پایش آنلاین بدر و پریشان قروه/لزوم جذب نیروی محیط بان

سرویس کردستان- رئیس محیط زیست قروه از تجهیز مناطق حفاظت شده به سیستم پایش تصویری آنلاین خبر داد و بر افزایش پاسگاه محیط بانی با نیروی لازم تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، برای رفتن به منطقه حفاظت شده پریشان قروه باید از روستاهای سرسبز و دیدنی میهم سفلی و علیا، ولی آباد و نعمت آباد و در نهایت مجیدآباد بگذری. «پریشانی» که دامن سبز طبیعت را پوشیده و با ۱۴۹ گونه گیاهی؛ زیستگاه ۱۳ گونه پستاندار، ۸ گونه خزنده، ۴۲ گونه پرنده و ۳ گونه ماهی شده است.

منطقه بدر و پریشان با وسعت ۴۳ هزار و ۲۰۹ هکتار در ضلع جنوبی شهر قروه به فاصله ۱۲ کیلومتری قرار دارد و ۱.۳ درصد مساحت استان را شامل می شود. این منطقه از لحاظ تقسیمات اداری و سیاسی در محدوده شهرستان های قروه و دهگلان از کردستان و شهرستان سنقر از کرمانشاه واقع شده و مسئولیت و مدیریت حفاظتی آن بر عهده اداره محیط زیست قروه است.

پایش آنلاین بدر و پریشان قروه/لزوم جذب نیروی محیط بان

بنا به گفته های رئیس محیط زیست شهرستان قروه نزدیک به ۷۰ درصد از منطقه بدر و پریشان از نظر جغرافیایی در قروه و ۳۰ درصد در سنقر قرار دارد.

«توفیق زارعی» که به همراه محیط بانان پاسگاه نعمت آباد در حال رصد و پایش منطقه پریشان بودند، در گفت و گو با خبرنگار کردپرس از نصب و تجهیز مناطق حفاظت شده بدر و پریشان به سیستم آنلاین پایش تصویری خبر داد. «یکی از روش های نوین حفاظتی استفاده از سیستم پایش تصویری آنلاین مناطق حفاظت شده است و در کردستان به عنوان پایلوت منطقه بدر و پریشان انتخاب و تجهیز به این سیستم شده اند».

او به تأثیر این سیستم آنلاین در رصد و پایش بهتر مناطق حفاظت شده اشاره کرد. «با وجود این سیستم محیط بانان به صورت آنلاین مناطق حفاظت شده را رصد و هرگونه تخلفی را به راحتی می توانند پیگیری کنند و با مستندات به مراجع قضایی ارائه دهند».

به گفته «زارعی» یکی از سیاست های سازمان محیط زیست بر افزایش و استفاده از روش های نوین حفاظتی منجمله سیستم پایش آنلاین تصویری و کوادکوپتر است که به صورت ریز پرنده تمامی مناطق حفاظت شده را رصد می کند.

پایش آنلاین بدر و پریشان قروه/لزوم جذب نیروی محیط بان

او با بیان اینکه گشت و کنترل در منطقه به صورت ۲۴ ساعته هست، تعداد پاسگاه های محیط بانی را دو پاسگاه واقع در روستاهای نعمت آباد و شیروانه دانست که در هر پاسگاه پنج نیروی محیط بان به صورت دائم حضور دارند.

«زارعی» باتوجه به نیاز منطقه از کمبود نیروی محیط بان گفت. «باتوجه به وسعت منطقه نیاز است هم تعداد پاسگاه های محیط بانی افزایش یابد و هم نیروی محیط بان بیشتری جذب شود تا بهتر بتوان در حفاظت از این زیستگاه ها تلاش کرد».   

او سپس به آسیب ها و تهدیدات موجود در حفظ محیط زیست به خصوص در مناطق حفاظت شده بدر  و پریشان پرداخت. «آسیب ها و تهدیدات موجود در منطقه شامل شکار غیرمجاز، تخریب و تصرف مراتع اراضی ملی، ساخت و سازهای غیرمجاز و... هستند که البته بیشتر این موارد به بانی حضور محیط بانان پیگیری و برخورد قضایی می شود».

براساس سخنان «زارعی» در برابر این تخلفات به شدت برخورد می شود تا بتوان زیستگاه منطقه را دست نخورده تحویل آیندگان داد.

رئیس محیط زیست قروه در ادامه از اینکه بودجه سازمان در این چند سال اخیر رشد داشته و روش های نوین پایش هم روی کار آمده اند و هچنین محیط زیست مدیریت مستقیم روی نقشه کاداستر مناطق را بر عهده گرفته هم گفت و این اقدامات را برای حفاظت از محیط زیست ارزشمند اعلام کرد.  

پایش آنلاین بدر و پریشان قروه/لزوم جذب نیروی محیط بان

آن طور  که «توفیق زارعی» می گوید دستگاه قضایی حمایت ویژه ای از سازمان محیط زیست دارد و احکام لازم هم به خوبی اجرا و بسیاری هم بازدارنده هستند.  

او سپس به این سؤال که برای حفاظت از محیط زیست شهرستان مردم چه باید کنند؟ پاسخ داد. «حفاظت از محیط زیست نیازمند همکاری همه جانبه است و کل مردم و مسئولان و ارگان ها را نیاز دارد و در واقع باید برای حفظ محیط زیست همه احساس مسئولیت کنند و در یک کلام فرهنگ حفظ محیط زیست باید در جامعه نهادیه شود».

«زارعی» گریزی هم داشت به انجمن های زیست محیطی و نقش آنان در حفاظت از محیط زیست. «در حال حاضر در شهرستان تنها یک سزمان مردم نهاد با محوریت محیط زیست داریم که خب در قالب کمیته های مختلف کار می کنند اما ظرفیت شهرستان بیشتر از این ها بوده و باید تعداد این سمن ها افزایش یابند».    

همین طور فعالیت همیاران محیط زیست که با سازمان همکاری می کنند و کارت همیاری هم دارند از دیگر مواردی بود که رئیس محیط زیست قروه از آن گفت. /

کد خبر 2756748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha