نیروهای سوریه دموکراتیک به توافق با آمریکا پایبندند

سرویس سوریه - یکی از فرماندهان SDF اعلام کرد که این نیروها همچنان به توافق خود با آمریکا پایبند هستند.

به گزارش کردپرس، شروان درویش از فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) در گفت‌وگو با دویچه وله گفت که گشت‌زنی مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در عمق دە کیلومتری خاک سوریه، بر اساس توافق با دولت قبلی آمریکا انجام می‌گیرد.

شروان درویش سخنگوی شورای نظامی منبج و از فرماندهان نیروهای سوریه دمکراتیک در مورد گشت‌زنی نیروهای ترکیه در منطقه تحت تسلط کردها در گفتگو با دویچه وله گفت: «ما به توافق با دولت قبلی آمریکا و همچنین روسیه پای‌بندیم. گشت‌زنی نیروهای نظامی ترکیه همراه با نیروهای روسیه طبق توافق در عمق دە کیلومتری خاک سوریه انجام می‌شود.»

شروان درویش درباره بستن آب رودخانه ها از سوی ترکیه گفت: «ترکیه سرچشمه‌های آب را بسته و سطح آب رودخانه فرات پایین آمده است. ترکیه در مناطق تحت کنترل خود، مراکز پمپاژ آب را می‌بندد. ما به جهت تامین آب شرب و کشاورزی با چالش‌های جدی روبرو هستیم.»

درویش ضمن تائید ادامه ذاکرات بین کردها و دولت مرکزی سوریه گفت: «مذاکرات رسمی در جریان هستند اما تغییری در رفتار حکومت سوریه ایجاد نشده است. آنها فکر می‌کنند اوضاع به قبل از ٢٠١١ برمی‌گردد. این‌گونه مسئلەای حل نخواهد شد. تا زمانی کە دمشق خواسته‌های دمکراتیک ما را نپذیرد و یک قانون اساسی جدید برای سوریه تهیه‌ نشود، مذاکرات بی‌نتیجه خواهند بود.»

لازم به ذکر است که کردهای سوریه در مبارزه با داعش، شریکی قابل اعتماد برای آمریکا و اروپا بوده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، در اکتبر ٢٠١٩ به نیروهای نظامی ایالات متحده در شمال شرقی سوریه فرمان داد که از این منطقه خارج شوند. سه روز بعد ارتش ترکیه همراه با متحدان اسلامگرای سوری خود، عملیات گستردەای را تحت عنوان "چشمه صلح" آغاز کرد. حمله ترکیه به مواضع این نیروها واکنش‌های جهانی بە همراه آورد، در داخل آمریکا هم اختلاف بر سر این موضوع به اوج رسید.

نهایتا ترکیه در توافقاتی جداگانه با ایالات متحده آمریکا و روسیه راضی شد عملیات نظامی خود را متوقف کند. یکی از بندهای این توافق، گشت‌های مشترک نیروهای روسیه و ترکیه تا عمق ۱۰ کیلومتری مرز سوریه بود. کردها کە خود را تنها می‌دیدند، به این توافق تن دادند و مفاد آن از ٢٣ اکتبر ٢٠١٩ به اجرا درآمد. با این همه ترکیه تا کنون از مناطقی کە بە کنترل درآورده، خارج نشده است.

کد خبر 22987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha