صادرات گیوه هورامان همچنان در رکود کامل / بهزاد خالوندی

سرویس کرمانشاه _ صادرات گیوه استان کرمانشاه از سالی بیش از 8 میلیون دلار در اوایل دهه 90 به رقمی نزدیک به صفر طی سه سال اخیر رسیده است. این یادداشت به دلایل اصلی این رکود می پردازد.

خبرگزاری کردپرس _ تولیدات برخی مشاغل ممکن است صادرات قابل توجهی نداشته باشد ولی از اشتغال زایی بسیاری برخوردار است و گیوه بافی یکی از آن مشاغل است. سال هاست خانواده های بسیاری در منطقه اورامانات و به نسبت کمتر در برخی شهرستان های استان کرمانشاه از طریق گیوه بافی امرار معاش می کنند. حتی در برخی سال ها و در اوایل دهه 90 صادرات گیوه به اقلیم کردستان آنقدر رونق یافت که رقم هایی بیش از 8 میلیون دلار در سال هم ثبت رسید و حدود حدود 5 هزار گیوه باف در استان از این طریق امرار معاش می کردند. ولی پس از آغاز تحریم ها و همزمان با اعمال سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی، رونق صادرات گیوه کم کم رو به افول رفت.

بر اساس این قانون تجار و بازرگانان از اردیبهشت سال 97 ملزم شده اند که ارز حاصل از صادرات را از طریق سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی (نیما) به بازار عرضه کنند. با توجه به ارز ناچیز حاصل صادرات گیوه، بازرگانان منطقه، عطای صدور این کالا از طریق مرزهای رسمی را به لقایش بخشیده اند. به گونه ای که صادرات گیوه از روزانه ۲ هزار جفت به عددی تقریبا نزدیک به صفر رسید و این وضعیت عدم استقبال همچنان ادامه دارد.

هر چند سال گذشته برخی مسئولین این افت شدید صادرات گیوه را به اختلاف ارزش ریال و دینار و بالارفتن تعرفه گمرکی طرف عراقی نسبت دادند ولی بازرگانان آشنا به این حوزه بیشتر بر موضوع الزام ارایه ارز حاصل از صادرات از طریق سامانه نیما به عنوان عامل اصلی رکود تاکید دارند و افزایش تعرفه ها را در مقایسه با سود حاصل از فروش، چندان چشمگیر ندانستند.

به نظر می رسد دولت در راستای کمک به اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان باید برای برخی صنایع دستی صادراتی مانند گیوه، یکسری معافیت ها قائل شود و به خاطر اشتغال زایی قابل توجه آن، الزام عرضه ارز حاصل از صادرات از طریق سامانه نیما را از گیوه و دیگر صنایع دستی مهم منطقه بردارد.

سال هاست بسیاری از خانواده های منطقه اورامانات از این راه امرار معاش می کنند و از این طریق بیمه شده اند. بازنگری دولت در این سیاست می تواند به اشتغال صدها خانواده در منطقه کمک کند آن هم بدون اینکه نیاز به اختصاص اعتبار خاصی باشد.

کد خبر 25222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha