کرمانشاه و ظرفیتی به نام شهر خلاق لباس کردی /  رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ معرفی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی لباس کردی و ضرورت تلاش برای ثبت کرمانشاه به عنوان شهر خلاق در این حوزه، دستمایه یادداشتی از رامین پی بردی از فعالان شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 قرار گرفته است.

خبرگزاری کردپرس _ بی گمان یکی از زیباترین و فاخرترین لباس های دنیا که به همه گونه زیبنده فرهنگ والای ماست، لباس و پوشش کردی است که هماهنگی بسیار موزونی با ویژگی های سترگ فرهنگی، تاریخی و طبیعی منطقه را دارد.

گاه گاهی به  این می اندیشم که این لباس شاید لباس فرشتگان باشد که این گونه جلوه نموده است. برای نگارنده این قلم بسیار جای سئوال است که چگونه پوششی به این زیبایی و  وقار را عموما جوانان به کناری گذاشته و به سراغ پوشش های دیگری رفته اند.

لباس به عنوان یک مولفه فرهنگی، هماهنگی دیرینه ای با  آداب، رسوم، تاریخ و تمدن مناطق زیست بشر داشته و بخشی از آن محسوب می شود. به این دلیل نیز لباس های غیرایرانی در مناطق کردنشین تناسبی با هویت اصیل ایرانی ندارند و چنانچه تغییر نگاهی صورت می گرفت می توانستیم کرمانشاه را به عنوان بزرگترین شهر کردنشین در قالب  شهر خلاق لباس کردی معرفی نمود و چهارمین مدال جهانی را نیز بر گردن آن آویخت.

استان کرمانشاه به اتکا داشته های فرهنگی خویش قابلیت های بسیاری برای تقویت اقتصاد شهری را از ره آورد برند سازی دارد که شوربختانه اراده منسجمی برای اخذ برندهای جهانی در آن مشاهده نمی شود. کاملا واضح است که این انسجام بایستی بین اصحاب ایده های نوین ثروت ساز و نخبگان علمی و دستگاههای اجرایی ذیربط صورت بگیرد که تاکنون چندان امید بخش نبوده است.

یکی از موثرترین راههای تقویت اقتصاد شهری برای تسهیل ورود گردشگراخذ برندهای جهانیست.   جالب اینجاست که انجام این گونه فعالیت ها بیش از اینکه سخت افزاری و نیازمند سرمایه های کلان باشد مستلزم اراده و همت متولیان امور است.

امیدوارم بالاخره روزی فرآیند انجام این مهم تسهیل شده و کرمانشاه را با افزایش درآمد، اشتغال و بهبود کیفیت زندگی شهروندان به یکی از مقصدهای معتبر جهانی تبدیل نمائیم.

کد خبر 2754106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha