده شده اند، و شماری از نمایندگان اپوزیسیون ترکیه، گفتگوهایی حاکی از شوخی و کنایه با دستمایه سیاسی رخ داد. در این میان چند تن از نمایندگان وجود داشتند که به دلیل کامل نخواندن متن سوگند خود مجبور شدند دوباره به جایگاه رفته و سوگند خود را تکرار کنند. در میان آنان سوگند محمود اوزر وزیر پیشین آموزش و گروش ترکیه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد؛ زیرا او نتوانست به درستی و یکپارچه متن سوگند خود را بخواند.

یکی دیگر از نکته های جالب این مراسم، وجود نام جان آتالای نماینده زندانی حزب کارگر ترکیه در میان نامزدهای ریاست مجلس ترکیه بود.

کد خبر 2756763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha