حکومت ترکیه همچنان برای پنهان نگه داشتن عاملان قتل طاهر الچی تلاش می کند

سرویس ترکیه - وکلای عدالت طلب ترکیه در سالگرد ترور طاهر الچی وکیل کُرد، خواهان افشا و مجازان عاملان ترور او شدند.

به گزارش کردپرس، در سالروز ترور طاهر الچی وکیل کُرد و رئیس مقتول کانون وکلای دیاربکر، صدها تن از وکلای ترکیه با تجمع در مقابل مناره «دورت ایکلی» در مرکز منطقه تاریخی سور، یاد او را گرامی داشتند. آنها همچنین خواستار روشن شدن و و مجازات عاملان قتل طاهر الچی شدند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، در این مراسم که تحت محاصره نیروهای پلیس ترکیه انجام می شد، ترکان الچی همسر طاهر الچی برادرانش عمر و محمت الچی، صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، ابرو گونای سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، مرال دانیش بشتاش نماینده ارشد HDP و رئیس کمیسیون حقوقی HDP، امید دده نماینده HDP، سزگین تانری کولو وکیل و نماینده کُرد حزب جمهوری خواه خلق ها (CHP)، باشاک دمیرتاش همسر صلاح الدین دمیرتاش، رؤسای کانون های وکلای آنکارا، ازمیر، آدانا، مرسین، آنتالیا، سیلوپی، آیدین، و بسیاری از وکلای دیگر حضور داشتند.

وکلا با راهپیمایی در منطقه سور و شعار به زبان کردی خواهان روشن شدن و مجازات عاملان قتل طاهر الچی شدند. مردم دیاربکر نیز در این مسیر به آنها پیوستند. در این ترانه ای از احمد کایا پخش شد و سپس مردم به آخرین سخنرانی طاهر الچی درست در ساعت کشته شدنش در مقابل ساختمان مناره دورت ایکلی گوش دادند. پس از یک دقیقه سکوت در ساعت 10:53 دقیقه در ساعت ترور الچی، ناهید ارن رئیس کانون وکلای دیاربکر در گرامی داشت یاد الچی سخنرانی کرد.

ارن گفت: «28 نوامبر 2015 زمانی که طاهر الچی به قتل رسید نقطه آغاز روندی بود که ترکیه از دموکراسی و صلح فاصله گرفت. درگیری های آغاز شده در کردستان ترکیه همچنان رو به افزایش است. با گذشت 6 سال حکومت همچنان در حال پنهان نگه داشتن عاملان این قتل است. عدالت نه تنها درباره الچی بلکه درباره جامعه نیز برقرار نمی شود.»

رئیس کانون وکلای دیاربکر ادامه داد: «قتل طاهر الچی یک ترور عادی نیست. طاهر الچی به عنوان یکی از ارزشمند ترین افراد کردستان قربانی یک ترور سیاسی شد. احمد داوود اوغلو نخست وزیر وقت اکنون پس از چند سال به سیاسی بودن این ترور اشاره کرد. وظیفه نهاد سیاسی و قضایی است که به بررسی ابعاد این پرونده بپردازد.»

ارن با اشاره به پایان روند حل مسئله کرد گفت: «بازگشت به سیاست های امنیتی پس از به پاین بردن روند صلح، به طور چشمگیری بر جامعه ترکیه و نحوه اداره حکومت تأثیر می گذارد. ترکیه که از سال 2015 در حال تجربه بحران سیاسی است، به کشوری با بحران روز افزون حقوق بشر نیز تبدیل شده است. حکومتی که حقوق بشر را سرکوب کند تا ابد نمی تواند ادامه پیدا کند.»

ارن افزود: «حکومت ترکیه باید مسئله کرد را به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارد. هم جامعه ترکیه و هم کردها هر رو قربانی نقض حقوق توسط حکومت ترکیه، و مشتاقانه خواهان صلح هستند.»

ارن به نمایندگی از کانون وکلای دیاربکر اعلام کرد که مسیر الچی ادامه خواهد یافت و آنها همه تلاش خود را برای مبارزه تا برقراری عدالت در ترکیه ادامه خواهند داد.»

ترکان الچی همسر طاهر الچی نیز در سخنانی گفت: «ترکیه امروز دوباره در بن بست عدالت قرار دارد. روبروی ما یک دیوار بتنی است. ما 6 سال است که داریم در گوش قوه قضائیه فریاد می زنیم اما آنها نمی شنوند. چه کسی صدای ما را می شنود؟ هنوز هم داریم صدای گلوله هایی را می شنویم که به آرامش ما پایان دادند و اعلام کردند که حتی رویای صلح هم رویایی بیهوده و بسیار دور دست است.»

او فریاد زد: «بدانیم که این تنها زندگی ما، صلح ما، برادری ما، امیدهای ما، کودکی ما، گذشته ما نیست که زیر آوار گلوله ها مانده است، بلکه آنها دارند حافظه جمعی ما را هم می کشند. قضات این کشور که مجریان قانون هستند باید بدون طرفداری در قبال شهروندی که بی گناه خونش روی زمین ریخته است به مسئولیت خود بپردازند. این حق ما است که از آنها بخواهیم که درباره عاملان این قتل پاسخگو باشند.»

ترکان الچی در ادامه گفت: « با وجود 6 سال از این ترور باز هم تکرار می کنیم ما سلاح، درگیری، عملیات، جنگ و خبر مرگ نمی خواهیم. ما می خواهیم از میراثی که برایمان باقی مانده است محافظت کنیم.»

کد خبر 22222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha