رد پای انسانی درحاشیه  سد مهاباد به ۴۰۰ هزار سال قبل از میلاد باز می گردد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: مطالعات باستان‌شناسی در اطراف سد مهاباد نشان می‌دهد پیشینه رد پای انسانی در این منطقه به ۴۰۰ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

به گزارش کردپرس، جلیل جباری، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هر ساله در تخت سلیمان تکاب جشن مهرگان توسط زرتشتی‌ها برگزار می‌شود و نیز هر ساله در مرداد ماه بسیاری از ارامنه جهان در قره‌کلیسا گرد هم آمده و مراسم بادراک را برگزار می‌کنند.

او ادامه داد: پارک ملی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از شورترین دریاچه‌های منحصر‌به‌فرد جهان، وجود جاده ابریشیم که کاروانسراهای قرار گرفته در آن برای ثبت جهانی پیشنهاد شده است، کلیسای زرزر که یک بار از مکان اصلی به مکان دیگری منتقل شده است، اولین سایت پرنده‌نگاری ایران در تالاب کانی‌برازان مهاباد، بازار و مسجد جامع ارومیه، وجود تنها کاخ‌موزه شمال‌غرب کشور در روستای باغچه‌جوق ماکو و یادمان شمس تبریزی خوی از جمله دیگر ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی عنوان کرد: قدیمی‌ترین آجرنوشته‌های لعابدار ایران به خط میخی، قدیمی‌ترین تصویر رنگی انسان، قدیمی‌ترین کف‌سازی مهندسی شناخته شده در ایران از نظر معماری در تپه ربط ۲ سردشت، سومین محوطه اورارتویی جهان در قلعه بسطام و وجود قدیمی‌ترین تالارهای ستون‌دار ایران با قدمت سه هزار سال قبل از میلاد در تپه حسنلو نقده از دیگر ظرفیت‌های مهم استان به شمار می‌رود.

بازارچه‌های موقت صنایع دستی آذربایجان غربی در نوروز برپا می‌شود

او اظهار کرد: در نظر داریم نوروز ۱۴۰۱ بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در سطح استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شود‌.

جباری با اشاره به وقوع بزرگ‌ترین جنگ تاریخی بین ایرانیان و عثمانی در چالدران تصریح کرد: ساخت سایت‌موزه این جنگ نیز در دستور کار قرار دارد همچنین نخستین اثر بمباران شیمیایی جهان در سردشت است که ساخت موزه آن نیز در آینده عملیاتی می‌شود.

بهره برداری و کلنگ زنی ۱۹ طرح گردشگری در استان

جباری با اشاره به بهره برداری و کلنگ زنی ۱۹ طرح گردشگری همزمان با دهه فجر در استان گفت: این طرح ها با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.

او بیان کرد: طی سال جاری ۱۲۰ موافقت اصولی برای اجرای طرح های گردشگری و همچنین ۵۰ پروانه ساخت در سطح صادر شده و عملیات ساخت آنها نیز طی امسال آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اماکن و تاسیسات گردشگری استان گواهی استاندارد و کیفیت را کسب کرده است گفت: طی سالجاری ۱۴ مورد از اماکن اقامتی استان گواهی استاندارد و کیفیت را کسب کرده است و تعداد واحد های استاندار استان به ۴۷ مورد رسیده است.

افتتاح ۵ واحد اقامتگاهی بوم گردی و گردشگری

او با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال ۵ واحد اقامتگاهی بوم گردی، گردشگری و مجتمع در استان افتتاح شد، تصریح کرد: با افتتاح این مجموعه ها ۲۵۰تخت به تخت های اقامتگاهی استان اضافه شد.

جباری با اشاره به اینکه در عملکرد سال جاری تمام شاخص های اختصاصی و عمومی حوزه گردشگری استان محقق شده است، اظهار کرد: پیش از انقلاب تنها ۲موزه در استان فعال بود و هیچ گونه توجهی به مرمت و بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده و اشیای تاریخی نمی شد اما بعد از انقلاب ۱۶موزه در استان فعال است و تاکنون ۳۰هزار شی تاریخی در گنجینه ها و مخازن تاریخی استان نگهداری می شود.

جباری بااشاره به اینکه ۴ یادمان شهدا در استان وجود دارد، بیان کرد: ۱۷۰۰ اثر استان ثبت ملی شده که ۵درصد آثار ثبت شده کشور را شامل می شوند.

آمادگی ثبت کاروانسرای قطور به عنوان چهارمین اثر جهانی در استان

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با تاکید به اینکه وجود جاده ابریشم یک ظرفیت فرهنگی برای استان است، گفت: آمادگی ثبت کاروانسرای قطور به عنوان چهارمین اثر جهانی را داریم.

جباری افزود: در سال جاری ۷۳ مورد مرمت انجام و ۱۴۰۰ مورد اشیاء جدید تاریخی به سامانه اداره کل موزه ها اضافه شده و همچنین در بخش مرمت و احیای بافت های تاریخی در ۵ شهر ارومیه، سلماس، ماکو، خوی و تکاب آغاز شده است.

او افزود: باغ موزه ارومیه در ۹۰۰۰ هکتار از اراضی لشکر ۶۴ارومیه شروع شده و باحل مشکلات آزاد سازی اراضی و تحویل آن به شهرداری و میراث فرهنگی بناها به موزه تبدیل می شود.

جباری تصریح کرد: ۱۵میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان اعتبار برای محوطه شمس تبریزی مصوب شده است که یک سوم اعتبار تخصیص یافته و بعد از قرارداد با پیمانکار جدید از سال آینده وارد فاز جدید اجرایی می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: در سال جاری ۱۸مورد مجوز فعالیت آژانس مسافرتی صادر و شروع به فعالیت کرده و در این مدت مجموع اقامت ثبت شده در هتل های استان ۱۲۰هزار نفر و بازدید از موزه های استان نیز ۱۰۰هزار نفر اعلام شده است.

کد خبر 27264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha