شهرستان ۶۳ ساله پاوه، اداره هواشناسی ندارد!؟ /  نظام سلیمانی

سرویس کرمانشاه _ شهرستان ۶۳ ساله ی پاوه از معدود شهرستان های استان کرمانشاه است که هنوز اداره هواشناسی ندارد. این موضوع دستمایه نگارش یادداشتی توسط نظام سلیمانی از چهره های فعال و دغدغه مند منطقه قرار گرفته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ شهرستان پاوه در شمالغربی استان کرمانشاه را سال هاست به عنوان پربارش ترین شهرستان استان و شاید غرب کشور می شناسیم. پاوه منطقه ای کوهستانی و برف گیر با اقلیمی سرد و متفاوت با شهرستان های همجوار و دیگر شهرستان های استان با انبوهی از باغ های مثمر در همه شهرها و روستاهای آن شناخته شده است، در چنین شرایطی واضح است آب و هوا و پیش بینی و ثبت دقیق داده های هواشناسی از مهم ترین موضوعات مورد علاقه و مورد نیاز مردم این دیار بوده است.

اما شهرستان ۶۳ ساله ی پاوه در این زمینه ویژگی دیگری نیز دارد! این شهرستان از معدود شهرستان های استان کرمانشاه است که اداره هواشناسی ندارد! به عبارت دیگر از ۱۴ شهرستان استان، جز پاوه تنها یک یا حداکثر دو شهرستان دیگر فاقد اداره ی هواشناسی می باشد! پاوه شهرستانی مرزی است و داشتن اطلاعات پایه ای هواشناسی در این شهرستان حتما می تواند مبنای مناسبی برای پیش بینی هوای دیگر شهرستان های های داخلی استان کرمانشاه باشد.

می دانیم با تلاش های خارج از روال معمول و وظیفه اداری راهداران دلسوز شهرستان پاوه مدتهاست برخی از کارهای اداره هواشناسی با راه اندازی ایستگاه سینوپتیک اتوماتیک در محل اداره راهداری شهرستان پاوه در حال انجام می باشد!

پاوه که بیش از سه دهه به عنوان مرکز فرمانداری شهرستان پاوه و اورامانات شامل چهار شهرستان امروزی پاوه، جوانرود ، روانسر و ثلاث باباجانی بوده است، در حالی از داشتن اداره هواشناسی محروم شده است که هر سه شهرستان دیگر این منطقه (روانسر، جوانرود و ثلاث باباجانی) سال هاست دارای اداره هواشناسی و ایستگاه های سینوپتیک اصلی و تکمیلی می باشند، و در یک مورد دو شهرستان این حوزه دارای اقلیمی نزدیک و مشابه هستند که فاصله ایستگاه های اصلی و تکمیلی این دو شهرستان تنها ۱۸ کیلومتر می باشد!

نکته قابل تامل در این زمینه آن است که تاسیس اداره هواشناسی در دو شهرستان این حوزه در یک بازه زمانی و در یک دوره نمایندگی مجلس در سالهای نیمه اول دهه ۸۰ بوده است.

با بررسی های به عمل آمده به نظر می رسد عدم تاسیس اداره هواشناسی شهرستان پاوه جز خواست و اراده ای سیاسی هیچ دلیل فنی و تکنیکی نداشته است؛ شایبه های فراوانی در موارد متعدد وجود دارد که این تنگ نظری ها و تبعیض ها تنها به این مورد منحصر نشده است و نمونه های فراوان دیگری را هم می توان در این زمینه مورد اشاره قرار داد .

در روزگاری که جهان سرتعظیم در برابر شکوهِ فرهنگ و معماری هورامان فرود آورده و منظر فرهنگ و معماری آن را به عنوان میراثی جهانی ثبت نموده است، نمود هر روزه مشکلات و معضلات پیچیده شهر هزارماسوله پاوه به عنوان نماد و جلوه ای زیبا از این منظر جهانی فرهنگ و معماری هورامان شایسته تاریخ و نام بلند پاوه در استان کرمانشاه نیست.

خوشبختانه در روزهای اخیر با توجه به دارا بودن شرایط قانونی لازم شهرستان پاوه در میان شهرستان های منطقه اورامانات درخواست ایجاد فرمانداری ویژه پاوه از سوی فرماندار به معنای واقعی ویژه این روزهای شهرستان پاوه و استاندار محترم مطرح شده است که امیدواریم این درخواست در سایه ی حمایت شخصیت های ملی منطقه امام جمعه معزز و نماینده محترم مورد موافقت وزارت کشور قرار گیرد تا زمینه ای برای اعتلای شهرستان پاوه متناسب با نام و سابقه و جایگاه تاریخی آن در کشور فراهم گردد.

همچنین امید است با پیگیری سرپرست فرمانداری پاوه که از مدیران توانمند و شناخته شده استان بوده و تلاش های ماههای اخیر ایشان در فرمانداری پاوه، بذر امید به رفع مشکلات پیچیده این شهرستان را در دل دغدغه مندان توسعه این دیار بارور نموده است در آینده نزدیک شاهد شروع عملیات اجرایی احداث اداره هواشناسی شهرستان پاوه باشیم.

انشالله

کد خبر 23741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha