ادعای صمت کردستان در مورد تحقق ۷۶ درصدی هدف گذاری صادرات از مرزهای کردستان!

سرویس کردستان - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفته است: با صادرات ۴۴۴ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای استان از ابتدای سال گذشته تا کنون، ۷۶ درصد هدف تعیین شده در این بخش تحقق یافته است.

به گزارش کرد پرس، طه سمیعی با اشاره به اینکه ۷۳ درصد سهم صادرات استان در سال گذشته مربوط به گمرک باشماق مریوان بوده است، گفت: از ابتدای سال گذشته تا پایان سال ۹۸۷ هزار تن کالا از گمرکات سیرانبند بانه، باشماق مریوان و سنندج به خارج از کشور صادر شد.

وی متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در استان را ۴۵۰ دلار عنوان کرد و افزود: براساس هدف گذاری انجام شده در این مدت، باید ۵۸۸ میلیون دلار کالا از مرزی های استان صادر می شد که ۷۶ درصد این میزان محقق شد،

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ارتباط با دلایل کاهش صادرات در استان، اظهار کرد: یکی از مشکلات استان در زمینه صادرات این است که حمل یکسره کالا در مرزهای استان ما انجام نمی شود.

سمیعی با بیان اینکه وضع محدودیت ها یا ممنوعیت های مقطعی یا فصلی برخی محصولات از سوی طرف عراقی از دیگر دلایل کاهش صادرات در استان است و ادامه داد: بیشتر صادرات از مرزهای استان در نیمه دوم سال انجام می شود لذا امید می رود وضعیت این رویه تجاری بهبود یابد.

وی یادآور شد: صادرات انجام شده در استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن از لحاظ وزنی ۴ درصد افزایش و از نظر دلاری هم ۳ درصد افزایش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان به میزان صادرات سایر گمرکات از مرزهای استان هم اشاره کرد و بیان کرد: در سال جاری صادرات ۶۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۹۹ میلیون دلار در سایر گمرکات کشور ثبت و از طریق گمرکات استان صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۵ درصد و از نظر ارزشی هم ۲۶ درصد کاهش داشته است.

سمیعی با بیان اینکه در این مدت میزان واردات ثبت سفارش شده در مرزهای استان ۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار بوده است، گفت: ۲ میلیون و ۳۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار هم از گمرک باشماق مریوان ترانزیت شده است.

کد خبر 2754465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha