ایجاد دبیرخانه دائمی ثبت  جهانی غار باستانی کرفتو

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: همزمان با فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، دبیرخانه دائمی پرونده غار باستانی کرفتو برای رصد و اقدامات مناسب در زمینه ثبت جهانی این اثر تاریخی تشکیل می شود.

به گزارش کرد پرس، منصور مهرزاد، گفت: در این هفته برنامه های متنوعی از جمله آغازبه کار دبیرخانه تهیه مستندات معبد و قلعه غار کرفتو برای پرونده ثبت جهانی، نشست بازشناسی تنوع فرهنگ و آئین ها، نشست گزارش باستان شناسی، نشست بررسی حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس و آئین های اصیل منظر جهانی هورامان و نقد علمی بر بدعت های غیراصیل در سطح استان برگزار می شود.

وی غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای گمنام، دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان، برپایی میزخدمت، برگزاری نشست شاهنامه کُردی و معرفی شاهنامه ها و جنگ نامه های استان، بزرگداشت مولوی کُرد شاعر معروف و تقدیر از فعالان حوزه میراث فرهنگی را از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان اعلام کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: همچنین در این هفته نمایشگاه های متعددی با عنوان عکس جهانی نوروز، فرش دستبافت کردستان، کشفیات یگان حفاظت و گالری اسناد تاریخی مکتوب استان برپا می شود.

مهرزاد افتتاح پروژه های عمرانی و طرح های توسعه موزه ای بازدید و نشست متناظر موزه ها و یادمان های دفاع مقدس و تجلیل از راویان برتر، معرفی نقاله های تاریخ و فرهنگ کردستان اردلان ایران زمین برای کودک و نوجوان و برگزاری کارگاه نقاشی کودک با محوریت میراث فرهنگی از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی در استان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال پیام ملی این هفته تحت عنوان، میراث فرهنگی، هویت ملی و نشاط اجتماعی اعلام شده است، گفت: میراث فرهنگی سند هویت ما است لذا همه ما وظیفه داریم در تمام ایام نسبت به حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

کد خبر 2755747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha