۲ سد گاران مریوان و سبدلو بانه سرریز شدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی بارندگی ها در استان، گفت: سدهای گاران مریوان و سبدلو بانه سرریز شدند.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد گفت: از مجموع ۱۸ سد استان کردستان، حجم ذخایر آبی ۲ سد گاران مریوان و سبدلو بانه به ۱۰۰ درصد رسیده و سرریز شده است و حجم ذخایر آبی سایر سدها نیز هر کدام نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وی با اشاره به وضیت سدهای کردستان، اظهار کرد: هم اکنون میزان ذخایر حجم آبی سدهای «گاران» مریوان و «سبدلو» بانه به ۱۰۰ درصد رسیده و در لب سریز شدن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان دلیل عدم سرریز این دو سد را باز کردن دریچه های سد بخاطر حق آبه زیست محیطی و اراضی پایین دست عنوان کرد و افزود: اگر دریچه ها بسته شود بلافاصله سرریز خواهد کرد، اما به خاطر اراضی پایین دست این کار امکان پذیر نیست و هفته ای دو بار مخازن باز می شود.

آریانژاد با اشاره به بارش های اخیر و سرازیر شدن حجم خوبی از رواناب، ادامه داد: هم اکنون حجم ذخایر آبی در سد تالوار بیجار ۹۷ درصد، شهید کاظمی بوکان-سقز ۹۰ درصد، سورال دهگلان ۸۵ درصد، سد آزاد ۸۲ درصد، کامیاران ۸۱ درصد، قشلاق ۷۷ درصد، عباس آباد ۷۳ درصد، زریبار ۶۱ درصد، چراغ ویس سقز ۶۱ درصد، گاوشان ۵۳ درصد، سنگ سیاه قروه ۲۶ درصد و سیازاخ دیواندره بیش از ۲۳ درصد است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه میزان حجم کنونی ذخایر آبی در سد تالوار بیجار به ۹۷ درصد رسیده و در آستانه پرشدن و سرریز شدن است، یادآور شد: سال گذشته این سد در همین بازه زمانی ۹۳ درصد آب داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به ظرفیت ۵۵ میلیون مترمکعبی حال حاضر سد سیازاخ اشاره کرد و بیان کرد: آبگیری این سد تا پایان شهریورماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

آریانژاد در مجموع میزان حجم ذخایر آبی و پرشدگی سدهای استان را ۶۸ درصد عنوان کرد و گفت: این آمار نسبت به درصد پرشدگی کلیه سدهای کشور که ۶۵ درصد بوده، بیشتر و نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 2755991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha