ثبت ۳ اثر تاریخی کرمانشاه در فهرست میراث ملی

سرویس کرمانشاه _ سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از ثبت اثر منقول از استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳ اثر منقول از استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه،افزود: اولین اثر یک لوح سنگی مکشوفه از روستای تاق‌بستان در کاوش‌های سال ۷۵ است که نقش یک سواره نظام را نشان می‌دهد که دو نفر در زیر سم اسبش قرار دارند.

او افزود: با توجه به اینکه نقوش این اثر مشابه با نقوش ساسانی تاق‌بستان و فارس است، به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است .

فرمانی گفت: اثر دیگر که از استان کرمانشاه به ثبت ملی رسید مربوط به دندان شیری کودک نئاندرتال است که در غار یوان در ۳۵ کیلومتری شهر کرمانشاه پیدا شده است.

او ادامه داد: اهمیت این اثر به خاطر این است که تاکنون در ایران دندان شیری مربوط به این دوره پیدا نشده بود و پیدا شدن این دندان در نوع خود بسیار اتفاق مهمی در مجامع علمی و باستانشناسی دنیا بود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: ثبت ۱۴۰ سکه مکشوفه از تپه تاریخی قواخ تپه در شهرستان کرمانشاه دیگر میراث منقول استان بود که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.

 او تصریح کرد: این سکه‌ها مربوط به دوران سلوکی‌ها هستند.

در استان کرمانشاه ۴۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده وجود دارد که بیش از ۲۲۰۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

کد خبر 2755764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha