یک هزار و 200 نفر در کردستان در قرنطینه خانگی هستند

سرویس کردستان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: یک هزار و 200 نفر در کردستان به علت در تماس بودن با بیماران مبتلا به کرونا هم اکنون در قرنطینه خانگی به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، از زمانی که کرونا ویروس شیوع پیدا کرد باور مردم بر این بود که این بیماری برای جوانان به دلیل اینکه سیستم ایمنی قوی دارند خطرناک نیست و همین مسئله سبب شد که بسیاری از جوانان بی توجه به خطر کرونا به راحتی بیرون بروند و آن را دور از خود ببینند. این در حالی است که پزشکان بر این عقیده هستند که جوانان باید بسیار مراقب باشند چرا که ممکن است ناقل کرونا ویروس شوند و آن را به خانه هایشان ببرند و جان اطرافیان را به خطر اندازند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در همین رابطه شامگاه چهارشنبه 28 اسفند ماه در برنامه زنده سیمای سلامت حضور یافت و توضیحاتی را در این باره به مردم ارائه داد. فرزین رضاعی گفت: بسیاری از افراد ممکن است دچار کرونا ویروس شوند اما خفیف باشد که در این صورت برای خود این افراد مشکلی ایجاد نمی کند اما ممکن است دیگران را آلوده کند و برای اطرافیان خطرناک باشد به ویژه جوانانی که در خانه والدین سالمند دارند باید بسیار مراقب این مسئله باشند این افراد متاسفانه بی توجه به هشدارها بیرون می روند و معتقدند که سالم و سرحال هستند و دچار این بیماری نمی شوند این در حالی است که این افراد ممکن است دچار بیماری کرونا شوند اما متوجه نشوند و ویروس را به خانه ببرند و پدر و مادر سالمند خود را گرفتار کنند که برای آنها مشکلات جدی و خطر مرگ را به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر 1200 نفر در سطح استان در قرنطینه خانگی به سر می برند، افزود: این افراد تماس یافته با بیماران مبتلا به کرونا بوده اند که کادر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فعالانه به دنبال آن ها رفته و به این افراد آموزش های لازم داده شده، در مواردی ماسک در اختیارشان قرار گرفته و به طور مرتب جویای احوال این افراد هستند که جا دارد در اینجا از کمک های کادر بهداشتی که همواره در کنار کادر درمان بوده اند و دلسوزانه عمل کرده اند اما دیده نمی شوند، قدردانی کنم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در شهرستان سقز، اغلب افرادی که بستری می شوند از همین افرادی هستند که در قرنطینه خانگی هستند. بنابراین افرادی که در تماس با بیماران مبتلا به کرونا بوده اند باید حتما قرنطینه شوند و مدام در خانه، سطوحی که فرد مشکوک به آن دست می زند باید ضدعفونی شود و همچنین فاصله دو متر با اطرافیان حفظ شود تا 14 روز قرنطینه به اتمام برسد.

فرزین رضاعی تصریح کرد: در خانه ماندن را نباید به منزله اجبار و محدودیت تلقی کنیم بلکه باید به عنوان یک فرصت رشد و ترقی به آن نگاه کرد و در مدت این 14 روز که قرار است در خانه بمانیم به کارهای برسیم که مدت هاست آن را کنار گذاشته ایم به عنوان مثال تلفنی احوال دوستانی را که سال هاست از آن ها دور هستیم بپرسیم و ارتباط نزدیک تر با خانواده داشته باشیم. زندگی ما ماشینی است و مدام در حال دویدن هستیم و ممکن است از در کنار خانواده بودن غافل شده باشیم که این 14 روز فرصت خوبی برای لذت بردن از در کنار خانواده بودن و نشستن پای حرف های فرزندان است.

او درباره استفاده از ماسک به مردم توصیه کرد: با توجه به کمبود ماسک های استاندارد در کردستان مردم می توانند خود در خانه هایشان پارچه کتان را بجوشانند و سپس اتو و استفاده کنند اما به محض مرطوب شدن باید شسته شود و بعد دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

رضاعی همچنین درباره نحوه استفاده از مواد ضدعفونی در منزل گفت: اگر 10 تا 20 سی سی وایتکس در 4 لیتر آب حل شود برای تمام سطوح مناسب است؛ ماندگاری آن هم تا زمانی است که دست آلوده به سطوح زده شود که در این صورت دوباره باید سطح مورد نظر ضدعفونی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مراسم چهارشنبه سوری اشاره کرد و از افرادی که هشدارها را جدی گرفتند و مراسم برگزار نکردند قدردانی کرد اما به افرادی که بی توجه به هشدارها بیرون رفتند، تذکر داد: برخی از مردم سنندج متاسفانه بی توجه به شیوع کرونا، به بیرون رفتند و در گردنه صلوات آباد جشن گرفتند که من به تمام این افراد التماس می کنم به هیچ وجه در ایام عید دورهمی نداشته باشند. دورهمی در فضای باز هیچ تفاوتی با دورهمی در فضای بسته و سرپوشیده ندارد به ویژه در رقص های دسته جمعی (هلپرکه) آلودگی ایجاد می شود که باید جوانان بسیار مراقب این مسائل در ایام عید باشند.

او در پایان تاکید کرد: 14 روز قرنطینه خانگی بسیار مهم است که من از مردم خواهش می کنم در این 14 روز بیرون نروند و مغازه دارها به غیر از فروشگاه های عرضه موادغذایی و داروخانه ها، هم مغازه های خود را تعطیل کنند تا انشاالله بتوانیم با کمک و همکاری همدیگر پیروزی بر کرونا را جشن بگیریم.

کد خبر 256930

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha