مراکز آموزش عالی نقش مهمی در حل مشکلات جامعه دارند

سرویس کردستان - نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: شورای دانشگاه باید فعالانه وارد عمل شده و در زمینه استقلال کشور توجه بیشتر دانشجویان را به این مساله معطوف کند و اساتید دانشگاه هم باید دنبال حل مشکلات باشند و به جای دامن زدن به مشکلات در مقام پاسخگویی برآیند.

به گزارش کرد پرس، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی در نشست با جمعی از روسا، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های کردستان، گفت: براساس فرامین رهبری دانشگاه باید 2 جوشش داشته باشد، یکی در زمینه علم و پژوهش است که در سال‌های اخیر روند کندی پیدا کرده و باید به آن سرعت بخشید و دومین ویژگی و جوشش دانشگاه در نگاه رهبر معظم انقلاب آرمانخواهی و آرمان‌گرایی است که انقلاب اسلامی توسط سه صنف بازاریان، طلاب و روحانیون حوزه علمیه و بخش عمده و تاثیرگذار آن دانشگاهیان به سرانجام رسید.

وی از روند کند آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی در دهه اخیر انتقاد کرد و با بیان اینکه آنچه در بحث دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیاز به تقویت دارد، خودباوری و اعتماد به نفس است، افزود: تقویت این مهم موجب می‌شود دانشجوی ما در مواضعی که دچار سستی و رخوت و بی‌فایده بودن شده به نتیجه قطعی برسد.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: این وظیفه مسوولان دانشگاه‌هاست تا با تبیین زمینه‌های رشد و پیشرفت، کم‌کاری را کنار گذاشته و امید را در دانشگاه‌ها جایگزین خلاء و بی‌تفاوتی کنند.

حجت الاسلام پورذهبی ادامه داد: یک درصد بودجه دانشگاه‌ها به کار فرهنگی اختصاص دارد به فرموده رهبرمعظم انقلاب کار فرهنگی وظیفه روسای دانشگاه‌ها است و مسوولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها باید برای تقویت امور فرهنگی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندی به کشور و استقلال کشور مسئله مهمی است که باید بررسی شود، دانشگاه‌ها باید حس خودباوری و علاقه‌مندی به کشور را در بین دانشجویان ارتقا ببخشند که این مهم اگر با ضمیمه انقلابی و اسلامی پیوند بخورد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در کردستان به میزان رسالت و نقش اساتید در القای علاقه‌مندی به کشور و استقلال کشور، یادآور شد: مرکز مطالعات راهبردی در استان فعال شده تا ایده‌های جدید برای پیشرفت استان در زمینه‌های مختلف را تبیین کند.

حجت الاسلام پورذهبی با تاکید بر اینکه شورای دانشگاه باید فعالانه وارد عمل شده و در زمینه استقلال کشور توجه بیشتر دانشجویان را به این مساله معطوف کند، بیان کرد: اساتید دانشگاه باید دنبال حل مشکلات باشند و به جای دامن زدن به مشکلات در مقام پاسخگویی برآیند.

وی گفت: قشر فرهیخته دانشگاهی یک قشر زحمتکش است که خدمات آنها برای جامعه ارزش دارد، مساله مهاجرت که برخی اساتید به‌سادگی از آن حرف می‌زنند در حقیقت نادیده گرفتن خودشان است.

دیپلماسی علمی یکی از راههای نفوذ سیاسی در سطح دنیا است

رئیس دانشگاه کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از راههایی که می‌توان نفوذ سیاسی خود را در سطح دنیا گسترش داد دیپلماسی علمی و بحث علمی است.

رحمت صادقی افزود: تاثیر دانشگاهها در رسیدن و دست‌یابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و مقام معظم رهبری نیز در بیانیه مشروع گام دوم انقلاب در گام اول بر پژوهش علمی تاکید کردهاند.

وی دانایی را توانایی و اقتدار دانست و ادامه داد: در دنیایی که کشورها از جهات مختلف باهم رقابت می‌کنند اگر بخواهیم آرمان‌های مقدس خود را در سطح دنیا به پیش ببریم بدون سلاح علم به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست.

رئیس دانشگاه کردستان در خصوص وضعیت علمی در استان کردستان قبل از انقلاب اسلامی ایران، یادآور شد: هرآنچه که در استان کردستان داریم در طول این ٤۳ سال به دست آمده است.

صادقی بیان کرد: استان کردستان در یکی دو دهه اخیر به صورت جدی وارد عرصه علمی شد و آموزش عالی گسترش پیدا کرد، لذا هنوز به جایگاه خود در سطح و حدمیانی کشوری نرسیده ایم.

وی گفت: ۳٥ مرکز دانشگاهی در استان کردستان وجود دارد که قریب به ٤۷ هزار نفر دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل و بیش از هزار و ۱۰۰ نفر نیز عضو هیئت علمی‌ دانشگاه‌ها هستند.

رئیس دانشگاه کردستان اظهار کرد: هزار نفر از دانشجویان ما در استان کردستان، دانشجویان خارجی و از اقلیم کردستان هستند و یکی از ظرفیت‌هایی که در استان کردستان در بحث دیپلماسی علمی وجود دارد، موضوعی است که در دنیا حائز اهمیت است و از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود در همه زمینهها بهره‌ ‌می‌برند.

صادقی با بیان اینکه یکی از راه هایی که می‌توان نفوذ سیاسی خود را در سطح دنیا گسترش داد دیپلماسی علمی و بحث علم است، افزود: ظرفیت خوبی در استان کردستان وجود دارد که امیدواریم هماهنگی و انسجام بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: کردستان در حال حاضر از میانگین کشوری در استان کردستان هنوز فاصله دارد و سهم استان کردستان هم به لحاظ تعداد دانشجو و بودجه به نسبت دو درصد جمعیت کشور بسیار پایین است.

رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: این نشان می‌دهد که ما در بحث آموزش عالی در استان کردستان، هنوز یک استان کمتر توسعه یافته هستیم و پیشرفت‌هایی هم که حاصل شده است مربوط به یک دهه اخیر است.

صادقی بیان کرد: بدون شک یکی از ملزومات توسعه پایدار هر منطقه، توسعه آموزش عالی دانشگاه ها است.

کد خبر 26907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha