سریال نون خ  در ثبت جهانی هورامان نقش داشت

سرویس کرمانشاه _ استاندار کرمانشاه تبلیغات در صنعت گردشگری را نوعی سرمایه گذاری دانست و گفت: استان کرمانشاه مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای سریال نون خ هزینه کرد ولی با پخش این برنامه پربیننده در داخل کشور و شبکه های برون مرزی، این سریال به اندازه ۱۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد گردشگری استان کمک کرد و بسترساز ثبت جهانی هورامان بود.

به گزارش کردپرس؛هوشنگ بازوند در نشست هم اندیشی مدیران گردشگری ۵ استان غرب کشور شامل همدان، ایلام، لرستان، کردستان و کرمانشاه برای توسعه گردشگری در دوران پساکرونا که به میزبانی استانداری کرمانشاه برگزار شد؛ اظهار داشت: استان‌های غرب کشور از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار ممتازی در حوزه گردشگری تاریخی، طبیعی و مجموعه‌های تفریحی و خدماتی برخوردارند که باید از این ظرفیت‌های عظیم برای توسعه خویش کمک بگیرند.

وی افزود: این ۵ استان حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارند و اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که یک میلیون نفر از این جمعیت، در سال ۵ روز در هر یک از این استان‌ها اقامت کنند و طی این مدت هر کدام ۱ میلیون تومان هزینه کنند، به طور متوسط می توانند ۱۰۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد هر استان کمک کنند.

بازوند ادامه داد: همچنین شهرداران مراکز این استان ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب، بیلبورهایی برای معرفی منظم و متناوب جاذبه‌های گردشگری به مردم اختصاص دهند.

استاندار دامه داد: این ۵ استان در نشست امروز می توانند به توافق برسند تا هر سال یک اثر ارزشمند منطقه را به ثبت جهانی برسانند‌.

استاندار کرمانشاه در ادامه به پیگیری‌ها و رایزنی‌ها برای ثبت جهانی اورامانات اشاره کرد و گفت: سال گذشته در دیدار با رئیس جمهور سابق مطرح کردم که دولت به جای ایجاد کارخانه، منطقه اورامانات را ثبت جهانی کند زیرا این رویداد بسترساز توسعه و تحول منطقه خواهد بود.

وی مردم را محور توسعه گردشگری دانست و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای موفق در حوزه گردشگری، وزارتی تحت این عنوا ندارند و دولت ها تنها در حوزه توسعه زیرساخت‌ها به این صنعت کمک می‌کنند.

بازوند در ادامه به ظرفیت‌های طبیعی منطقه اشاره کرد: ژئوپارک دره شیرز در لرستان و منظر طبیعی و معماری اورامانات جزو بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری دنیا است و بسیاری مشتاق دیدار از آن ها هستند.

وی همچنین به ضرورت برندسازی در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: خوشبختانه در حوزه موسیقی و خوراک شاهد اتفاقات خوبی مانند ثبت شهرهای سنندج و کرمانشاه به عنوان شهرهای خلاق در این حوزه ها بودیم و دیگر شهرهای غرب کشور هم این ظرفیت را دارند که موفقیت های مشابهی را کسب کنند‌‌.

وی توسعه گردشگری را بسترساز عدالت در توزیع درآمدها دانست و گفت: صنعت گردشگری همزمان موجب ایجاد رونق در طیف بسیار وسیعی از مشاغل حوزه خدمات می شود و همه قشرها از اثرات مثبت آن بهره مند می شوند و هیج صنعتی مانند گردشگری نمی تواند موجب افزایش درآمد سرانه مردم شود.

وی افراط و تفریط در تدوین قوانین حوزه گردشگری را مانع اصلی توسعه این حوزه برشمرد و گفت: تصمیمات غیرکارشناسی بزرگترین مانع توسعه گردشگری در غرب کشور و سد بزرگی در برابر دیده شدن اثرات مثبت درآمدهای این بخش بر سفره‌های مردم مظلوم این منطقه است.

استاندار ادامه داد: منطقه اورامانات با جاده چالوس هیچ فرقی ندارد ولی در آنجا یک مجموعه خدماتی با فاصله ۱۰ متر از جاده قابل ساخت است ولی در کرمانشاه باید فاصله ۱۳۰ متری حتما رعایت شود‌. این سیاست های دوگانه مانع توسعه این صنعت در اورامانات شده است.

وی گفت: وزارتخانه‌ها متاسفانه اختیارات تایید پروژه های حوزه گردشگری را به کارشناس وزارتخانه واگذار کرده اند در حالیکه کارشناسان و مدیران استانی بسیار دلسوزتر، آگاه تر و واقع بینانه تر از آن کارشناس مرکز، تصمیم گیری و برنامه ریزی می کنند.

کد خبر 24337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha