نقش گم شده‌ انجمن حمایت از مصرف کنندگان در حقوق شهروندی / کیوان دارابخانی

سرویس کرمانشاه _ کیوان دارابخانی از روزنامه نگاران دغدغه مند کرمانشاهی در قالب یک یادداشت به موضوع رکود در فعالیت های انجمن حمایت از مصرف کنندگان در کرمانشاه و مسئله تضییع حقوق شهروندان پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ تضییع حقوق شهروندی و ترک فعل مدیران به سبب عدم حضور توانمند انجمن حمایت از مصرف کنندگان در استان کرمانشاه؛ مصرف‌کننده دارای حقوقی است که در صورت وارد شدن لطمه به آن می‌تواند به مرجع صالح شکایت کند.

حال فرض را بر این بگیرید که مشکلی ایجادشده است و فردی به عنوان مصرف‌کننده قصد شکایت دارد، مرجع صالح برای رسیدگی به این شکایت کجاست؟ اکثرا مرجع شکایات را دادسراها می دانند اما در این موضوع انجمن حمایت از مصرف کنندگان باید بهترین مرجع شکایات و پیگیری اختلاف بین مصرف کننده و تولید کننده باشد، متاسفانه چندسالی است که این انجمن در استان کرمانشاه در حد یک نام بیشتر نیست.

تاریخ نشان می‌دهد که همواره مصرف‌کنندگان مورد ظلم و بی‌عدالتی بوده‌اند. این بی‌عدالتی، نا آگاهی از فرایند تولید کالاها و ترکیبات آنها تا عوارض مصرف کالاهای زیان‌بار و حتی قیمت غیرمنصفانه و ضعف خدمات پس از فروش را در برمی‌گیرد. کم نیستند افرادی که به دلیل یکی از موارد موفق از خدمات یا کالایی که استفاده ‌کرده‌اند، متضرر شده‌ یا آسیب دیده‌اند و یا بابت از پولی که پرداخت کرده‌اند رضایت شان حاصل نشده است.

هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند به انجمن‌های حمایت از مصرف‌کننده شکایت کنند. آنها می‌توانند در راستای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان، شکایت خود در مورد تخلفات تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان را به انجمن‌ها ارسال یا اعلام کنند. این انجمن‌ها باید تمام تلاش خود را برای سازش طرفین شکایت، راجع به خسارات مالی ناشی از ارتکاب تخلف به عمل آورند و ظرف ۱۵ روز از تاریخ دریافت شکایت، نسبت به حل و فصل اختلاف اقدام کنند. اگر طرفین شکایت در انجمن حاضر به سازش شوند، مفاد سازش در جلسه انجمن صورت‌جلسه می‌شوند و طرفین موظفند مطابق مفاد سازش نامه تنظیمی عمل کنند.

اما در صورت حاصل نشدن سازش طرفین، برای رسیدگی قانونی به اصل تخلف، انجمن باید ظرف پنج روز پرونده را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی مربوط ارسال کند. همه تخلفات به سازمان تعزیرات نمی‌رود زیرا مواردی نیز بنابر موضوع آنها از سوی انجمن‌ها به مراجع صالح قضایی و دادگاه‌ها ارسال می‌شود یکی از وظایف این انجمن اطلاع رسانی و آموزش در خصوص ماهیت، وظایف و راه های تماس و دسترسی به خود و راهنمایی شهروندان برای چگونگی دفاع از حقوق خود و طرح شکایت آنها از تضییع کنندگان این حقوق است.

آیا آدرس و محل این انجمن را در کرمانشاه می دانید؟ اصلا این انجمن وجود خارجی در استان کرمانشاه دارد؟ می دانید عدم پیگیری و حضور مسئول این انجمن، مصداق ترک فعل می باشد؟ منتظر پاسخ این انجمن به مطالبات مردمی در این خصوص هستیم.

کد خبر 26479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha