کشف قدیمی‌ترین محوطه‌ پارینه‌سنگی شمال غرب ایران در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- باستان شناس و پژوهشگر پژوهشگاه پارینه سنگی دیار مهر گفت: سورباش مهاباد یکی از قدیمی‌ترین محوطه‌های پارینه‌سنگی شمال غرب کشور است که در آن اشیای تاریخی باارزشی کشف شده است.

به گزارش کردپرس، از میراث فرهنگی؛ رحمت نادری در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه‌ها و برپایی نمایشگاه کهن‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی شمال غرب ایران در موزه باستان‌شناسی ارومیه اظهار کرد: محوطه‌های پارینه سنگی شمال غرب کشور اغلب در اطراف دریاچه ارومیه کشف شده که قدمت ۷۰۰ هزار ساله و بیشتر دارند.

او بیان کرد: دوره پارینه سنگی میانه از ۲۵۰ هزار سال پیش شروع می‌شود که ۱۰ محوطه مربوط به این دوره نیز در منطقه کشف شده است.

این پژوهشگر و باستان شناس گفت: هنوز رازهای ناشناخته‌ای از محوطه‌های پارینه‌سنگی در منطقه وجود دارد که نیاز است مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه بیش از پیش انجام شود.

تعداد موزه‌های آذربایجان غربی قابل قبول نیست!

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، نیز در این مراسم گفت: تعداد موزه‌های استان با توجه به ظرفیت‌های آذربایجان غربی قابل قبول نبوده و یکی از دلایل آن به کمبود مکان برمی‌گردد که برای حل این موضوع خریداری بناهای تاریخی و تغییر کاربری آنها به موزه لازم است.

مرتضی صفری،  ادامه داد: ۱۸ موزه در سطح استان وجود دارد که ۲ مورد مربوط به بخش خصوصی و ۶ مورد با همکاری سایر دستگاه‌ها راه‌اندازی شده و بقیه تحت مالکیت این اداره‌کل بوده و در کیفیت و کمیت موزه‌های آذربایجان غربی نیازمند یک تحول ویژه است.

او با بیان اینکه ایجاد موزه ورزش به‌ویژه والیبال در آذربایجان غربی یک ضرورت است، تصریح کرد: راه‌اندازی موزه‌های مجازی در اولویت قرار داشته که در تهیه اپلیکیشن گردشگری آذربایجان غربی یک بخش مربوط به این موضوع خواهد بود. 

صفری گفت: تملک بناهای موجود در اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه یکی دیگر از اولویت‌ها بوده که با تملک آنها می‌توان کارهای بزرگی در راستای توسعه گردشگری انجام داد و با تقویت زیرساخت‌های گردشگری باید کاری کرد که مدت ماندگاری مسافران در استان حداقل دو روز شود.

کد خبر 2755895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha