تفاوت های اردوغان و قلیچداراوغلو 

سرویس ترکیه- قلیچداراوغلو در حال آزمایش تمام راه های موجود برای پیروزی در انتخابات است. طبق براوردها، نطق های ملی گرایانه او می تواند رای یک میلیون ملی گرا را به نفعش تغییر دهد.  

به گزارش کردپرس به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، که در انتخابات 14 مه پیروز شد، دور دوم مبارزات انتخاباتی خود را بر اساس شعار "پیروزی بزرگ ترکیه" بنا کرده است. در راستای سخنرانی در شب انتخابات،او بر این موضوع تاکید کرد که همه مردم به غیر از تروریست ها در روز یکشنبه پیروز خواهند بود. 

در حقیقت، این روش اردوغان برای دعوت از تمام گروه های مردمی حاکی از برنامه های پنج ساله آینده است.
او که دور اول مبارزات انتخاباتی خود را حول شاخص های "بومی-ملی" ساخت، با موفقیت با رای دهندگان ملی ارتباط برقرار کرد.اردوغان با انجام این کار، حمایت پ.ک.ک و گروه تروریستی گولنیست (FETÖ) از رقیب خود، کمال قلیچداراوغلو را برجسته کرد. او همچنین با برجسته کردن دستاوردهای دفاعی ، ضد تروریسم و روابط دیپلماتیک توانست تعداد زیادی از آرا را بدست آورد. 

این اتهام که قلیچداراوغلو حمایت گروه های تروریستی را دارد منجر به عدم اعتماد نسبت به او شد.
بازنده دور اول، قلیچداراوغلو، کمپین دور دوم خود را با اظهارات بسیار قوی آغاز کرد. رهبر اصلی اپوزیسیون، که به عنوان رهبری خونسرد و قدرتمند به تصویر کشیده شده است، پیشتر با دستانش ژست "قلب" را برای ارائه عشق خود به همه نشان می داد، اما این بار، او به عنوان یک سیاستمدار سرسخت ظاهر شده است. او در فیلمی تازه منتشر شده با عصبانیت به میز می کوبد و فریاد می زند که به هر قیمتی برنده خواهد شد، او حتی مخالفان را تهدید کرد.
وی در تلاش برای جلب نظر سینان اوغان، ملی گرایان ترکیه  و بخش هایی از حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و پایگاه حزب خوب (IP) رهبر اصلی اپوزیسیون به استدلال های راست افراطی روی آورده است. تاکید او بر میهن، اخلاق و وجدان او را به فردی بشدت ملی گرا تبدیل کرده تا آنجایی که اردوغان را متهم به گفت و گو با تروریست ها می کند و حتی می گوید که او آغوش خود را به روی تروریست ها باز کرده است.  علاوه بر این، موضوع پناهجویان سوری را پیش کشیده است. او ادعا می کند که 10 میلیون مهاجر غیرقانونی در ترکیه وجود دارند و متعهد شده است که فورا آنها  را اخراج می کند. او افزود که اردوغان اگر در قدرت باقی بماند، ۱۰ میلیون پناهجوی دیگر به کشور خواهند آمد. او همچنین دولت را مسئول تمام مشکلات های اجتماعی از جمله زن ستیزی می داند.
بر این اساس، قلیچداراوغلو در حال آزمایش کردن تمام راه حل های موجود برای پیروزی در انتخابات است. طبق براوردها، نطق های ملی گرایانه او می تواند رای یک میلیون ملی گرا را به نفعش تغییر دهد.  

با یاداوری اینکه اپوزیسیون ادعای دروغین و بی اساس تقلب در انتخابات را مطرح کرد، به نظر می رسد هدف از این اتهامات بازنشر آن در رسانه های اجتماعی و تلقین موضوع دروغین تقلب به مردم است. قلیچداراوغلو در تلاش برای سرکوب مخالفان و تحت فشار قرار دادن حامیان خود برای جلب نظر مردم، امنیت انتخابات را به خطر می اندازد و تنش ها را بین گروه های اجتماعی افزایش می دهد.

لحن ملی گرایانه 


دلیل واضحی که چرا قلیچداراوغلو به این گفتمان راست افراطی روی اورده، نقش تعیین کننده ای است که رای دهندگان ملی گرا ممکن است در دور دوم بازی کنند. به نظر می رسد او در تلاش برای جذب آرای ملی گرایان و حمایت حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) ایده پلت فرم ملی را مطرح کرده باشد. جالب اینجاست که تاییدیه پ.ک.ک آنقدر تازه و روشن است که فراموش کردن آن غیر ممکن قلمداد می شود.
آیا لحن محکم قلیچدار می تواند خاطره دور اول انتخابات ریاست جمهوری را پاک کند و انتخابات روز یکشنبه را به یک انتخابات کاملا جدید تبدیل کند؟
آیا او می تواند پایگاه های ناامید خود را دوباره بسیج کند؟ صاحب نظران بر این باورند که  او نه تنها آرای جدید زیادی کسب نخواهد کرد بلکه بعضی از رای دهندگان راست میانه، محافظ کار و حمایت بخشی از حزب HDP را نیز از دست خواهد داد. 

اپوزیسیون با ایجاد شایعه های همکاری دولت با سازمان های تروریستی ،مشکلات اقتصادی و مطرح کردن تمام نکات منفی حکومت 20 ساله اردوغان تنها توانستند 45٪ آرا را به دست اورند. بسیاری بر این باورند که این تغییر موضع در جهت کسب رای ملی گرایان باعث از دست رفتن تعداد زیادی از  طرفداران قلیچداراوغلو خواهد شد. 
این موضوع هم که مردم باید مجاب شوند تا در دور دوم رای گیری  شرکت کنند خود مشکلی بزرگ است. در حالی که CHP برای مبارزه با یک گروه ایدئولوژیک آماده می شود، اتحاد اپوزیسیون باید از هر گونه حواس پرتی اجتناب کند و پایگاه های خود را به درستی بسیج کند. رای گیری روز یکشنبه در شرایطی عادلانه برگزار خواهد شد.  

کد خبر 2756177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha