کارشکنی مسئولان در صدور مجوز نهایی کارخانه آهن اسفنجی مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- نماینده مهاباد در مجلس، با اعلام برگزاری چهارمين نشست در طول سالجاري با مسئولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت از تاخیر در اعطای مجوز نهایی شروع بکار احداث کارخانه آهن مهاباد انتقاد کرد.

جلال محمودزاده در این باره به کردپرس گفت: در این جلسه جهت انتقاد از کار شکنی ها و تاخیر برخي از مسئولين مربوطه در تهران و استان جهت صدور مجوزات نهایی برای شروع بکار احداث کارخانه آهن مهاباد برگزار شد.

او ادامه داد: علی رغم دستورات وزراي سابق و فعلي باید اقدامات سریع و عملي در این خصوص انجام شود اما متاسفانه کار شکنی برخي از مسئولين مربوطه در تهران و استان صدور مجوزات نهایی را به تعویق انداخته است.

محمودزاده گفت: حسب دستور معاونين حقوقي و امورمجلس و امور معادن و صنايع معدني وزير، باید اقدامات مقتضی در رابطه با صدور مجوزات لازم در کمترین زمان انجام گیرد.

به گزارش کردپرس، تیر ماه سال ٩٨، معدن سنگ، تبدیل (سنگ معدنی به آهن ۶۶ درصدی) در مهاباد ثبت و قرار شده که کارخانه تبدیل سنگ آهن ایجاد شود و در این راستا مجوزهای لازم نیز صادر شد. با توجه به اینکه در این بخش مهاباد دارای ظرفیت بالایی است امیدها برای جلوگیری از خام‌فروشی در بخش سنگ آهن قوت گرفت.

این طرح بعدها توسعه یافت و به طرح احداث کارخانه آهن اسفنجی تبدیل شد. گفته می شود؛ آهن اسفنجی مرحله ای توسعه یافته تر از کنسانتره آهن است و در این طرح احیای مستقیم سنگ آهن شکل می گیرد و درصد خالصی آن از کنسانتره آهن بالاتر است.

آبان ماه امسال، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان از برگزاری جلسات بررسی گزارش ارزیابی زیست محیطی استقرار واحد تولید آهن اسفنجی مهاباد خبر داد.

به گفته سعید موسوی؛ طی موافقت اولیه برای این واحد صنعتی در شهرستان مهاباد مقرر شده گزارش ارزیابی زیست محیطی برای آن ارائه شود و بعد از ارائه به دبیرخانه این اداره کل، به منظور بررسی های کارشناسی با حضور مشاوران و کارفرمایان پروژه های بزرگ، موارد مرتبط به تفکیک بررسی و مشکلات مربوط به گزارش ها نیز به متولیان ارائه خواهد شد.

او اظهار کرد: مقرر شده مشاوران پروژه بعد از رفع مشکلات برای ارائه تایید نهایی، گزارش های اصلاح شده را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال کنند و پس از تصویب گزارش ارزیابی و صدور مجوز، اداره پایش و آزمایشگاه این اداره کل پیگیر اجرای کامل مجوزها و گزارش ها خواهد بود.

مرداد ماه سال گذشته نیز رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار کردپرس در خصوص طرح کارخانه آهن اسفنجی این شهرستان گفته بود: سرمایه گذار این پروژه داخلی است و قطعاً از نیروهای بومی به کارگیری می کند زیرا در حوزه معدن به کارگیری نیروهای بومی مقرون به صرفه تر است و البته در حوزه فنی نیز می‌توان از دانش و تجارب متخصصان منطقه بهره برد.

گفته می شود؛ یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است، همچنین آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن است و درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب مورد نیاز واحد های فولاد سازی را به جای استفاده از ضایعات از طریق آهن اسفنجی تامین می کند. عیار و میزان آهن موجود در آهن اسفنجی بین ٨٤الی ٩٥درصد است.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

واحد تولید آهن اسفنجی مهاباد در مرحله ارزیابی زیست محیطی

مهاباد صاحب کارخانه آهن اسفنجی می شود

کد خبر 26570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha